    From: wytnij_to <"(wytnij_to)k_s_lis_"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Date: Sun, 13 Mar 2005 11:34:35 +0100
    <d0k2kn$7dm$1@atlantis.news.tpi.pl> <d0k8m4$c05$1@inews.gazeta.pl>
    <d0ke41$loh$3@nemesis.news.tpi.pl> <d0kebp$dn9$1@inews.gazeta.pl>
    <d0kq7e$f7k$1@nemesis.news.tpi.pl> <d0n5e8$3bs$1@inews.gazeta.pl>
    <d0o6uv$41$1@atlantis.news.tpi.pl> <d0p6vc$s71$1@inews.gazeta.pl>
    <d0qrut$dd6$1@nemesis.news.tpi.pl> <d0rrsf$9m$1@inews.gazeta.pl>
    <d0t9e4$11g$1@inews.gazeta.pl> <d0ujhl$k09$1@inews.gazeta.pl>
    <d0uvu9$8eb$1@inews.gazeta.pl> <d0v4le$qc2$1@inews.gazeta.pl>
    <d0v9k0$h0g$1@inews.gazeta.pl> <d0vfeb$atp$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vgv0$gm4$1@inews.gazeta.pl> <d0vl42$35f$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vmha$8g5$1@inews.gazeta.pl> <d0vnkj$cjk$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vri1$qnh$1@inews.gazeta.pl>

    > 1. Policjant ma prawo dokonac przeszukania w oparciu o legitymację w
    > przypadkach nie cierpiących zwłoki.
    Niby tak, ale:
    art. 217:
    § 2. Osobę mającą rzecz podlegającą wydaniu wzywa się do wydania jej
    dobrowolnie.
    § 5. W razie _odmowy dobrowolnego wydania rzeczy_ można przeprowadzić
    jej odebranie. Przepisy art. 220 § 3 i art. 229 stosuje się odpowiednio.

    hmmm czyli dopiero po odmowie wydania danej rzeczy policjant może wejść
    i dokonać przeszukania...
    I teraz sedno: czy policjant może tak sobie wejść i zarządać wydania
    czegoś, czegokolwiek, czy rzeczy _określonej_.
    Bo jeśli to pierwsze to żyjemy w państwie policyjnym.

    Przeszukanie w celu znalezienia rzeczy:
    219
    § 1. W celu wykrycia lub zatrzymania albo przymusowego doprowadzenia
    osoby podejrzanej, a także w celu znalezienia rzeczy mogących stanowić
    dowód w sprawie lub podlegających zajęciu w postępowaniu karnym, można
    dokonać przeszukania pomieszczeń i innych miejsc, jeżeli istnieją
    uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że osoba podejrzana lub
    wymienione rzeczy tam się znajdują.

    Rozważamy sytuację gdy nie istnieją "uzasadnione podstawy do
    przypuszczenia", tzn. policjant nie ma żadnego dowodu że cokolwiek w
    danym mieszkaniu jest do znalezienia. Po prostu dokonuje przeszukania na
    chybił-trafił. Czy wtedy nie wykonanie polecenia by się wyniósł w diabły
    skutkuje podpadnieciem policjanta pod art. 193 kk?
    Stwierdzenie " mogących stanowić dowód w sprawie lub podlegających
    zajęciu w postępowaniu karnym", oznacza że działania prowadzi się w
    jakiejś konkretnej sprawie lub konkretnym postępowaniu karnym? Czy nie
    jest to przykład "dajcie mi człowieka a ja już paragraf znajdę?

    > Sprawa sprowadza się do tego, ze o tym czy zachodzi przypadek nie
    > cierpiący zwłoki decyduje policjant, a nie ty. A więc jak zobaczysz
    > legitymację i usłyszysz słowo "przeszukanie" masz położyć uszy po sobie
    > i nie przeszkadzać. Dopiero po zakończeniu przeszukania możesz złozyć
    > skargę, a wtedy prokurator oceni czy rzeczywiście policjant miał prawo
    > dokonać takiego przeszukania.
    I wtedy co? ustne upomnienie od szefa i flaszka z nim 6h później?
    pozdr. lisu