    From: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ksiądz w Gdańsku zabrał mieszkanie 88 latce
    Date: Mon, 21 Aug 2017 15:28:58 +0200
    <59998835$0$5152$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999c7b5$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999d473$0$15204$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999e776$0$15194$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999f28f$0$5155$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999f653$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
    <599a7379$0$640$65785112@news.neostrada.pl>
    <599ac3bd$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <599acd47$0$15193$65785112@news.neostrada.pl>
    <oneiss$fn8$1@node1.news.atman.pl>
    <599add01$0$653$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2017-08-21 o 15:15, Kviat pisze:

    > Być może jest tak jak piszesz, ale jedynym sposobem na przekonanie się,
    > czy religia to tylko pretekst, a nie powód faktyczny, jest zlikwidowanie
    > religii.

    Mając takie podejście, na wszelki wypadek trzeba by zlikwidować
    wszystko. Podejście iście Gomułkowskie (prezentowane obecnie przez
    Prezesa), nie ważne co jest przyczyną, skutek jest istotny, więc
    likwidujmy wszystko co ze skutkiem powiązane.

    > Bo może być też tak, że słowo "zazwyczaj" można użyć w kontekście
    > odwrotnym, że do wzniecania wojen religijnych używa się pretekstów (nie
    > będzie takiego pretekstu, to będzie inny).

    Bzdura, żadna religia sama w sobie nie nawołuje do wojny, natomiast
    wszyscy chcący doprowadzić w jakiś sposób do konfliktu wykorzystują to
    jako pretekst, a że może być to cokolwiek, to przykład Hitlera pokazuje,
    że wcale nie musi być to religia, należy jednak znaleźć jakiegoś wroga
    łatwo definiowalnego i odpowiednio przekonać do tego podatne na wszelkie
    ideologię osoby

    > Są jakieś badania na ten temat? Czy te "zazwyczaj", to tylko takie
    > subiektywne wrażenie człowieka patrzącego na świat z perspektywy
    > ciepłego fotela w środku Europy, pamiętającej Wyprawy Krzyżowe i
    > ewangelizację w Amerykach, okupioną milionami trupów?

    A co za różnica w tej dyskusji?

    > O wzajemnym wyrzynaniu się różnych odłamów tej samej religii w samej
    > Europie z powodów "mało istotnych różnic", nie wspominając.
    > Znam wiele przykładów, w których religia nie była tylko pretekstem.

    przykład?

    --
    http://kaczus.ppa.pl