    From: anu <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kserowanie mapy a prawa autorskie
    Date: Sat, 28 Jan 2012 01:14:46 -0800 (PST)

    Tak, to już wiem i na tej zasadzie każda mapa/atlas ma cechy
    indywidualnej twórczości i jest z definicji chroniona prawem
    autorskim.

    Ale ciągle próbuję się doszukać analogii - jeżeli mam prawo skserować
    25 stron książki, to czy mogę na tej zasadzie ( i jaką cześć) kserować
    mapę/atlas.

    Może to niepotrzebne dywagacje, bo kserowanie ograniczonej objętości
    książek ma w oczach ustawodawcy konkretny cel - edukacyjny. Owszem do
    kserowania części map można by przypisać szczytny cel -
    rozpowszechnianie turystyki i rekreacji, ale ustawodawca zdaje się nie
    przewidział jednoznacznie takiej formy uszczuplenia praw autorskich
    twórców map.

    Kolejna kwestia - już bardziej teoretyczna niż praktyczna, bo byłoby
    już rozwiązanie bliższe sprytowi niż szacunkowi dla prawa. Ale
    rozważmy to właśnie teoretycznie. Dozwolone użytkowanie pozwala na
    sporządzanie kopii swojego egzemplarza (nie określa jasno ilości
    kopii), pozwala też na pożyczanie kręgowi znajomych. Niemal wszystkich
    uczestników rajdu znam bardziej lub mniej. Kopiuje swój atlas i
    rozdaje w trosce o to, żeby się nie pogubili.

    Mieszczę się w granicach prawa? Oczywiście teoretycznie, bo wiele
    wskazuje na to, że jedynym rozwiązaniem będzie zwiększenie składki o
    kilka złotych i próba hurtowego kupna kart.