  • Data: 2012-02-01 00:11:55
    Temat: Re: Kserowanie mapy a prawa autorskie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 31 Jan 2012, anu wrote:

    > Z technicznego punktu widzenia mapa jest owszem ubranym w formę
    > graficzną zbiorem danych.
    > Ale ktoś jej tę formę nadał i zainteresował się określonym obszarem.
    > Jeżeli w mapie nie było by
    > choć odrobiny wkładu twórczego, to w księgarni powinien leżeć jeden
    > atlas. Tymczasem mając wybór map, jakoś jedna nam bardziej odpowiada,
    > a inna mniej, bo autorzy mieli inną koncepcję, co pokazać

    ...czyli mamy bazy danych opisujące te same przedmioty, ale
    z różnymi listami atrybutów.
    To nie "duch" jest inny, to goła treść jest inna.
    Decyzja "nie umieszczamy linii kolejowych" nie ma cech twórczych,
    zwykły wybór cech przedmiotu.

    > Jakoś wolna baza danych jaką jest Open Street, akurat
    > mnie nie zachwyca, jakaś jest pusta, niepełna. Z kolei mapa
    > topograficzna może być przeładowana szczegółami, a komuś potrzebna
    > jest raczej mapa turystyczna z zaznaczeniem szlaków

    Dość precyzyjnie opisujesz dlaczego wymienione różnice *nie*
    mają cech twórczych :)

    > Owszem mogę sobie z mapy zrobić szkic, zanotować gdzie skręcić itp.
    > i w ten sposób wysupłać z niej czystą bazę danych nie podlegających
    > ochronie.

    Nie wiem, czy dobrze rozumiem co napisałeś.
    Baza danych *PODLEGA* ochronie!
    Nieporozumieniem jest przypisywanie ochrony materialnej dla
    wartości intelektualnych *TYLKO* do prawa autorskiego.
    No, chyba że miałeś na myśli "nieistotny podzbiór", który
    rzeczywiście wolno skopiować.
    Tak czy inaczej, prawu autorskiemu do tego nic, IMO
    (choć oczywiście w artykułach prasowych bywa inaczej :P)

    pzdr, Gotfryd