  • 1. Data: 2008-11-19 05:02:36
    Temat: Krótkie pytanie o prawo autorskie
    Od: Maciej Lankowski <berberek@_NieDlaSpamu_onet.pl>

    Witam!

    Załóżmy taką (hipotetyczną) sytuację.

    Chcę kupić grę.

    Kupuję ją w przedsprzedaży, zanim wejdzie ona na rynek polski.

    Po moim zakupie gra ma premierę na rynkach zachodnich.

    Ja ciągle czekam na polską premierę i dostawę.

    Pytanie jest proste:

    Czy grożą mi zarzuty karne za ściągnięcie gry z jakiegoś zagranicznego
    "serwera licencji" (ale nie z P2P, czyli bez udostępniania!)? Nie
    mówię tu o zarzutach cywilnych licencyjnych, ale o karnych, z
    polskiego kodeksu karnego.

    Moim zdaniem - gra została opłacona dawno temu, więc nie ma tutaj
    zarzutu kradzieży własności intelektualnej lub oprogramowania.

    A jak myślą profesjonaliści prawni?

    --
    Magnetic... Energetic... and... Beautiful!
    berberek

  • 2. Data: 2008-11-19 08:06:18
    Temat: Re: Krótkie pytanie o prawo autorskie
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 19 Nov 2008 06:02:36 +0100, Maciej Lankowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Moim zdaniem - gra została opłacona dawno temu, więc nie ma tutaj
    > zarzutu kradzieży własności intelektualnej lub oprogramowania.

    A co to jest 'serwer licencji'?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2008-11-19 09:49:51
    Od: "mz" <l...@w...pl>

    Za mało danych podajesz. Brakuje mi np czy będzie to gra (ta sciągana) w
    wersji polskiej czy angielskiej czy może jeszcze jakieś innej ? Pozatym jaką
    wersje kupujesz polską czy inną ?
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-11-19 10:19:21
    Od: gacek <g...@w...pl>

    Maciej Lankowski wrote:
> [...]
    >
    > Moim zdaniem - gra została opłacona dawno temu, więc nie ma tutaj
    > zarzutu kradzieży własności intelektualnej lub oprogramowania.

    Proszę Pana, niech mi Pan pokaże licencję na tę oto grę.

    A tak ogólniej - to szczerze wątpię, żeby ktoś robił problemy jeśli
    sprawa dotyczyć będzie tej samej wersji językowej. Bo jeśli innej - to
    mówimy o dwóch różnych produktach.

    gacek

  • 5. Data: 2008-11-19 14:04:28
    Od: Maciej Lankowski <a...@i...pl>

    In pl.soc.prawo you wrote:

> [...]
    >wersji polskiej czy angielskiej czy może jeszcze jakieś innej ? Pozatym jaką

    Załóżmy, że wersja ściągnięta będzie angielska, a wersja kupiona
    będzie polsko-angielska. W oba produkty będę grał w wersji
    angielskiej.

    berberek

  • 6. Data: 2008-11-19 14:06:20
    Od: Maciej Lankowski <a...@i...pl>

    In pl.soc.prawo you wrote:

    >A co to jest 'serwer licencji'?

    :)

    Jest to potoczna nazwa serwerów typu rapidshare, netload, megaupload i
    megashares... :) Popularnych z uwagi na to, że jak się z nich pobiera
    pliki, to się ich jednocześnie nie udostępnia, jak w P2P.

    berberek

  • 7. Data: 2008-11-19 14:10:54
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 19 Nov 2008 15:06:20 +0100, Maciej Lankowski napisał(a):

    > Jest to potoczna nazwa serwerów typu rapidshare, netload, megaupload i
    > megashares... Popularnych z uwagi na to, że jak się z nich pobiera
    > pliki, to się ich jednocześnie nie udostępnia, jak w P2P.

    Rozumiem, że masz na myśli po prostu warezownie?
    Nb. rozważania nt. 'pobierania bez udostępniania' są o tyle bez
    znaczenia, o ile dozwolony użytek nie dotyczy oprogramowania
    komputerowego.

  • 8. Data: 2008-11-19 14:23:34
    Od: Maciej Lankowski <a...@i...pl>

    In pl.soc.prawo you wrote:

    >Rozumiem, że masz na myśli po prostu warezownie?
    >Nb. rozważania nt. 'pobierania bez udostępniania' są o tyle bez
    >znaczenia, o ile dozwolony użytek nie dotyczy oprogramowania
    >komputerowego.

    Tu jest pełna zgoda, pobieranie oprogramowania, w tym gier to
    przestępstwo.

    Ale czy jest tak również w przypadku ściągnięcia z takiego serwera
    gry, kiedy jest ona już opłacona (oficjalny sklep dystrybutora)?

    berberek

  • 9. Data: 2008-11-19 14:33:24
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 19 Nov 2008 15:23:34 +0100, Maciej Lankowski napisał(a):

    > Tu jest pełna zgoda, pobieranie oprogramowania, w tym gier to
    > przestępstwo.

    A tego to ja nie wiem ;-) ale mnie karne nie interesuje -- jeśli już to
    ciekawsze są rozważania w zakresie odpowiedzialności odszkodowawczej.

    > Ale czy jest tak również w przypadku ściągnięcia z takiego serwera gry,
    > kiedy jest ona już opłacona (oficjalny sklep dystrybutora)?

    Hmm no zważywszy, że nie masz swojej kopii od dilera, to raczej tak.

  • 10. Data: 2008-11-19 18:51:54
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Maciej Lankowski" <a...@i...pl> wrote
    > Ale czy jest tak również w przypadku ściągnięcia z takiego serwera
    > gry, kiedy jest ona już opłacona (oficjalny sklep dystrybutora)?

    Masz prawo legalnie pobierać z tego serwera czy nie?
    IMHO Jeśli nie, to uzyskasz program w sposób nieurpawniony i popełnisz czyn
    karalny. Z uwagi na opłacenie za program możesz conajwyżej liczyć na niską
    szkodliwość czynu.