    From: "WOJSAL" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kredyt argentynski i ZUS
    Date: Thu, 17 Jun 2004 12:02:07 +0200

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:carigs$pdm$1@korweta.task.gda.pl...

    > Z tego, co wiem, nie chodzi o zakaz jako taki, a zakaz w systemie
    > "argentyńskim" tj. w takim, gdzie istnieje m.in konieczność wnoszenia
    > względnie wysokich opłat wstepnych, podawane parametry finansowe np.
    > "koszt pożyczki" oceniany np. na podstawie oprocentowania przy
    > porównaniu z kredyem bankowym wypada nadzwyczaj korzystnie - zaś sposób
    > podania i treść umowy wprowadza w błąd konsumenta - osobę o słabej
    > zwykle znajomości prawa.

    Czy np. oplaty jakie wnosimy na ZUS nie sa "wzglednie
    wysokie"?
    A z kolei swiadczenie ZUS - wysokosc tego swiadczenia
    jakie ktos otrzyma za x-lat w ogole
    nie jest podana. Tak ze jak za 30 lat placenia skladki
    czlowiek otrzyma np. rente 700 zl miesiecznie, to nawet
    nie moze powiedziec ze go ZUS orznal.
    Czy nie jest to analogia do kredytu
    argentynskiego?

    > Konsument instutucję kredytową traktuje jako swego rodzaju urząd - więc
    > coś zgodnego z prawem i uczciwego i pewnego - a nie biznes obciążony
    > znacznym ryzykiem.

    Jak konsument traktuje - trudno wyczuc. Natomiast
    kazdy kredyt to biznes. I ryzyko jest. Chociazby fakt
    ze banki moga wystwiac tytul wykonawczy bez sadu,
    o czym przecietny Kowlaski zapewnie nie wie i nie
    dowie sie od akwizytora bankowego.

    > W systemie argentyńskim usyskanie opłaconego świadczenia obarczone jest
    > znacznym ryzykiem, szczególnie co do czasu w jakim to świadczenie ma
    > nastąpić, co wraz z zapisami w umowie umożliwiającymi wyłganie się z
    > zawartej umowy stanowi o istocie zagadnienia.

    A w ZUS jest inaczej?

    > Nie wiem, czy to dobrze, czy źle, że prawo miałoby zakazywać - miom
    > zdaniem im mniej zakazów tym lepiej - jednakże nie kazdy jest taki
    > wredny jak ja i np. po porównaniu kosztu samochodu w "kredycie" i
    > kredycie od razu widzę, że ściema straszna i mówi o tym wprost
    > ("sprzdawca" argentyński po 5 min rozmowy chciał mnie skarżyc o
    pomówienie).

    Tu sie zgadzam.
    Mnie argentyna nie interesuje, i po prostu dziekuje
    za wspolprace.
    A co akwizytorow - to juz niestety urok naszego zyycia.
    Porownaj np. zachowanie akwizytora bankowego,
    ubezpieczeniowego - z zachowaniem windykatora
    tego samego banku, czy "szkodnika" z tej samej
    firmy ubezpieczeniowej.

    WOJSAL