    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Komplikacje medyczne i odpowiedzialność "użyczającego"
    Date: Sat, 13 May 2023 21:59:11 GMT

    On 2023-05-13, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > I ja się z Tobą zgadzam. Tylko, jak facet jest przytomny i w kontakcie,
    > to ja nei mam żadnych wątpliwości, że AED się nie używa. Ratownik jest

    Wałkowaliśmy to wiele razy - facet odjeżdżał i AED powinien przy nim
    być, żeby go zabezpieczyć. Oczywiście jak był w danym momencie przytomny
    to nie stosujemy AED, ale jemu się zmieniało i wiemy też, że potem, już
    w karetce AED był ponownie potrzebny. Co by było, gdyby był ponownie
    potrzebny wcześniej? Zresztą nie pamiętam, czy ratowniczka go nie
    resyscytowała. To trochę tak, jakby ratownik nie ratował kogoś, jak ten
    ma głowę nad powierzchnią wody. To chodzi o całość sytuacji. Dla mnie
    powinien przynamniej odpowiadać za narażenie.

    > od ratowania, a nie leczenia. Trzeba dostarczyć ofiarę do lekarza, a tam
    > lekarz podejmie decyzję. Przyklejanie każdemu AED jest po prostu bez
    > sensu i tyle.

    AED nie jest od leczenia. Jest od ratowania. Elementem ratowania, jest
    zarządzanie sytucją. Zabezpiecza się poszkodowanego jak najlepiej aby
    mógł dotrwać do czasu przybycia pomocy lekarskiej. Np. układa się go
    odpowiednio, żeby się nie zadławił mimo, że nie musi się w danej chwili
    dławić.

    --
    Marcin