eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!" › Re: "Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!"
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 13 Mar 2015 14:37:58 -0700 (PDT)
    <mds51u$ai5$1@srv.chmurka.net> <mds6sm$5tu$1@node1.news.atman.pl>
    <mdukfm$fei$1@node2.news.atman.pl>
    <55030062$0$2206$65785112@news.neostrada.pl>
    <mduvd7$3v0$2@node1.news.atman.pl>
    <55030954$0$19691$65785112@news.neostrada.pl>
    <mdv1mp$6rg$1@node1.news.atman.pl>
    <550317d9$0$2252$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <mdvjmj$ae7$1@speranza.aioe.org>
    Subject: Re: "Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!"
    From: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    W dniu piątek, 13 marca 2015 22:09:43 UTC+1 użytkownik ikarek napisał:
    > Użytkownik "Tomasz Myrdin" <m...@o...onet.pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > że można zajmować własność innych osób, jeżeli nie są w stanie tej własności
    > udowodnić. Zatem, moim zdaniem, wyjątek polega na czymś innym, niż
    > twierdzisz
    > Ty i przytoczone przez Ciebie komentarze: na możliwosci zajmowania cudzej
    > własności! A nie na tym, że tylko przy alimentach komornik może własnośc
    > badać.
    >
    > Moje stanowisko można by też przeformułować do takiego pytania: czemu
    > zasada racjonalnego ustawodawcy nie jest stosowana w odniesieniu do
    > sformułowania "ruchomość dłużnika" - które to sformułowanie występuje w par.

    Gdyby ustawodawca chciał by chodziło o własność dłużnika to mielibyśmy np. taką
    treść: "Zająć można ruchomości będące własnością dłużnika, będące bądź w jego
    władaniu...". Nie wskazano na własność więc zgodnie z zasadą racjonalnego ustawodawcy
    był to zabieg celowy. Pojęcie "własność" nie miało się pojawić w treści tego
    przepisu.
    Poza tym zwróć uwagę na art. 847 § 2:
    Art. 847 § 1. Komornik dokonuje zajęcia przez wpisanie ruchomości do protokołu
    zajęcia. Odpis protokołu zajęcia należy doręczyć dłużnikowi i współwłaścicielom
    zajętej ruchomości, którzy nie są dłużnikami.
    § 2. Dłużnik powinien przy zajęciu, a jeżeli jest nieobecny - niezwłocznie po
    otrzymaniu odpisu protokołu zajęcia, wymienić komornikowi znajdujące się w jego
    władaniu ruchomości, do których osobom trzecim przysługuje prawo żądania zwolnienia
    ich od egzekucji, ze wskazaniem adresów tych osób. Komornik zawiadomi o zajęciu osoby
    wskazane przez dłużnika.

    Ustawodawca przewidział że komornik zajmie rzeczy które nie są własnością dłużnika,
    co w takiej sytuacji ma zrobić komornik? Ma może przyjąć dowody na to że rzeczy nie
    są własnością dłużnika? Nie! Ma tylko zawiadomić osoby wskazane przez dłużnika.
    Gdyby ustawodawca chciał by komornik uwzględniał dowody przedstawiane przez dłużnika
    lub sam sprawdzał co jest czyje to miałbyś stosowny przepis, tymczasem ustawodawca
    dokładnie wskazuje co komornik ma robić a czego ma nie robić ale akurat badaniem
    własności rzeczy komornikowi nie pozwala się zajmować.

    No i sprawa podstawowa. Odwołałem się do stanowiska osób które tworzyły KPC, naprawdę
    uważasz że i oni nie wiedzieli jak rozumieć to co sami napisali?

    A dlaczego użyto słów "ruchomości dłużnika", trudno powiedzieć, taką formę uznano za
    właściwą. Uważam że chodzi tu o powiązanie ruchomości z dłużnikiem ale nie o
    własność. Zwróć uwagę że często używa się zwrotu np. "to jest Wojtka" nie mając na
    myśli że "to jest własność Wojtka". Przykładowo na spotkaniu ze wskazaniem "krzesło
    Wojtka" - czy z tego rozumiesz że Wojtek jest właścicielem tego krzesła? Zwłaszcza
    gdy spotykasz się np. w restauracji? Traktowanie "ruchomość dłużnika" jako "ruchomość
    będąca własnością dłużnika" to nadinterpretacja.