  • 1. Data: 2015-03-11 20:55:56
    Temat: "Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!"
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Często w mediach pojawiają się pełne oburzenia głosy o "niegodnych" komornikach,
    którzy wiedzieli że coś nie należy do dłużnika a i tak zajęli tę rzecz. Ponieważ
    ewidentnie trwa nagonka na komorników i ludziom wciska się kit, mając na uwadze że ta
    grupa jest jednak dość poczytna chciałbym zwrócić uwagę na to jak w rzeczywistości
    ten problem wygląda.

    To że komornik nie bada spraw związanych z własnością nie ma co już pisać, tyle razy
    o tym mówiono i pisano że jak ktoś chciał to przyjąć do wiadomości to przyjął, a jak
    nie chciał to i tak nie przyjmie. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na art. 822 KPC,
    dobitniej już nie można tej sprawy wyłożyć.

    Art. 822. [Wstrzymanie czynności komornika] Komornik wstrzyma się z dokonaniem
    czynności, jeżeli przed jej rozpoczęciem dłużnik złoży niebudzący wątpliwości dowód
    na piśmie, że obowiązku swojego dopełnił albo że wierzyciel udzielił mu zwłoki.
    Komornik wstrzyma się również z dokonaniem czynności, jeżeli przed jej rozpoczęciem
    dłużnik albo jego małżonek podniesie zarzut wynikający z umowy małżeńskiej przeciwko
    dokonaniu czynności i okaże umowę majątkową małżeńską oraz przedłoży niebudzący
    wątpliwości dowód na piśmie, że zawarcie umowy majątkowej małżeńskiej oraz jej rodzaj
    były wierzycielowi wiadome. Wstrzymując się z dokonaniem czynności, komornik
    stosownie do okoliczności podejmie działania, które umożliwiają dokonanie czynności w
    przyszłości. O wstrzymaniu czynności i jego przyczynach komornik niezwłocznie
    zawiadomi wierzyciela. Na polecenie wierzyciela komornik niezwłocznie dokona
    czynności, która uległa wstrzymaniu.

    Co to oznacza. Jeżeli komornikowi pokaże się dokument (który nie budzi żadnych
    wątpliwości u komornika!) z którego wynika że dłużnik spłacił swój dług, względnie że
    ma jeszcze czas na jego spłatę (bo zgodził się na to wierzyciel), względnie że
    dłużnik i jego małżonek zawarli umowę majątkową małżeńską a wierzyciel o tym wiedział
    (wtedy gdy miał wiedzieć) i przez to nie wszystko można zająć, to komornik ma
    wstrzymać się z czynnościami. Ma to jednak zrobić tak by czynność mogła być dokonana
    w przyszłości - jeśli więc przyszedł zająć ruchomości to i tak ma je zająć (chociaż
    dowiedziono mu ponad wszelką wątpliwość że te ruchomości "nie powinny" zostać
    zajęte).
    Więcej, jeśli wierzyciel oświadczy komornikowi że ma gdzieś to co twierdzi dłużnik,
    chociaż dłużnik - o czym wie komornik - ma rację, to komornik i tak ma robić dalej
    swoje (np. sprzedać zajęty ciągnik).

    To komornicy są źli? A może mamy prawo które bardziej chroni wierzyciela i rządzących
    którzy są zbyt tchórzliwi (zwłaszcza przed wyborami) by to przyznać, względnie
    zmienić?

  • 2. Data: 2015-03-11 21:20:49
    Od: grzech <g...@g...pl>

> [...]
    > wierzyciela i rządzących którzy są zbyt tchórzliwi (zwłaszcza przed
    > wyborami) by to przyznać, względnie zmienić?

    Wszystko fajnie, tylko w wiadomej sprawie komornik zajął ciągnik sąsiada
    i sprzedał go za bezcen. Co to ma wspólnego z podanym art.822 nie bardzo
    wiem. Może sprawa miała inny przebieg niż opisują media?

  • 3. Data: 2015-03-11 21:22:52
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Tomasz Myrdin"

    To komornicy są źli? A może mamy prawo które bardziej chroni wierzyciela i
    rządzących którzy są zbyt tchórzliwi (zwłaszcza przed wyborami) by to
    przyznać, względnie zmienić?
    ---
    Ktoś każe komornikowi uprawiać taki zawód ?

  • 4. Data: 2015-03-11 21:34:48
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2015-03-11 o 20:55, Tomasz Myrdin pisze:
    > To komornicy są źli? A może mamy prawo które bardziej chroni wierzyciela i
    rządzących którzy są zbyt tchórzliwi (zwłaszcza przed wyborami) by to przyznać,
    względnie zmienić?

    Złe jest to ze komornik jest jednoczesnie funkcjonariuszem publicznym i
    przedsiębiorcą. Innymi słowy codziennie decyduje w sprawach w których ma
    osobisty interes. Wyobraźcie sobie, co by było gdyby nauczycielom
    płacono za oceny uczniów, które sami wystawiają?

    --
    @foe_pl

  • 5. Data: 2015-03-11 21:36:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-03-11 o 21:34, the_foe pisze:

> [...]
    > osobisty interes. Wyobraźcie sobie, co by było gdyby nauczycielom
    > płacono za oceny uczniów, które sami wystawiają?

    Przecież działania komornika podlegają kontroli na każdym etapie. Nie
    rozumiem zarzutu. Każdy inny zawód jest mniej ograniczony kontrolą i
    jakoś świat działa.

    Jak już dajemy analogię z nauczycielami - ocenę wystawia się na
    podstawie testu wyboru z góry ustalonym kluczem odpowiedzi.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2015-03-11 21:37:49
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    W dniu środa, 11 marca 2015 21:20:52 UTC+1 użytkownik grzech napisał:

    > Wszystko fajnie, tylko w wiadomej sprawie komornik zajął ciągnik sąsiada
    > i sprzedał go za bezcen. Co to ma wspólnego z podanym art.822 nie bardzo
    > wiem. Może sprawa miała inny przebieg niż opisują media?

    Może i sąsiada ale przede wszystkim szwagra. Poza tym sąd zgodził się z komornikiem
    (asesorem) że ciągnik był we władaniu dłużnika i jako taki powinien zostać zajęty.

  • 7. Data: 2015-03-11 21:39:45
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    W dniu środa, 11 marca 2015 21:22:53 UTC+1 użytkownik re napisał:
    > Ktoś każe komornikowi uprawiać taki zawód ?

    OK, rozumiem że byłoby najlepiej gdyby komorników w ogóle nie było. Czy możesz to
    powiedzieć dzieciom którym jeden z rodziców "zapomina" dać pieniądze na jedzenie?
    "Komornik nie zabiera, komornik oddaje."

  • 8. Data: 2015-03-11 21:44:27
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    W dniu środa, 11 marca 2015 21:34:49 UTC+1 użytkownik the_foe napisał:

> [...]
    > osobisty interes. Wyobraźcie sobie, co by było gdyby nauczycielom
    > płacono za oceny uczniów, które sami wystawiają?

    Ależ proszę bardzo. Jestem jak najbardziej za tym by komornik nie był rozliczany za
    efektywność. Ryczałtowe wynagrodzenie od każdej sprawy (przy gwarantowanym minimalnym
    takim jak np. SSR) i zwrot kosztów utrzymania kancelarii. Zdecydowana większość
    komorników natychmiast by się na to zgodziła.

  • 9. Data: 2015-03-11 21:53:57
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Tomasz Myrdin"

    > Ktoś każe komornikowi uprawiać taki zawód ?

    OK, rozumiem że byłoby najlepiej gdyby komorników w ogóle nie było.
    ---
    Nie wiem czy najlepiej, ale lepiej pewnie tak. :-) Przynajmniej póki mowa o
    długach, które ściągają bo niby muszą a nie dlatego, że jest to słuszne.

    Czy możesz to powiedzieć dzieciom którym jeden z rodziców "zapomina" dać
    pieniądze na jedzenie?
    ---
    Jakim k... dzieciom ?! Piłeś ?

    "Komornik nie zabiera, komornik oddaje."
    ---
    Kat też nie odbiera życia tylko daje :-) Wieczne daje :-)

  • 10. Data: 2015-03-11 21:55:24
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Liwiusz"

> [...]

    Przecież działania komornika podlegają kontroli na każdym etapie. Nie
    rozumiem zarzutu. Każdy inny zawód jest mniej ograniczony kontrolą i
    Jaki np ?