eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!" › Re: "Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!"
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 13 Mar 2015 12:30:27 -0700 (PDT)
    <mds51u$ai5$1@srv.chmurka.net> <mds6sm$5tu$1@node1.news.atman.pl>
    <mdukfm$fei$1@node2.news.atman.pl>
    <55030062$0$2206$65785112@news.neostrada.pl>
    <mduvd7$3v0$2@node1.news.atman.pl>
    <55030954$0$19691$65785112@news.neostrada.pl>
    <mdv1mp$6rg$1@node1.news.atman.pl>
    <550317d9$0$2252$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: "Komornik wiedział że to nie należy do dłużnika a i tak zabrał!"
    From: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    W dniu piątek, 13 marca 2015 18:01:16 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Po pierwsze wskazałem przepis z którego wynika, że ma zajmować rzeczy
    > stanowiące WŁASNOŚĆ dłużnika. Jestem świadomy domniemania prawnego, ze
    > to, co jest w jego władaniu stanowi jego własność, ale to tylko
    > domniemanie i jeśli gołym okiem widać, że błędne, to nie jest faktem
    > prawnym.

    Robercie, nie wskazałeś przepisu który by uzasadniał Twoje stanowisko!
    Skoro chcesz wiedzieć, tak by już nie było żadnych wątpliwości to proszę bardzo.

    Art. 845. [Zajęcie]
    § 1. Do egzekucji z ruchomości komornik przystępuje przez ich zajęcie.
    § 2. Zająć można ruchomości dłużnika będące bądź w jego władaniu, bądź we władaniu
    samego wierzyciela, który do nich skierował egzekucję. Ruchomości dłużnika będące we
    władaniu osoby trzeciej można zająć tylko wówczas, gdy osoba ta zgadza się na ich
    zajęcie albo przyznaje, że stanowią one własność dłużnika, oraz w wypadkach
    wskazanych w ustawie. Jednakże w razie zbiegu egzekucji sądowej i administracyjnej
    dopuszczalne jest zajęcie ruchomości na zasadach przewidzianych w przepisach o
    egzekucji administracyjnej.
    § 2a.[900] W przypadku egzekucji świadczeń alimentacyjnych komornik może zająć także
    ruchomości będące we władaniu osoby zamieszkującej wspólnie z dłużnikiem bez zgody
    tej osoby, chyba że przedstawi ona dowód, że ruchomości są jej własnością.
    § 3. Nie należy zajmować więcej ruchomości ponad te, które są potrzebne do
    zaspokojenia należności i kosztów egzekucyjnych.

    W § 2 nigdzie nie masz ani słowa o własności dłużnika lub innych osób, zupełnie
    inaczej jest w § 2a - tu masz wyjątek (w sprawie alimentacyjnej zająć możesz nawet
    rzecz która nie jest we władaniu dłużnika) od którego ustawodawca wprowadza kolejny
    wyjątek (nie zajmujesz rzeczy która nie jest we władaniu dłużnika jeżeli osoba która
    włada tę rzeczą przedstawi dowód że ta rzecz jest jej własnością).
    Teraz nałóż na to zasadę racjonalnego ustawodawcy? Widzisz już? Gdyby nie to tłumaczę
    dalej.
    Komornik może uznać dowód świadczący że zajmowana rzecz nie jest własnością dłużnika
    w wyjątkowej sytuacji którą dokładnie wskazał ustawodawca. Wyjątki nigdy nie są
    regułą! Ponieważ w odniesieniu do wszystkich innych spraw (które nie są sprawami
    alimentacyjnymi) ustawodawca nie dał komornikowi możliwości przyjęcia dowodu to
    należy przyjąć że zrobił to celowo (racjonalny ustawodawca) a to znaczy że we
    wszystkich innych sprawach komornikowi nie wolno brać pod uwagę dowodów które
    wskazywałyby na to że to nie dłużnik jest właścicielem zajmowanej rzeczy.
    W taki właśnie sposób dokonuje się wykładni. Gdybyś jednak mi nie wierzył to proszę
    bardzo, są i inni.
    "W pojęciu władanie z art. 845 istotnym elementem jest faktyczna możliwość
    dysponowania bez względu na stosunek prawny wiążący władającego z danym przedmiotem.
    Komornik powinien stwierdzić wyłącznie czy dłużnik włada ruchomością, czyli
    faktycznie nią dysponuje. (...) Komornik nie może badać, czy dłużnik jest
    właścicielem rzeczy, jej użytkownikiem, czy posiada rzecz w imieniu osoby trzeciej
    itp. Przy zajęciu te okoliczności są bezprzedmiotowe."
    Powyższy pogląd został wyrażony przez Bronisława Dobrzańskiego w pracy zbiorowej pod
    redakcją Z. Resich i W. Siedleckiego, Kodeks postępowania cywilnego - Komentarz,
    Wydawnictwo Prawnicze, tom II, Warszawa 1969r, s. 1163
    (I krótko o Bronisławie Dobrzańskim, by było wiadomo kto jest kim. Po studiach
    prawniczych na uniw. we Lwowie uzyskał 1924 doktorat; pracował 1924-25 jako sędzia w
    Gwoźclżcu, 1925-36 w sądzie apelacyjnym w Poznaniu, a 1936-39 i 1945-62 w Sądzie
    Najwyższym w Warszawie; 1956 został prezesem Izby Cywilnej Sądu Najwyższego oraz
    członkiem Komisji Kodyfikacyjnej przy Ministerstwie Sprawiedliwości, a 1975 Komisji
    Prawnej Konferencji Episkopatu Polski. Jeżeli ktoś w tamtych czasach był aktywnym
    działaczem katolickim - został odznaczony orderem pap. Pro Ecclesia et Pontífice - a
    pomimo to był sędzią SN oraz członkiem Komisji Kodyfikacyjnej, to naprawdę musiał być
    wybitnym specjalistą. Inni pracujący przy w/w komentarzu to również osoby z Komisji
    Kodyfikacyjnej - oni tworzyli KPC więc chyba rozumieli o co w nim chodzi.)

    Następny pogląd:
    "Komornik zajmuje ruchomości znajdujące się we władaniu dłużnika. Dłużnik włada
    rzeczą gdy znajduje się w takiej sytuacji, która pozwala na korzystanie z niej. (...)
    Do przyjęcia że dłużnik włada ruchomością wystarczy stwierdzenie samej możliwości
    dysponowania nią bez względu na to, czy dłużnik efektywnie z niej korzysta."
    M. Uliasz [w:] Kodeks postępowania egzekucyjnego, postępowanie zabezpieczające i
    egzekucyjne - Komentarz, praca zbiorowa pod red. J. Gołaczyński, Wolters Kluwer
    Polska, Warszawa 2012, s. 441

    Następny pogląd:
    Przez władanie rzeczą o którym mowa w art. 854 § 2 KPC, należy rozumieć wykonywanie
    faktycznego władztwa nad rzeczą niezależnie od praw przysługujących władającemu do
    tej rzeczy. Nie ma zatem znaczenia stosunek prawny władającego do rzeczy ruchomej.
    Wystarczający jest stosunek faktyczny osoby do rzeczy, z mocy którego dana osoba może
    nią dysponować.
    S. Cieślak [w:] Kodeks postępowania cywilnego - Komentarz, praca zbiorowa pod
    redakcją J. Jankowski, Wydawnictwo C.H. BECK, tom II, Warszawa 2013, s. 522

    Następny pogląd:
    Ocena dopuszczalności zajęcia ruchomości w zasadzie nie obejmuje kwestii związanych z
    charakterem praw do rzeczy przysługujących dłużnikowi. Wskazuje na to zarówno
    brzmienie art. 845 § 2, jak i art. 847 § 2, który nakazuje dłużnikowi, aby wskazał
    komornikowi wszystkie rzeczy, do których osobom trzecim przysługuje prawo żądania
    zwolnienia ich od egzekucji (por. w tym zakresie uwagi do art. 841). Artykuł 845 § 2
    w pierwszej kolejności - jako do podstawy do dokonania zajęcia - odwołuje się do
    pojęcia władania rzeczą przez dłużnika lub wierzyciela. Ocena władania rzeczą odbywa
    się na płaszczyźnie okoliczności faktycznych. Powinny one wskazywać na wykonywanie
    przez dłużnika lub wierzyciela władztwa na rzeczą, co najwyraźniej obrazuje stan
    posiadania rzeczy. W literaturze i orzecznictwie przyjmuje się, że dla stwierdzenia
    istnienia tej przesłanki wystarczające jest uznanie, że dłużnik jest osobą
    współwładającą rzeczą ruchomą (por. E. Wengerek, Postępowanie zabezpieczające i
    egzekucyjne. Komentarz, Warszawa 1972, s. 368).
    Praca zbiorowa pod red. H. Dolecki , T. Wiśniewski, Kodeks postępowania cywilnego.
    Komentarz. Tom IV. Artykuły 730-1088, wyd. II, LEX

    A teraz orzecznictwo:

    Dokonując zajęcia, komornik nie bada statusu prawnego rzeczy ruchomej znajdującej się
    we władaniu dłużnika albo wierzyciela, w szczególności nie sprawdza, czy taka
    ruchomość pozostaje własnością dłużnika. Stwierdza jedynie, czy dłużnik (lub
    wierzyciel) faktycznie nią dysponuje.
    W doktrynie podkreśla się, że dopuszczalna jest egzekucja z ruchomości znajdujących
    się u dłużnika, którymi on współwłada z osobą trzecią. (uchwała składu siedmiu
    sędziów SN - zasada prawna z dnia 30 czerwca 1987 r., III CZP 41/86, OSNC 1988, nr 1,
    poz. 3).

    W wyroku z dnia 15 lutego 2001 r., II CKN 385/00, OSNC 2001, nr 7-8, poz. 122, Sąd
    Najwyższy przyjął tezę, że nie stanowi przeszkody zajęcia ruchomości oznaczonej co do
    gatunku, objętej umową o przewłaszczenie na zabezpieczenie, jeżeli w chwili dokonania
    zajęcia rzecz nadal pozostawała we władaniu dłużnika egzekwowanego.

    Możemy jeszcze wziąć dowolne inne komentarze i zbadać całe orzecznictwo (nie tylko SN
    ale zaczynając od SR) tylko objętość takiej analizy dalece wykracza poza możliwości
    publikacji w tym miejscu a wnioski i tak będą te same.
    Pogląd że komornik może a często nawet powinien zająć (z pełną świadomością) rzecz
    (ruchomość) która nie jest własnością dłużnika jest powszechnie akceptowany.
    Akceptuje go kadra naukowa (przedstawiciele doktryny) oraz sędziowie (orzecznictwo).