  • Data: 2005-12-30 13:49:06
    Temat: Re: Kobietą jestem - pomóżcie ;).
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Fonon [###f...@p...onet.pl.###] napisał:

    > Niestety nie pamiętam dokładnie, ale jest ustawa pod nazwą prawo o
    > miarach (lub jakoś podobnie) i rozporządzenia ministra.

    Z tej ustawy wynika, że mają obowiązek do sprzedaży używać
    zalegalizowanych urządzeń pomiarowych. To wiedziałem. Ale w tamtej
    ustawie nie ma słowem, co zrobić, gdy tak nie jest. W normalnej
    sytuacji (czyli załóżmy gdyby złapano sklepikarza na tym, że używa
    nielegalizowanej wagi i zawyża wagę sprzedawanego towaru) można
    spokojnie sprzedawcy stawiać zarzut oszustwa. Z tym, że do 100 zł
    stanowi to wykroczenie (jedyny bodaj wyjątek, gdy oszustwo może być
    wykroczeniem). Ale wówczas sprawa jest o tyle prosta, że można ustalić
    ile zawyżyła waga i obliczyć straty. Jak tego dokonać w wypadku gazu,
    to tego niestety nie wiem, a jest to kluczowa kwestia.

    Choć słuszna uwaga, że w tym wypadku można na początek złożyć
    zawiadomienie o wykroczeniu. Zgodnie z art. 8
    Ust. z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach. "Przyrządy pomiarowe,
    które mogą być stosowane (...) w obrocie są określone w przepisach
    wydanych na podstawie ust. 6, podlegają prawnej kontroli
    metrologicznej." Przepisem wykonawczym do tej ustawy jest
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia
    20 lutego 2003 r. w sprawie przyrządów pomiarowych podlegających
    prawnej kontroli metrologicznej oraz rodzajów przyrządów pomiarowych,
    które są legalizowane bez zatwierdzenia typu, które przewiduje w
    §1.3.a gazomierze. W tej sytuacje stosowanie nielegalizowanego
    przyrządu pomiarowego stanowi wykroczenie opisane w art. 26 cyt.
    ustawy.

    Tyle, że nie stanowi to odpowiedzi na pytanie Anki, bowiem ta ustawa
    nie przewiduje co zrobić, by odzyskać pieniądze. Zagadnienie sprzedaży
    gazu jest unormowane w Ust. z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo
    energetyczne. Ale tam jest mowa o jego sprzedaży oraz kradzieży. Nie
    ma recepty, co zrobić w razie oszustwa ze strony dostawcy gazu. Jest
    jedynie enigmatyczna wzmianka o obowiązku stosowania taryf. Taryfę
    znalazłem pod adresem:
    http://www.gazziemny.pl/download.php?f=taryfy/KSG_ta
    ryfa.pdf . Wydaje
    mi się, że w wypadku użycia uszkodzonego gazomierz należało by
    zastosować wielkości podane w punkcie 6.4.2 taryfy:

    Urządzenie | pobór w m3/dobę
    -------
    1) Kuchnia 2-palnikowa | 1
    2) Kuchnia 3-palnikowa | 1,4
    3) Kuchnia 4-palnikowa z piekarnikiem | 2,4
    4) Kuchnia 4-palnikowa bez piekarnika | 1,8
    5) Terma gazowa | 1
    6) Piec kąpielowy łazienkowy, pojemnościowy |
    podgrzewacz wody | 2,8
    7) Kocioł centralnego ogrzewania o mocy: |
    - 15 kW lub 1,5 m2 | 12
    - 20 kW lub 2 m2 | 16
    - 30 kW lub 3 m2 | 24
    - 40 kW lub 4 m2 | 32