  • 1. Data: 2002-09-17 14:09:21
    Temat: Kiedy zostaje sie dziennikarzem?
    Od: "grego" <g...@g...pl>

    1. Kiedy formalnie moge nazywac sie dziennikarzem?
    2. Czy pracownicy portalu np. Onet sa dziennikarzami? A czy ja, jesli mam
    strone, zamieszczam na niej wiadomosci, ktore redaguje tez moge nazywac sie
    dziennikarzem?
    3. Kiedy firma, ktora zamieszcza na swoich stronach - miniportal - w
    Internecie moze byc traktowana jako medialna i jako taka wydawac np. swoim
    pracownikom legitymacje dziennikarskie?
    Jakie przepisy, ustawa to reguluja?
    Dziekuje,
    GreGo

  • 2. Data: 2002-09-18 18:54:58
    Temat: Re: Kiedy zostaje sie dziennikarzem?
    Od: "zwan" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "grego" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 3. Kiedy firma, ktora zamieszcza na swoich stronach - miniportal - w
    > Internecie moze byc traktowana jako medialna i jako taka wydawac np. swoim

    A czy artystą zostaje się tylko po skończeniu szkoły ?
    Dziennikarzem można być na podstawie wykonywanej czynności bez uprzedniego
    skończenia szkoły.
    Wyjątkiem są zawody takie jak lekarz, prawnik itp.

  • 3. Data: 2002-09-22 19:16:59
    Od: "WP" <w...@a...pl>

> [...]
    > 3. Kiedy firma, ktora zamieszcza na swoich stronach - miniportal - w
    > Internecie moze byc traktowana jako medialna i jako taka wydawac np. swoim

    Art. 7 ust. 2 pkt. 5
    dziennikarzem jest osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub
    przygotowywaniem materiałów prasowych, pozostająca w stosunku pracy z
    redakcją albo zajmująca się taką działalnością na rzecz i z upoważnienia
    redakcji
    Art. 7 ust. 2 pkt. 8
    - okreslenie redakcji
    Art. 20
    - okresla obowiazek rejestracji czasopisma w Sadzie Okregowym

    Fakt posiadania wlasnej strony i zamieszczania na niej informacji, nie
    znaczy ze jest Pan dziennikarzem, chyba ze zgodnie z cytowanymi przepisami
    zglosi Pan to do Sadu i zarejestruje jako czasopismo. Mimo to, fakt
    podawania informacji, nie zwalnia Pana od odpowiedzialnosci za slowo
    przewidziane przez Prawo Prasowe i Kodeks Cywilny (o tym bardzo wielu
    tworcow stron zapomina).
    Pamietam przypadek, w ktorym jeden z mieszkancow wydrukowal broszure
    (bodajze ze trzy numery) i w ostatnim z nich skrytykowal wladze samorzadowe.
    W odwecie te zlozyly wniosek do prokuratora, ze ten Pan dopuscil sie
    wydawania czasopisma, bez wymaganego zgloszenia do Sadu. Internet jest
    traktowany jak kazdy inny nosnik (prasa, telewizja) i odnosi sie do niego
    Prawo autorskie i Prawo Prasowe.
    Indywidualnie jednak trzeba traktowac kazdy przypadek, a mianowicie co to za
    informacje, czego dotycza, skad pochodza, kto jest ich autorem, kto
    odpowiada za publikacje, itp. itd.

    Pozdrawiam
    W.P.