  • 41. Data: 2010-01-27 08:43:21
    Temat: Re: Kananary
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    pmlb pisze:

    > "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message

    > zartujesz... cena biletu nawet w 0.00001% nie ma nic wspolnego z
    > gapowiczami... zwlaszcza, ze kazdy transport publiczny miejkski jest
    > dotowany.

    Nie tyle dotowany, co opłacany z podatków, a skąd biorą sie te podatki?

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 42. Data: 2010-01-27 09:01:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Nie tyle dotowany, co opłacany z podatków, a skąd biorą sie te podatki?

    Nie ma żadnego związku między wydatkami budżetowymi, a wysokością
    podatków. Tym bardziej nie można mówić, że mniej gapowiczów, to mniejsze
    podatki.

    --
    Liwiusz

  • 43. Data: 2010-01-27 10:27:42
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Tiber wrote:

    > Silly, silly Liwiusz nabazgrału:

    > To tylko popkulturowa wrotka, weź się nie rób.

    > Pytałem, bo na okołoprawnych opinie na temat są dosyć podzielone.
    > Chyba rzeczywiście jest tak jak mówisz, bo czytam teraz orzeczenie
    > NSA w takiej właśnie przedmiotowej sprawie i tam m.in. stoi:
    > "Jeżeli pasażer nie reguluje należności za przewóz, to osoba
    > upoważniona ma prawo zwrócić się do Policji o podjęcie czynności
    > zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego, ale pasażer może
    > opuścić pojazd na przystanku przed nadejściem Policji."

    Znaczy tak to może wyglądać?

    - Bilet do kontroli!
    - Nie mam.
    - Dokumenty!
    - Nie mam. Ale pan sobie zapisze, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz, Beverly
    Hills 90210.
    - Panie, ja panu nie wierzę, jaja sobie pan robisz?
    - No to już pana problem że mi pan nie wierzy. Ja wysiadam.
    - Ja policję wezwę.
    - A wzywaj pan kogo chcesz, nawet US Marines, ja lecę, bo mi się
    spieszy.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 44. Data: 2010-01-27 10:31:56
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-01-26 14:58, Kapsel pisze:
    > I tak siedziałem i rozmyślałem:
    > - czy można tak komuś ograniczać wolność blokując możliwość wyjścia z
    > tramwaju? czy to jest zgodnie z prawem?

    Tak.
    http://www.serwisprawa.pl/artykuly,33,50,zatrzymanie
    -obywatelskie

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 45. Data: 2010-01-27 10:42:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Tak.
    > http://www.serwisprawa.pl/artykuly,33,50,zatrzymanie
    -obywatelskie

    Oczywiście, że nie. Jazda bez biletu to nie przestępstwo.

    --
    Liwiusz

  • 46. Data: 2010-01-27 10:43:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Massai wrote:

> [...]
    > - Ja policję wezwę.
    > - A wzywaj pan kogo chcesz, nawet US Marines, ja lecę, bo mi się

    I tak to nistety mniej wiecej wyglada.
    Kontroler nie ma zadnych srodkow, zeby delikwenta zatrzymac.
    Stad te wszystkie sztuczki kruczki, przepychanki z rekami w kieszeni i
    robienie sztucznego tlumu, aby delikwentowi nie udalo sie wyjsc.

    Najwyzszy czas zeby to zmienic.

  • 47. Data: 2010-01-27 10:47:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > Najwyzszy czas zeby to zmienic.

    To może być trudne. Nasz sejm już dawno przestał uchwalać cokolwiek
    innego niż to co przyszło z Brukseli, z kolei tamtejszym politykom
    trudno będzie zrozumieć, że w jakieś prowincji Unii Europejskiej
    konieczna jest zmiana prawa zmieniająca uprawnienia kontrolera biletów w
    autobusie popularnie zwanych kanarami. To nie ten kaliber. Jak się nie
    da na tym nakraść, to zainteresowanie jest zerowe. Co innego, gdyby
    zmiana prawa była lobbowana przez bogate firmy, np. przez producentów
    energooszczędnych żarówek. O tak, wówczas jest to problem społeczny,
    którym koniecznie EU musi się zająć.

    --
    Liwiusz

  • 48. Data: 2010-01-27 10:47:46
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-01-27 11:42, Liwiusz pisze:

    -obywatelskie

    > Oczywiście, że nie. Jazda bez biletu to nie przestępstwo.

    ale wykroczenie. A to dotyczy również wykroczeń.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 49. Data: 2010-01-27 10:48:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    >>> http://www.serwisprawa.pl/artykuly,33,50,zatrzymanie
    -obywatelskie

    > ale wykroczenie. A to dotyczy również wykroczeń.

    To również nie jest wykroczenie.

    --
    Liwiusz

  • 50. Data: 2010-01-27 14:19:45
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Kapsel" <k...@p...onet.pl> napisał
    > - czy można tak komuś ograniczać wolność blokując możliwość wyjścia z
    > tramwaju? czy to jest zgodnie z prawem?

    Kontroler nie ma takiego uprawnienia. Ma wynikającę z Ustawy Prawo
    Przewozowe, prawo zwrócić się do Policji lub innego organu. Co wtedymają
    zrobić z delikwentem, chcącym sobie iść? Nie wiadmo, ustawodawca nie
    przewidział takiej możliwości.

    W praktyce jednak, nawet gdyby sprawa o pozbwienie wolności pasażera miała
    miejsce, kontrolerzy nie są aż w złej sytuacji jak się niektórym może
    wydawać, jeśli będą "delikatni" oczywiście.
    Bo co to za szkodliwość społeczna czynu, kiedy uprawnieni ludzie w obronie
    reguł społecznych i interesów przewoźnika, zabiorą parę minut jakiemuś
    cwaniakowi, który nie dość, że nie ma biletu to jeszcze nie ma zamiaru
    zapłacić...? Komu przychylny będzie bardziej prokurator czy sąd, jaka
    wartość będzie cenniejsza, to się sprawdzi w indywidualnym przypadku. Czy
    potraktuje kontolerów jak porywaczy? Chyba nie...

    Zwróć jednak uwagę, że jeśli pasażer popełni chociaż wykroczenie (przeklnie,
    jedzie trzeci raz bez biletu w roku mimo kary, obrazi kontrolera, jest
    agresywny) - kontroler może go zatrzymać jako tzw. ujęcie obywatelskie.

    > - czy ta kara za ustalenie tożsamości jest sensowna? przecież to nie
    > delikwent wzywa policję, dlaczego więc miałby za jej usługi płacić?

    Nie ma kary za wezwanie Policji. Jest kara za nieplanowe zatrzymanie lub
    zmianę trasy środka transportu.