    From: stern <s...@n...to>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jazda na świtłach w dzień ...
    Date: Sat, 4 Aug 2007 16:22:54 +0000 (UTC)

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Sat, 04 Aug
    2007 17:28:01 +0200, Maurycy Menke zeznał(a):

    > Mogę tylko zgadywać, co powiedzieli eksperci, bo artykuł nie przedstawia
    > żadnego cytatu.

    Eksperci powiedzieli np.:
    1. A total of 41 studies that have evaluated the effects on road safety of DRL, have
    been retrieved. 25 of these studies have evaluated the effects for cars, 16 have
    evaluated the effects for motorcycles. A distinction is made between estimates of
    the intrinsic effects of DRL and estimates of the aggregate effects. Intrinsic
    effects are the effects for each car or motorcycle using DRL. Aggregate effects
    are the effects of an increased rate of use of DRL in a country, brought about,
    for
    example, by a law making the use of DRL mandatory.
    2. *The use of DRL reduces the number of multi-party daytime accidents for
    cars by about 5-15%*. All studies that have evaluated the effects of using
    DRL for cars have found a reduction of the number of accidents, but the
    size of the estimated reduction varies from study to study.

    > Dysponowali wieloletnimi statystykami ilości wypadków na ilość
    > samochodów i obliczyli, ile byłoby wypadków, gdyby świateł nie
    > wprowadzono.

    no to weźmy pod uwagę wieloletnie statystyki(Statystyki Policji):

    Wypadki drogowe i ich skutki w 2005 roku.
    W 2005 roku odnotowano 48 100 wypadków drogowych:
    o w porównaniu z rokiem 2003, kiedy to wydarzyło się 51 078 wypadków,
    liczba ta spadła o 2 978 (-5,8%),
    o w porównaniu z 2004 rokiem, w którym
    zanotowaliśmy 51 069 wypadków, liczba ta zmniejszyła się o 2 969 (-5,8%).

    W wyniku wypadków drogowych w 2005 roku 5444 osób poniosło śmierć:
    o w porównaniu z rokiem 2003 nastąpił spadek o 196 osób (-3,5%),
    o w stosunku do 2004 spadek o 268 (-4,7%).

    W wypadkach rannych zostało 61 191 osób:
    o w porównaniu do 2003 roku zmniejszyła się liczba osób, które zostały
    ranne o 2 709 (- 4,3%), o w porównaniu do roku 2004 kiedy zanotowano 64
    661 osób rannych, liczba ta spadła o 3 470 osób, tj. (-5,4%).

    2006
    wypadki-46.876 zabici-5.243 ranni-59.123

    W latach 2003-2006 spada liczba wypadków, zabitych i rannych.

    W okresie od stycznia do czerwca 2007 roku zanotowano:

    * 22 750 wypadków drogowych (więcej o 2 745, niż w analogicznym okresie 2006r.),
    w których
    * 29 080 osób odniosło obrażenia ciała (więcej o 3 568)
    * 2 402 osoby zginęły (więcej o 417)

    Myślę, że bez większego błędu można założyć, że liczba samochodów i
    kierowców zwiększała się w tym okresie. (Od 1.05.2004 nawet dość szybko).

    Albo w drugiej połowie tego roku liczba wypadków znacznie spadnie, albo
    Polska nie spełnia unijnych norm wypadkowych ;)