    From: "Cezar" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jazda konno pod wplywem alkoholu
    Date: Tue, 2 Dec 2008 23:07:26 +0100

    > Nie zgodzę się z Tobą. Skoro ustawodawca uważa jadącego wierzchem za
    > kierującego, to normalną rzeczą jest przyjęcie, że kieruje on pojazdem.

    No to jedziemy. Pojazdem wg PoRD jest "środek transportu przeznaczony do
    poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane".
    Koń nie jest maszyna, ani urzadzeniem. Zatem, zeby byc "pojazdem" musi byc
    "srodkiem transportu przeznaczonym do poruszania po drodze". O ile moze i
    mozna przyjac ze kon jest srodkiem transportu, to z pewnoscia nie mozna
    mowic "ze jest do czegos przeznaczony" (bo przeznaczenie okresla czlowiek
    wytwarzajac jakas rzecz, kon zas ma naturalne raczej pochodzenie). Tym
    bardziej nie jest "przeznaczony do poruszania po drodze", bo czemu nie po
    polu, lesie, torze wyscigowym ?
    Kon zatem nie spelnia ustawowej definicji pojazdu, wiec w znaczeniu prawnym
    pojazdem nie jest (byc moze w znaczeniu potocznym jest).
    Skoro nie jst pojazdem to nie mozna go "prowadzić" w rozumieniu art.178a/2
    kk czy 87/2kw.

    > Art. 86 dotyczy innych, niż kierujący uczestników ruchu moim zdaniem.
    > czyli przykładowo pieszego, który może stworzyć zagrożenie ruch.

    Tu sie myslisz. Art 86 bardzo czesto stosuje sie do prowadzacych pojazdy.
    Tak kwalifikuje sie wszelkiej masci np "stluczki, kolizje". Zatem sprawca
    zdarzenia drogowego w ktorym ofiara odnosi obrazenia "ponizej 7 dni"
    (wiadomo o co chodzi) nie odpowiada z art 177 kk lecz wlasnie z 86 kw.

    Wszak
    > zagrożenie dla ruchu może stworzyć osoba ustawiająca na drodze jakąś
    > przeszkodę.

    Pewnie, ze mozna stworzyc zagrozenie stawiajac jakas przeszkode, tylko ze
    art 86 kw sie do tego nie stosuje. Bo art 86 kw cechuje sie tylko
    nieumyslnoscia w stronie podmiotowej (brak ostroznosci) i wywoleniem przez
    to skutku w postaci stanu zagrozenia. Trudno zas "ustawic" przeszkode na
    drodze nieumyslnie - chyba masz na mysli celowe np wciagniecie na droge
    gałęzi zwalonego drzewa itp ? Bo nieumyslne ustawienie przeszkody na drodze
    i wywolanie przez to stanu zagrozenia (np kierowca tira zle przymocowal
    ladunek i ten zwalil sie z platformy na jazdnie tarasujac ja) podlega pod
    art. 84 kw

    Do umyslnego ustawiania przeszkod na drodze raczej pasuje art 90 kw i art
    100 pkt 2 kw

    Nadto zauwaz, ze art 86/3 wyraznie wskazuje, ze z art 86 moze odpowiadc
    prowadzacy pojazd, jak i tez inne osoby (rozgraniczenie)

    Cezar