    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hipermarkety, plecaki, itp. - jeszcze raz
    Date: Tue, 19 Sep 2006 17:21:17 +0200
    <i...@n...lechistan.com> <eelh5n$kti$1@inews.gazeta.pl>
    <eeliss$l6r$1@news.onet.pl> <eelj64$s6t$2@inews.gazeta.pl>
    <i...@n...lechistan.com> <eemere$1i8$5@inews.gazeta.pl>
    <eemhca$caj$2@inews.gazeta.pl>
    <1...@d...googlegroups.com>
    <g...@n...lechistan.com> <eemntt$6h8$1@news.onet.pl>
    <eempjn$6h4$1@atlantis.news.tpi.pl> <eemql4$hfp$1@news.onet.pl>
    <eems0t$ggp$1@atlantis.news.tpi.pl> <eemss9$q28$1@news.onet.pl>
    <een0qe$duj$1@nemesis.news.tpi.pl> <een35n$ib8$1@news.onet.pl>
    <eenasb$gb9$2@atlantis.news.tpi.pl> <eeoqun$5ud$1@news.onet.pl>

    Użytkownik "mr.all" <j...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:eeoqun$5ud$1@news.onet.pl...

    > Nie wazne jaki talon, ale, ze talon.
    > Wychodzi, ze sa talony, ktore pozwalaja sprzedawcy odmowic sprzedazy - tylko
    > o to mi szlo.

    pewnie, że są. Były na paliwo, cukier, buty. Obecnie od czasu do czasu bywają
    przy sprzedaży wielotomowych dzieł. Ale to przypadki strzególne.

    > Skoro ochroniarz nic nie moze zrobic, nie moze zatrzymac, skontrolowac a
    > market jest miejscem publicznym i kazdy moze sobie tam byc, nie ma zasad
    > przebywania tam, to...

    Nie, no coś Ty? Nie zrozumiałeś. ochroniarz może zatrzymać, ale w wypadku
    popełnienia przestępstwa lub wykroczenia. chodzenie z plecakiem póki co nim nie
    jest.

    > Idzie mi o podstawy do kontroli, gdy ochroniarz nie wie, ze to akurat
    > zlodziej, czy bandyta.

    Jak nie wiem, to kontrolować nie może. nawet polijant musi mieć jakieś tam
    enigmatyczne podstawy do przypuszczeń, że coś znajdzuie i nie może sobie tak na
    chybił - trafił przeglądać kieszeni.

    > Na jakiej podstawie ochroniarz moze kazac klientowi pokazac co niesie za
    > pazucha, czy w torbie?

    Na żadnej. W wypadku podejrzenia, ze dosżło do kradzieży może ująć taką osobę i
    przekazać Policji. Ujęty ewentualnie może dobrowolnie pokazać zawartość siatek.
    To już jego sprawa.

    > potrzebny.
    >
    > Ale upomniec mozna, co?
    > A gdy robi to ciagle i zlosliwie, to co mozna zrobic?

    Nic. Upominać.

    > Umowmy sie, ze to niepisana zasada.
    > Wiec czemu mozna te zasade sobie wsadzic?

    Bo nie ma podstawy prawnej. Przykąłdowo we Włoszech jest takie prawo, że mają
    prawo sparwdzać zakupy z paragonem aż do wyjścia ze sklepu. Stąd tam wszyscy
    zabierają paragony. perwnie w innych krajach jest podobnie. W Polsce nie ma
    takiego przepisu,

    > Moze byc w tym momencie podejrzany o kradziez? Skad ochroniarz ma wiedziec,
    > ze nie ma do czynienia ze zlodziejem?

    Nie moze wiedzieć. Musi zdecydować. Ująć, albo odpuścić.

    > I zaoszczedzi sobie i innym niepotrzebnych klopotow, prawda?

    Jak najbardziej. Wiele razy, jak zapiszczała bramka dawałem ochroniarzowi do
    przeglądnięcia siatki i nie uważam, by to uwłaczało mojemu honorowi. Ale to moja
    dobra wola, a nie obowiazek. Jak się uprę, to musi wezwać Policję.

    > Chodzi Ci o uzasadnione przyczyny do zatrzymania podejrzanego o kradziez?

    No i przede wszystkim dalszą procedurę.