  • 11. Data: 2021-12-24 11:38:15
    Temat: Re: Gwarancją/rękojmią izraelskiego Pegasusa :-) [AP sugeruje+ wady/braki?]
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2021.12.24 o 10:13, A. Filip pisze:

    > AFAIR Już jakiś czas temu donosili że łamanie szyfrowania transmisji GSM
    > można dokonać sprzętem po kosztach już w zasięgu już także "organizacji
    > nie rządowych" (nie NSA.gov(.us)). Standard szyfrowania stał, moc
    > sprzętu "także do łamania" za taką samą cenę rosła.

    Jest w Warszawie taki sklep w którym można to kupić, może nie "od ręki"
    ale na zamówienie. Sklep jest etyczny i nie sprzeda tego każdemu, kiedyś
    na ich www był wystawiony ten sprzęt, ale zniknął. W opisie było: do
    użytku poza terenem UE.

  • 12. Data: 2021-12-24 11:53:39
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2021.12.23 o 22:01, A. Filip pisze:
    > Moim skromnym zdaniem jest zostawia ślady *długiej serii* (>30) włamań
    > które można wykryć po ponad 2 latach to "można mieć poważne wątpliwości"
    > co do jego jakości :-)
    >
    > A poważniej:
    > 1) "Służby RP3" są pierwsze na liście podejrzanych ale to dłuższa lista
    > 2) Jak się dokładniej wczyta w doniesienia to "pewne wątpliwość mogą się rodzić".
    > Jeszcze za małe by odrzucać oskarżenia, wystarczające by ich nie
    > przyjmować *już* w całości IMHO.

    Mnie też to zadziwia. Fajnie, że jest ten instytut w Kanadzie, który
    obrał sobie taką misję. Ciekawe jest skąd kanadyjczycy Citizen Lab mają
    pakiety danych do badania ??

  • 13. Data: 2021-12-24 12:43:30
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    A. Filip napisał(a):

    > A jak sobie kiedyś przeczytałem wzmiankę jakie są standardy szyfrowania
    > transmisji GSM (telefon - stacja-bazowa) na "nie zachodek" to
    > powiedzenie że są znacznie niższe jest *bardzo* dyplomatyczne.

    Przeca pierwsza sieć w PL oparta była o zwykłą transmisję niekodowaną podobną
    do łoki-toki i nikt mordy nie darł.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/1G

  • 14. Data: 2021-12-24 12:57:13
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> pisze:

    > Mnie też to zadziwia. Fajnie, że jest ten instytut w Kanadzie, który
    > obrał sobie taką misję. Ciekawe jest skąd kanadyjczycy Citizen Lab
    > mają pakiety danych do badania ??

    Niby mogą badać zhakowane telefony ale to że nie jest to napisane wprost
    lub podane jest jawnie inne dokładne źródło tej wiedzy jest "intrygujące".

    Jak rozumiem doniesienia "nie brukowców" opierają się na
    renomie/wiarygodności artykułów z Associated Press (AP).
    AP popełniła dwa dość krótkie artykuły:
    [A] https://apnews.com/8b52e16d1af60f9c324cf9f5099b687e
    [B] https://apnews.com/c16b2b811e482db8fbc0bbc37c00c5ab
    > AP Exclusive: Polish opposition senator hacked with spyware
    > By VANESSA GERA and FRANK BAJAK December 23, 2021 GMT

    Nawet Associated Press twardo utrwala moją edukacje jeszcze niby po
    komunie że przeważnie najważniejsze jest to czego nie piszą :-)

    --
    A. Filip

  • 15. Data: 2021-12-24 14:32:51
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2021.12.24 o 12:57, A. Filip pisze:

> [...]
    >
    > Nawet Associated Press twardo utrwala moją edukacje jeszcze niby po
    > komunie że przeważnie najważniejsze jest to czego nie piszą :-)

    Ciekawe czy ci politycy, co badają teraz swoje telefony, to wysyłają je
    fizycznie do Kanady ? czy jednak dzieje się to zdalnie jakimś mniej lub
    bardziej popularnym programem. Podejrzewam, że jednak zdalnie.

    Nie zdziwiłbym się, gdyby się okazało, że w całym łańcuchu przepływu
    informacji jest jedno ogniwo ludzkie, morale gryzą to ogniwo i dostarcza
    danych lub tworzy furtkę dla pozyskania tych danych. W końcu doniesienia
    są takie, że dane z Pegasusa są wysyłane na serwery producenta do
    Izraela. Nawet jeśli Pegasus włącza w telefonie transmisję danych to
    urządzenie będące na terenie PL musi skorzystać z jakiegoś operatora GSM
    lub wifi aby te dane do Izraela wysłać.
    Intrygujące jest, czy po rachunku telefonicznym od operatora można się
    zorientować, że nastąpił transfer danych. Bo jesli wifi to inna kwestia.

  • 16. Data: 2021-12-24 15:22:24
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

> [...]
    > Intrygujące jest, czy po rachunku telefonicznym od operatora można się
    > zorientować, że nastąpił transfer danych. Bo jesli wifi to inna

    Jeśliby okazało że dane ze śledzenia w Polsce przez służby w Polsce
    *muszą* być wysyłane do Izraela (albo "tylko" zostawiać tam ślad)
    to IMHO szambo prawne i polityczne robi się o dziwo jeszcze bardziej
    śmierdzące.

    --
    A. Filip

  • 17. Data: 2021-12-24 16:44:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A. Filip" napisał w wiadomości grup
    Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> pisze:

    Smartfona uzywasz? Przeciez on transmituje dane.
    No dobra - moj niewiele, moze bym sie zorientowal, ze cos jest nie
    tak,
    ale wystarczy poczekac na wifi z wiekszym pakietem danych.

> [...]
    >*muszą* być wysyłane do Izraela (albo "tylko" zostawiać tam ślad)
    >to IMHO szambo prawne i polityczne robi się o dziwo jeszcze bardziej

    Nawet jesli nie trzeba wysylac, to jak zagwarantujesz, ze nie wysyla?

    Cos tam niby zbadac mozna, i miec wrazenie ze nie wysyla, albo
    pewnosc, ze cos wysyla :-)

    J.

  • 18. Data: 2021-12-24 21:34:50
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2021.12.24 o 16:44, J.F. pisze:

    > Smartfona uzywasz? Przeciez on transmituje dane.
    > No dobra - moj niewiele, moze bym sie zorientowal, ze cos jest nie tak,
    > ale wystarczy poczekac na wifi z wiekszym pakietem danych.

    Tak, owszem smartfon transmituje dane ale aby transmitowac potrzebuje
    operatora który przesyła te dane. Jesli telefon jest prepaid i 0zł na
    koncie, to operator zablokuje transmisję.
    Oczywiście osoby podsłuchiwane raczej mają abonament a po wykorzystaniu
    limitu GB zmniejsza się prędkość, ale nie znam wszystkich ofert.
    Jeśli wifi to musiałoby to wifi być skonfigurowane chyba w smarfonie, bo
    jeśli nie, to jak przesłac dane po wifi bez autoryzacji ? No chyba, że
    jakieś wifi bez hasła miejskie, w intercity, komunikacji miejskiej. Tu
    przyznam też nie można wykluczyć, że Pegasus łamie wifi.

    > Nawet jesli nie trzeba wysylac, to jak zagwarantujesz, ze nie wysyla?
    >
    > Cos tam niby zbadac mozna, i miec wrazenie ze nie wysyla, albo pewnosc,
    > ze cos wysyla :-)

    Wszystkie doniesienia medialne wskazuja na to, że autorzy oprogramowania
    jednak zabezpieczyli się i nie sprzedają programu, a jedynie licencję na
    użytkowanie i mają kontrolę nad tym.
    Zamysł był aby terrorystom to instalować, więc jeśli autorzy znają treśc
    podsłuchu, nie ma to znaczenia. To, że licencjobiorca wykorzystał do
    spraw wewnętrznych politycznych, to dlatego firma wycofała licencję.
    Odkodowali, przetłumaczyli i wyszło.

  • 19. Data: 2021-12-25 00:17:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof kw1618" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Tak, owszem smartfon transmituje dane ale aby transmitowac potrzebuje
    >operatora który przesyła te dane. Jesli telefon jest prepaid i 0zł na
    >koncie, to operator zablokuje transmisję.

    smartfona masz i prepaida z 0 zl na koncie?

    >Oczywiście osoby podsłuchiwane raczej mają abonament a po
    >wykorzystaniu

    Ba - maja telefon za zlotowke i drogi abonament :-)

    A politycy ... nie na koszt swojego biura poselkiego ? :-)

    >limitu GB zmniejsza się prędkość, ale nie znam wszystkich ofert.

    Rozmowy juz dawno wymagaja mniej danych niz internet.

> [...]
    >chyba, że jakieś wifi bez hasła miejskie, w intercity, komunikacji
    >miejskiej. Tu przyznam też nie można wykluczyć, że Pegasus łamie

    Moze lamie wifi, moze wystarcza to, ktore uzytkownik skonfigurował.
    Moze korzysta z darmowych, a moze np hackuje google/apple i ma dostep
    do hasel wielu sieci wifi.

    Albo np korzysta z nierejestrowanych APN na BTS, bo skad wiesz, czy
    nie oprogramowali tez APS, przynajmniej jednej firmy :-)
    Albo wrecz oficjalnie wykupili w wielu sieciach.

    Albo czy sie nie dogadali i np nie umiescili np w Facebooku :-)

> [...]
    >wykorzystał do spraw wewnętrznych politycznych, to dlatego firma
    >wycofała licencję. Odkodowali, przetłumaczyli i wyszło.

    Albo ... licencjobiorca placi, a licencjodawca sie cieszy, ze ma
    dostep do danych i jeszcze na tym zarabia :-)

    Zreszta tu Pegasus, a skad wiesz, czy podobnie nie zrobil Google,
    Apple cz Huawei?

    Ba - google przeciez zrobil, niektore ich uslugi oficjalnie
    podsluchuja przez mikrofon, wysylaja do Googla i mam tylko
    zapewnienie, ze google skasuje to z serwerow.

    J.

  • 20. Data: 2021-12-25 01:35:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-12-24, Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> wrote:

> [...]
    > ale na zamówienie. Sklep jest etyczny i nie sprzeda tego każdemu, kiedyś
    > na ich www był wystawiony ten sprzęt, ale zniknął. W opisie było: do

    ZCW najłatwiej nadal postawić fałszywy BTS. Jest to koszt, OIDP w
    granicach kilkuset USD. Ze 2 lata temu odkryto podatność w podstawowym
    połączeniu gsm, ale wymaga(ło?) to przechwycenia kluczy, zakodowanych
    transmisji i łamania kluczy offline, a potem również offline
    dekodowania. W przypadku słabszego zabezpieczenia, było to wtedy kilka
    godzin, silniejszego, lat.

    --
    Marcin