  • 21. Data: 2021-12-25 02:29:49
    Temat: Re: Gwarancją/rękojmią izraelskiego Pegasusa :-) [AP sugeruje+ wady/braki?]
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Nie wiem dlaczego, może być powód czysto techniczny - np. sprawdzana
    > jest jakoś integralność opogramowania przy każdym restarcie, albo nie ma
    > pełnych praw dostępowych. A może założenie było aby minimalizować w ten
    > sposób szanse pozostawinia śladów (co jak widać świetnie się udało:).

    Tego typu oprogramowanie wykorzystuje dziury w zabezpieczeniach, a te
    bywają łatane, toteż i łatać trzeba exploidy. Mam okazję korzystać z
    takiego oprogramowania https://forensictools.pl/produkty/xry/ i jak się
    go kilka miesięcy nie zaktualizuje, to w zasadzie nic nie działa.
    Oczywiście skala problemu inna, bo XRY służy do szybkiego analizowania
    posiadanego dowodowego urządzenia, a nie podsłuchów po sieci, ale mam
    podstawy sądzić, że wiele problemów będzie wspólnych.

    Z PEGASUSem - o ile się orientuję - jest taka sprawa, że on działa
    sieciowo, czyli infekuje jak leci wszystko, co mu się udaje i na wszelki
    wypadek. O ile się orientuję, to z faktu, że znajdzie się w urządzeniu
    jakiś element PEGASUSa wcale nie wynika, że dane urządzenie było
    inwigilowane samo w sobie. Czasem mogło być wykorzystywane przez system
    do ataku na inne urządzenie albo do uzyskiwania informacji o sieci czy z
    sieci, które służą do inwigilacji innego urządzenia. Przykładowo
    infekujemy urządzenie, w którym mamy dostęp do GPSa i analizując
    informacje o antenach BTS i położenie GPS możemy później mniej więcej
    umiejscowić inne urządzenie, w którym nie mamy GPSa. Natomiast zbyć
    "cienki" jestem, by to weryfikować i zajmować jakieś merytoryczne
    stanowisko. Pytanie, czy autorzy alertów zdają sobie sprawę z tego, jak
    to działa.

    Za skrajnie nieprawdopodobne uważam, by ktoś przepychał po sieci on line
    do Izraela, a stamtąd do Polski jakiekolwiek masowe dane. I nie chodzi
    mi już nawet o kwestie prawne (Izrael by wiedział, kogo my
    podsłuchujemy), ale o wydolność takiego systemu. To jest masa
    informacji, które oczywiście pewnie "z pierwszego" jakieś algorytmy
    muszą badać, ale i tak ostatecznie musi człowiek zbadać i ocenić
    przydatność.

    Żeby podsłuchiwać to, co się dzieje wokół telefonu 24 h/dobę, to trzeba
    pięciu ludzi, bo oni pracują 8 godzin dziennie i 5 dni w tygodniu. Nad
    tym nikt z autorów tych "trwożliwych" artykułów się nie zastanawia.
    Jeśli chcemy wiedzieć, o czym kilku polityków rozmawia na określonym
    spotkaniu, to oczywiście jest to technicznie wykonalne, bo takie
    spotkanie pewnie kilka godzin trwa. Ale na dłuższa metę mało to
    logistycznie realne. O takich drobiazgach, jak nośniki do przechowywania
    takiej masy danych, to już nie wspomnę.

    Stanąłem kiedyś przed wyzwaniem zabezpieczenia monitoringu z
    kilkudziesięciu kamer z 30 dni. To było 74 TB danych - bez głosu. Sam
    kiepskiej jakości obraz.

    --
    Robert Tomasik

  • 22. Data: 2021-12-25 09:31:36
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > Stanąłem kiedyś przed wyzwaniem zabezpieczenia monitoringu z
    > kilkudziesięciu kamer z 30 dni. To było 74 TB danych - bez głosu. Sam
    > kiepskiej jakości obraz.

    Jeżeli nagrywamy sam dźwięk w bardzo dobrej jakości to na byke dysku 4TB zmieszczą
    się ze
    trzy miesiące non stop.

  • 23. Data: 2021-12-25 09:46:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Żeby podsłuchiwać to, co się dzieje wokół telefonu 24 h/dobę, to trzeba
    > pięciu ludzi, bo oni pracują 8 godzin dziennie i 5 dni w tygodniu.

    No i? Kulsony tanie som. 40 bez przerwy waruje na żoliborzu.

    > Stanąłem kiedyś przed wyzwaniem zabezpieczenia monitoringu z
    > kilkudziesięciu kamer z 30 dni. To było 74 TB danych - bez głosu. Sam
    > kiepskiej jakości obraz.

    Załóżmy że kilkadziesiąt to 40. 40x30x24 29k "kamerogodzin". 2,7 GB/h -
    45MB/h? To jest kiepska jakość?

    Zresztą dzwięk to inna sprawa. 24kb/s to już hd voice w telefonii.

    --
    Shrek

  • 24. Data: 2021-12-25 10:06:14
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2021.12.25 o 00:17, J.F. pisze:

    > smartfona masz i prepaida z 0 zl na koncie?

    Trafiają się osoby, które mają smartfony tylko po to, aby odbierać
    połączenia i nie potrzebują transmisji danych, www nie ogladają, nie
    łączą się z siecią, nie grają itp.

    > Moze lamie wifi, moze wystarcza to, ktore uzytkownik skonfigurował.
    > Moze korzysta z darmowych, a moze np hackuje google/apple i ma dostep do
    > hasel wielu sieci wifi.
    >
    > Albo np korzysta z nierejestrowanych APN na BTS, bo skad wiesz, czy nie
    > oprogramowali tez APS, przynajmniej jednej firmy :-)
    > Albo wrecz oficjalnie wykupili w wielu sieciach.
    >
    > Albo czy sie nie dogadali i np nie umiescili np w Facebooku :-)

    No tak, tu rzeczywiście: brak wiedzy.

    > Albo ... licencjobiorca placi, a licencjodawca sie cieszy, ze ma dostep
    > do danych i jeszcze na tym zarabia :-)
    >
    > Zreszta tu Pegasus, a skad wiesz, czy podobnie nie zrobil Google, Apple
    > cz Huawei?
    >
    > Ba - google przeciez zrobil, niektore ich uslugi oficjalnie podsluchuja
    > przez mikrofon, wysylaja do Googla i mam tylko zapewnienie, ze google
    > skasuje to z serwerow.

    Pewnie także to jest dodatkowy powód tego, że do pewnych obiektów
    wchodzi się bez telefonów.

  • 25. Data: 2021-12-25 10:48:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >No i? Kulsony tanie som. 40 bez przerwy waruje na żoliborzu.

    W dodatku w czasie warowania moglyby podsluchiwac jednym uchem :-)

    Ale ale ... jak sie zagoni elektronike do roboty, to moze odfiltrowac
    nieistotne fragmenty sama.

    >Załóżmy że kilkadziesiąt to 40. 40x30x24 29k "kamerogodzin". 2,7
    >GB/h - 45MB/h? To jest kiepska jakość?

    Z grubsza DVD. Przy 4k to kiepska :-)

    jak kamerki lepszej rozdzielczosci, to z kolei moze obraz skakac.

    J.

  • 26. Data: 2021-12-25 11:00:34
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.12.2021 o 10:48, J.F. pisze:

    > W dodatku w czasie warowania moglyby podsluchiwac jednym uchem :-)
    >
    > Ale ale ... jak sie zagoni elektronike do roboty, to moze odfiltrowac
    > nieistotne fragmenty sama.

    Niby tak, ale to trzeba by fachowca. A kulsony som za darmo. Znaczy
    płaci się, ale z góry. Najwyżej obywatele dłużej poczekają na wypisanie
    umorzenia.

    > Z grubsza DVD. Przy 4k to kiepska :-)

    No to jak dvd jest kiepska, to co powiedzieć o tych co policja rozsyła
    po pół roku, nagrane kartoflem i interpolowane do 240 linii?

    --
    Shrek

  • 27. Data: 2021-12-25 11:23:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Niby tak, ale to trzeba by fachowca. A kulsony som za darmo. Znaczy
    >płaci się, ale z góry. Najwyżej obywatele dłużej poczekają na
    >wypisanie umorzenia.

    A fachowiec kosztuje raz. Kupujesz stosown program i filruje.

    >No to jak dvd jest kiepska, to co powiedzieć o tych co policja
    >rozsyła po pół roku, nagrane kartoflem i interpolowane do 240 linii?

    Na DVD mozesz miec problem z odczytem chocby nr rejestracjnych z
    wiekszej odleglosci/szerszego planu, wiec co to za jakosc :-)

    J.

  • 28. Data: 2021-12-25 11:43:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.12.2021 o 09:31, m4rkiz pisze:

    > Jeżeli nagrywamy sam dźwięk w bardzo dobrej jakości to na byke dysku 4TB
    > zmieszczą się ze trzy miesiące non stop.

    Ale nadal jeden człowiek bedzie to odsłuchiwał rok przykładowo :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 29. Data: 2021-12-25 13:25:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.12.2021 o 11:23, J.F. pisze:

    > A fachowiec kosztuje raz. Kupujesz stosown program i filruje.

    Ale fachowca musisz mieć. A kulsonów masz. Inna sprawa, że kulson albo
    nie zrozumie albo wygada...

    > Na DVD mozesz miec problem z odczytem chocby nr rejestracjnych z
    > wiekszej odleglosci/szerszego planu, wiec co to za jakosc :-)

    Jak na CCTV to generalnie bardzo dobra jakość.

    --
    Shrek

  • 30. Data: 2021-12-25 13:30:42
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > Ale nadal jeden człowiek bedzie to odsłuchiwał rok przykładowo :-)

    no to już kwestia priorytetów czyli wielkości zespołu który ma się delikwentem zająć

    chociaż podejrzewam że w usa to słuchają już tylko żeby zweryfikować podkreślone na
    czerwono zdania w transkrypcji dostarczonej przez SI, albo ew. w czasie rzeczywistym
    jeżeli mają być blisko i się nudzą a za parę lat jak automaty podszkolą język polski
    podobnie będzie i u nas...