  • Data: 2009-07-05 21:21:51
    Temat: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Od: kuba <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Jotte pisze:

    > Czyżby? Przecież oferując towar do sprzedaży już wyrażasz chęć zawarcia
    > umowy wg obowiązującego prawa.
    > Zaś jego ograniczeń nie masz mocy ustanawiać.

    Niepoprawnie rozumujesz. "Skierowanie towaru do sprzedaży" technicznie
    nazywa się ofertą. O treści oferty decyduje wyłącznie oferent. On ma
    prawo ustalić wszelkie elementy przyszłej umowy, a także zawęzić swoją
    ofertę tylko do oznaczonych imiennie lub rodzajowo adresatów. Jest on
    ograniczony tylko i wyłącznie bezwzględnie wiążącymi normami prawnymi.

    Podam takie dość życiowe przykłady: właściciel sklepu makro może sobie
    ustalić, że towar oferuje tylko i wyłącznie osobom posiadającym kartę marko;
    sklep sprzedający na allegro może zaznaczyć, że kieruje swoją ofertę
    tylko do kupujących posiadających określoną liczbę pozytywnych komentarzy.

    > To już tylko twoja interpretacja.

    Nie, nie tylko moja, to jest prostą konsekwencją zasady swobody umów
    (dowolny podręcznik do prawa cywilnego). Poza tym art. 66, który podał
    Henry.

    > Czy w takim razie zgodzisz się z tezą, że można swobodnie wystawić w
    > sklepie parówki od 18 roku życia do sprzedaży po okazaniu dokumentu
    > tożsamości i poświadczonej kopii aktu urodzenia?

    Absurda non sunt vitanda, ale skoro to sklep prywatnego przedsiębiorcy
    to niech sobie robi, co chce;)... Na pewno odmowa sprzedaży nie byłaby w
    takim przypadku uzasadniona, ale broniłbym tezy, że art. art. 135 należy
    interpretować zawężająco, uznając, że "przeznaczony do sprzedaży"
    oznacza "przeznaczony do sprzedaży dla osób powyżej 18 roku życia" - i
    tym samym wykluczyć taką sytuację spod jego hipotezy.

    Skoro tak chętnie się powołujesz na konstytucję, to ja też to zrobię: in
    dubio pro libertate.

    pozdrawiam
    kuba