  • 1. Data: 2002-01-11 21:13:31
    Temat: Gospodarstwo rolne
    Od: "moraw" <m...@l...tpsa.pl>

    Jaka jest definicja GOSPODARSTWA ROLNEGO?.
    Czy działkę rolniczą 22ary można zaliczyć jako gospodarstwo rolne ,cz nie i
    na jakiej podstawie?
    Bardzo proszę o odpowieć.

    tomek

  • 2. Data: 2002-01-11 21:46:13
    Temat: Re: Gospodarstwo rolne
    Od: "LegiM" <m...@o...pl>

    Definicję zawiera ustawa o podatku rolnym:
    " za gospodarstwo rolne uważa się obszar użytków rolnych, gruntów pod
    stawami oraz, sklasyfikowanych w operatach ewidencyjnych jako użytki rolne,
    gruntów pod zabudowaniami związanymi z prowadzeniem tego gospodarstwa o
    łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub o powierzchni użytków rolnych
    przekraczającej 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących
    się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki
    organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej."(art.1 ust.2)
    Jednak jest to definicja stworzona na potrzeby opodatkowania nieruchomości
    rolnych, dlatego takie określenie "gospodarstwa rolnego" nie zawsze jest
    zbieżne z innymi gałęziami prawa, zwłaszcza z kodeksem cywilnym.
    Z tego co się orientuję, w K.C też nie ma klasycznej definicji gosp. rolnego
    a jedynie sprecyzowanie pojęcia na potrzeby dziedziczenia (1058 ).
    Obowiązuje także bardzo ważne orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego odnośnie
    dziedziczenia gp, gdzie znajdziesz obszerne wyjaśnienia - odsyłam na stronę
    www.trybunal.gov.pl -wyrok z dnia 31 stycznia 2001 (sygn. akt.P 4/99).

  • 3. Data: 2002-01-12 00:18:47
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Fri, 11 Jan 2002, moraw wrote:

    > Jaka jest definicja GOSPODARSTWA ROLNEGO?.

    Dla potrzeb cywilnoprawnych - art. 55.03 KC.

    > Czy działkę rolniczą 22ary można zaliczyć jako gospodarstwo rolne ,cz nie i
    > na jakiej podstawie?

    Jest tylko jeden warunek - nieruchomość musi stanowić zorganizowaną całość
    gospodarczą (innymi słowy - musi być na niej prowadzona działalność
    wytwórcza w zakresie rolnictwa, przykładowe typy są podane w art. 3 ustawy
    o przedsiębiorcach). Wielkość gruntów nie ma znaczenia.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 4. Data: 2002-01-12 00:20:53
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Fri, 11 Jan 2002, LegiM wrote:

    > Z tego co się orientuję, w K.C też nie ma klasycznej definicji gosp. rolnego

    Jest (czy klasyczna, to nie wiem, bo nie wiem co to ma oznaczać).

    > a jedynie sprecyzowanie pojęcia na potrzeby dziedziczenia (1058 ).

    A to akurat ma za zadanie określić granicę obszaru (1 ha) od której
    stosuje się przepisy szczególne dotyczące dziedziczenia GR.

    PS. Odpisuj za cytatem.

  • 5. Data: 2002-01-12 09:22:17
    Od: "moraw" <m...@l...tpsa.pl>

    Dziękuję za odpowiedzi, bardzo mi pomogliście
    Z poważaniem moraw

  • 6. Data: 2002-01-12 11:17:09
    Od: "LegiM" <m...@o...pl>

    Faktycznie , przeoczyłem 55(3) k.c.