    Subject: Re: Gang obiboków w Kielcach
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Kviat
    Date: Sat, 6 Jul 2019 15:00:43 +0200

    W dniu 05.07.2019 o 18:38, J.F. pisze:
    > Użytkownik "u2"  napisał w wiadomości grup

    > To co to za afera, jemu sie po prostu nalezalo, a teraz na jego miejsce
    > PiS powola swojego  :-)

    > Zapytac ilu ich tam pracuje i zapytac za 3 lata :-)

    To poniżej, to też początek afery z przerostem zatrudnienia, czy wręcz
    przeciwnie zwykła dobra zmiana?

    http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,249
    58995,energa-za-rzadow-pis-zwiekszyla-zatrudnienie-o
    -1000-osob.html

    "W roku 2012 w Enerdze można było dostać 150 tys. zł odprawy za
    dobrowolne odejście z pracy. Spółka prowadziła program poprawy
    efektywności gospodarowania i obniżki kosztów, które finalnie wpływają
    na zyski i cenę energii elektrycznej płaconą przez odbiorców. Za
    pożegnanie 890 pracowników Energa zapłaciła kilkadziesiąt milionów
    złotych. Nie było innego sposobu, ponieważ załogę chroniły podpisane za
    pierwszych rządów PiS gwarancje zatrudnienia. Fachowcy od energetyki
    wskazywali, że polskie firmy w porównaniu z europejskimi zatrudniają
    trzy razy więcej pracowników na jeden megawat mocy, a na jedną
    megawatogodzinę nawet dziewięć razy więcej. Energa miała plan, aby na
    koniec 2012 r. obniżyć zatrudnienie do 11,2 tys. osób."

    "Jak wynika z raportów giełdowych, na koniec 2015 r. zatrudnienie w
    grupie wynosiło 8472 osoby, w tym 3004 na stanowiskach robotniczych. Z
    dokumentów spółki wynika, że trzy lata później, na koniec 2018 r.
    zatrudnienie było o blisko tysiąc osób wyższe i wyniosło 9456 etatów, w
    tym 3309 na stanowiskach robotniczych."

    "W samej centrali spółki - w Energa SA - zatrudnienie wzrosło o ponad 60
    procent. Na koniec 2015 było 101 osób, na koniec 2018 już 163.
    Stanowiska menedżerskie najwyższego i średniego szczebla zajmują głównie
    działacze PiS lub osoby związane z tą partią. Energa stała się
    najważniejszym miejscem pracy dla radnych PiS z Gdańska, Sopotu, Gdyni i
    innych samorządów. Kierownikiem w spółce był m.in. Kacper Płażyński,
    kandydat PiS na prezydenta Gdańska. Zatrudnienie znaleźli też członkowie
    rodzin wpływowych polityków. Maciej, starszy syn posła Kazimierza
    Smolińskiego (PiS), został w Enerdze kierownikiem biura majątku
    sieciowego Energa-Operator. Marta, córka posła Tadeusza Cymańskiego,
    został głównym specjalistą."

    "Wzrostowi zatrudnienia towarzyszą pogarszające się wyniki finansowe
    Energi i niski kurs akcji na giełdzie utrzymujący się na poziomie 7-8
    zł. W 2013 r., gdy akcje debiutowały na giełdzie, kurs wynosił 16 zł,
    zaś cena emisyjna - 17 zł.

    Poseł PO Tadeusz Aziewicz z sejmowej Komisji Energii i Skarbu Państwa
    zwraca uwagę, że nie przypadkiem przed laty miał miejsce w Enerdze
    kosztowny program dobrowolnych odejść, którego efektem były dobre wyniki
    finansowe spółki.

    - Ogromny wzrost zatrudnienia w Enerdze nie ma racjonalnych podstaw,
    musi budzić poważne wątpliwości. Intuicja mówi mi, że nie wynika on z
    rosnących potrzeb kadrowych spółki, ale z konieczności zaspokojenia
    aspiracji środowiska politycznego PiS. Potwierdzają to publikowane w
    mediach informacje o tzw. pisiewiczach, generalnie osobach o
    kwalifikacjach nieadekwatnych do pełnionych funkcji i wypłacanych im
    zarobków. Prędzej czy później zapłacą za to konsumenci - ocenia Tadeusz
    Aziewicz."

    Pozdrawiam
    Piotr