    From: John Kołalsky <j...@k...invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: GIODO a forum
    Date: Wed, 5 Sep 2012 01:09:11 +0200

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > No to odpowiedź jest oczywista: żadna różnica.
    > Nawet jeśli te dane nie są zbierane, konieczne jest ich "przetwarzanie".
    >
    > Raz jeszcze: istotna jest intencja administratora, wyrażenie
    > woli oraz ewentualne czynności faktyczne (np. w postaci
    > "wyłuskiwania" danych, które zostały podane *bez* wyrażenia
    > tej intencji, np. w celu zebrania ich w bazę, bo wtedy dojdzie
    > do "przetwarzania").

    To Ci mówię, że niusy z jego polem From są dokładnie tym a jednak nie
    uważasz by wymagały rejestracji.

    > Fakt *podawania danych* nie ma znaczenia (warunkowanie
    > dostępu za to jak najbardziej - bo wyraża aktywną zachowanie
    > administratora).

    To już w ogóle nie rozumiem analogii do niusów, w których to przetwarzanie
    musi mieć miejsce dla jakiegokolwiek funkcjonowania.

    > Tyle, że w odróżnieniu od realnego spotkania twarzą w twarz, nie da się
    > uniknąć "przetwarzania". I tu widzę problem.

    Nie widzę takiej różnicy tj w obu przypadkach dane są przetwarzane tylko nie
    w tym samym środowisku.

    > Nie kpij.
    > Po pierwsze, mowa o forum, a nie liście dyskusyjnej.
    > Czyli dostęp wcale nie polega (a co najmniej nie musi polegać)
    > na kontakcie mailowym.

    Ale podany przez Ciebie przykład serwera niusów wymaga podania From wbrew
    temu, że wydaje Ci się to wyłączną cechą email.

    > Po drugie, w polu "From" można podać cokolwiek, może być
    > "gąska Balbinka" - *chyba*, że administrator postanowi odrzucać
    > listy które nie spełniają kryterium "identyfikowalności".

    Nic podobnego. To musi być prawidłowy adres co najwyżej nieistniejący i tak
    oznaczony. Ciągle jednak twój adres a nie nie wiadomo co. Że ten czy inny
    administrator nie weryfikuje tego to nie znaczy, że może być "gąska
    Balbinka".

    > Ale to już jest jego wolna wola :> (za skutki której ponosi
    > odpowiedzialność, w tym z tytułu obowiązków "przetwarzania").

    Możnaby odnieść wrażenie, że wystarczy nie weryfikować i nie przetwarzać
    później pól rejestracji na forum i już nie trzeba rejestrować :-)

    > Jeszcze raz: pisałem o *forum*.
    > Nie o liście mailowej!

    I to jest dokładnie to samo w zakresie podawania From na niusach. Inny jest
    tylko sposób działania, nie wymagający wykorzystania tego pola.

    > Jeśli serwer pozwala na podanie identyfikatora "xymiz20" i dowolnie
    > wybranego hasła, nie widzę przeszkód.

    Nie nie. Podajesz nick ... to nie jest logowanie ale identyfikacja jak
    najbardziej. Nie zawsze wystarczająca, ale generalnie temu tylko służąca.
    Nie możesz nie podać nicku.

    > Nie, administratorzy widocznie weryfikują dane.
    > I jeśli przy tej okazji żądają danych, które GIODO uważa za "osobowe"
    > (bo przyznam, że IMO ichnie interpretacje są co najmniej kontrowersyjne),
    > to *wtedy* mają problem.

    Większość nicków ma charakter danych osobowych tj w zamierzeniu mają
    jednoznacznie identyfikować użytkowników.

    > Inna sprawa, że jak dopuszczą anonimowy dostęp, to na widoku też
    > mają potencjalne problemy, ale już nie związane z danymi osobowymi :>

    > No to się różnimy w założeniach.

    Nie nie. Te fora mają takie techniczne uwarunkowania. A Ty tylko inaczej
    odbierasz identyfikację wymuszoną czy tam potwierdzoną od dobrowolnej co
    raczej nie ma znaczenia dla rejestracji. Znaczenie ma czy naprawdę
    identyfikują.

    > A tu się dopisz na przykład:
    > http://forum.gazeta.pl/forum/w,66,138546683,13854668
    3,czy_komentarz_jest_potrzebny_.html
    > (tak, to *jest* forum - miejsce, w którym nie można anonimowo
    > tworzyć "wątków", ale można pisać bez logowania)

    Co Ty z tym logowaniem ? To nie ma nic do wiatraka !!! Masz w formularzu
    pole Autor ? Masz e-mail ? To jest dokładnie taka sama identyfikacja jak
    imieniem i nazwiskiem. Spróbuj wysłać bez autora a dostaniesz "Nie
    wypełniono pola autor".

    > Jeśli źle wybrałem, to poszukamy innej gazety ;)

    Będzie to samo. Natura ludzi taka jest, że chcą dać się zidentyfikować i móc
    identyfikować innych.

    > Nie, Ty mówisz że jak NIE POWIEDZĄ to im NIE POZWOLISZ pisać.

    Nie nie. Ja mówię, że nie muszą mi podawać danych ale mogą a wtedy może im
    użyczę serwera. Tak samo użyczasz w realu.

    > Zastrzegam jak wyżej: jak akceptujesz zapis "xxxx" to OK,
    > byleby o tym WIEDZIELI (wprowadzenie w błąd może powodować
    > skutki uboczne, więc "masz podać imię i nazwisko" stanowi
    > problem sam w sobie).
    > I nic mnie nie obchodzi to, że TY "nie będziesz z nimi rozmawiał".
    > To jest odpowiednik ignorowania ich wypowiedzi!
    > To coś innego, niż uniemożliwienie wypowiedzi "chcę napisać
    > ale nie mogę bez podania danych".
    > To jest zupełnie inna sprawa.

    Więc Ci mówię, że tak działają twoje niusy. Nie napiszesz bez wypełnienia
    pola From. W normalnym serwerze bez wymogu logowania. Nie ma znaczenia, że
    możesz tam skłamać bo zgodnie ze specyfikacją Ty masz tam podać prawidłowy
    technicznie adres co najwyżej w domenie nieistniejących.