    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 4 Sep 2012 22:16:49 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: GIODO a forum

    On Tue, 4 Sep 2012, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Nie nie. Idziesz internetową ulicą i rozmawiasz tylko z tymi, którzy:
    > 1. przedstawią Ci się
    > 2. powiedzą ile mają lat
    > 3. czym się zajmują
    > 4. do jakiego sklepu chodzą

    No to odpowiedź jest oczywista: żadna różnica.
    Nawet jeśli te dane nie są zbierane, konieczne jest ich "przetwarzanie".

    Raz jeszcze: istotna jest intencja administratora, wyrażenie
    woli oraz ewentualne czynności faktyczne (np. w postaci
    "wyłuskiwania" danych, które zostały podane *bez* wyrażenia
    tej intencji, np. w celu zebrania ich w bazę, bo wtedy dojdzie
    do "przetwarzania").

    Fakt *podawania danych* nie ma znaczenia (warunkowanie
    dostępu za to jak najbardziej - bo wyraża aktywną zachowanie
    administratora).

    > To dokładnie to. Oni podają a Ty zachowujesz się adekwatnie. Nie zmuszasz ich
    > by podali, ale jak chcą porozmawiać to przecież z nieznajomymi rozmawiać nie
    > musisz.

    Tyle, że w odróżnieniu od realnego spotkania twarzą w twarz, nie da się
    uniknąć "przetwarzania". I tu widzę problem.

    > No przecież ... nie da się wysłać artykułu bez podania From.

    Nie kpij.
    Po pierwsze, mowa o forum, a nie liście dyskusyjnej.
    Czyli dostęp wcale nie polega (a co najmniej nie musi polegać)
    na kontakcie mailowym.
    Po drugie, w polu "From" można podać cokolwiek, może być
    "gąska Balbinka" - *chyba*, że administrator postanowi odrzucać
    listy które nie spełniają kryterium "identyfikowalności".
    Ale to już jest jego wolna wola :> (za skutki której ponosi
    odpowiedzialność, w tym z tytułu obowiązków "przetwarzania").

    > To taki
    > formularz jaki wypełniasz by artykuł wysłać.

    Jeszcze raz: pisałem o *forum*.
    Nie o liście mailowej!

    > A logowanie w IRC ?

    Jeśli serwer pozwala na podanie identyfikatora "xymiz20" i dowolnie
    wybranego hasła, nie widzę przeszkód.

    > Bez tego logowania nic nie działa.

    Nie, administratorzy widocznie weryfikują dane.
    I jeśli przy tej okazji żądają danych, które GIODO uważa za "osobowe"
    (bo przyznam, że IMO ichnie interpretacje są co najmniej kontrowersyjne),
    to *wtedy* mają problem.

    Inna sprawa, że jak dopuszczą anonimowy dostęp, to na widoku też
    mają potencjalne problemy, ale już nie związane z danymi osobowymi :>

    > No właśnie to z założenia jest prawda.

    No to się różnimy w założeniach.

    > Mówiąc szczerze nie bardzo mogę skojarzyć jakiekolwiek forum, które nie
    > wymagałoby żadnego logowania.

    A tu się dopisz na przykład:
    http://forum.gazeta.pl/forum/w,66,138546683,13854668
    3,czy_komentarz_jest_potrzebny_.html
    (tak, to *jest* forum - miejsce, w którym nie można anonimowo
    tworzyć "wątków", ale można pisać bez logowania)

    Jeśli źle wybrałem, to poszukamy innej gazety ;)

    > To właśnie mówię, że sami się podpisują. Co za różnica w jaki sposób. Mówią
    > np "nazywam się John Kowalsky".

    Nie, Ty mówisz że jak NIE POWIEDZĄ to im NIE POZWOLISZ pisać.
    Zastrzegam jak wyżej: jak akceptujesz zapis "xxxx" to OK,
    byleby o tym WIEDZIELI (wprowadzenie w błąd może powodować
    skutki uboczne, więc "masz podać imię i nazwisko" stanowi
    problem sam w sobie).
    I nic mnie nie obchodzi to, że TY "nie będziesz z nimi rozmawiał".
    To jest odpowiednik ignorowania ich wypowiedzi!
    To coś innego, niż uniemożliwienie wypowiedzi "chcę napisać
    ale nie mogę bez podania danych".
    To jest zupełnie inna sprawa.

    pzdr, Gotfryd