    From: Wwieslaw <u...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fotograf i zdjęcia - wydanie oryginału
    Date: Sun, 04 Jan 2009 13:38:12 +0100

    Jan Bartnik wrote:
    > I po czyjej stronie stoi prawo? Pracownika, bo nie
    > została spisana umowa tankowania paliwa? Kierowcy, bo oczywistym
    > jest, że na stację benzynową przyjeżdża się zatankować swój [ten,
    > którym się przyjechało] samochód.

    Umowa zostala zawarta, ustnie. Forma pisemna nie jest wymagana, moze
    natomiast ulatwiac dochodzenie swoich racji. Mysle, ze kazdy sad
    podzieli argumentacje, ze klient zwyczajowo prosi o tankowanie wlasnego
    auta, a ewentualna darowizne oglosilby paszcza. Taka dorozumiana
    darowizna to ciekawa koncepcja, ale nie przejdzie.

    Co do fotografii:

    Tutaj rowniez mozna zawrzec umowe ustna, ale ze wzgledu na specyfike
    (trudno pozniej robic powtorke slubu) jak i znaczny koszt warto zrobic
    to na pismie. Wiekszosc uslugodawcow ktorych mialem okazje spotkac, co
    do zasady oferowala ODBITKI a nie material zrodlowy. Plyta CD/DVD
    owszem, ale na niej pliki JPG a nie RAW, i to "przebrane" przez autora
    fotografii pod katem ewidentnych bubli. Wydaje mi sie to sensowne, i
    mysle, ze nie ma zadnych przeszkod aby RAWy (kopie)od fotografa odkupic.
    Gdybym byl autorem to material zrodlowy rowniez bym zatrzymal:

    1) do analizy (nauki)
    2) do budowy portfolio
    3) a nuz klient za 10 lat przyjdzie bo mu chata splonela i uszczesliwie
    go moim archiwum za odpowiednia oplata :)

    Wieslaw