    From: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Filmowanie na terenie hipermarketu
    Date: Sat, 26 Mar 2005 11:16:44 +0100
    Sender: l...@a...pl@aek210.internetdsl.tpnet.pl

    Dnia Sat, 26 Mar 2005 10:20:14 +0100, Andrzej Lawa naskrobał(a):

    > Mówisz? A skąd wiesz? Może lokal, w którym jest sklep, jest wynajmowany...

    to akurat nie ma wiekszego znaczenia - posiadacz też ci wywali.

    > Art. 135 KW.

    Po pierwsze to nie ma nic do fotografowania po drugie jaki to ma związek z
    wyrzuceniem ?

    > Masz na myśli 222 KC? To wytłumacz mi, w jaki sposób fotografowanie
    > "narusza własność" i jak wyobrażasz sobie "przywrócenie stanu" tejże
    > własności po sfotografowaniu? No, chyba że jesteń wyznawcą jakiejś
    > szamańskiej sekty, która uważa, że towary też mają duszę i fotografują
    > je tę duszę kradniesz ;->

    " (...) Właściciel może z wyłączeniem innych osób posiadać rzecz, korzystać
    z rzeczy i rozporządzać rzeczą (art. 140 KC). Dla osób trzecich płynie stąd
    obowiązek biernego poszanowania cudzego prawa własności. Jeżeli wbrew temu
    nastąpi naruszenie prawa własności, uruchamia się stosowne roszczenie
    ochronne, adresowane już do konkretnej osoby z potencjalnego kręgu osób
    trzecich.
    W wydaniu prawnorzeczowym ochronę klasyczną zapewniają dziś roszczenie
    windykacyjne (art. 222 & 1 KC) i roszczenie negatoryjne (art. 222 & 2 KC)."

    W praktyce nikt nikogo nie pozywa do sądu po prostu prosi o opuszczenie
    sklepu. Jeżeli mówisz żeby spadli to przenoszą cie na zaplecze usuwają
    zdjęcia z aparatu i wzywają policję infromując o podejrzanej osobie która
    fotografuje systemy zabezpieczeń. Ty tracisz 4 godziny na na komisariacie
    na spisywaniu protokołu w którym twierdzisz że tylko fotografujesz sery i
    pomidory bo takie masz hobby co policja przyjume z pełnym zrozumiemiem i
    wiarą i skarżysz się że ci usuneli zdjęcia co oni także przyjmują do
    wiadomości. Na drugi dzień przy próbie wejscia po prostu zostajesz
    poinformowany, że nie będziesz obsługiwany i wpuszczony na co składasz
    skargę w inspekcji handlowej pełny wiary w wyższośc praw konsumenta
    przeciwko prawom rzeczowym.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org