  • 1. Data: 2005-08-26 13:01:22
    Temat: Ewidencja czasu pracy
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    W jaki sposób (minimalny) powinna być ewidencjonowana praca pracownika?

    Według art. 149 kodeksu pracy oraz par. 8 rozporządzenia MGPiPS w sprawie
    zakresu prowadzenia dokumentacji związanej z pracą wymagana jest po prostu
    'ewidencja' - czy w sytuacji, gdy ufam pracownikom (a oni mi) muszę wymagać
    np. podpisu po każdym przepracowanym dniu, czy muszę wpisywać godziny, w
    których pracowali, itd? Czy tylko wystarczy, jeśli sobie zrobię 'kalendarz'
    w którym będę zaznaczał obecności, urlopy, dni wolne, itd.? Bez podpisów,
    bez pieczątek - bo w końcu 'Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy' i
    'udostępnia tę ewidencję pracownikowi, na jego żądanie'.

    Różne księgowe różnie twierdzą, formularze dostępne w księgarniach czy w
    sieci są niepotrzebnie rozbudowane, a tymczasem nie widzę żadnego przepisu,
    który by takiego formularza wymagał.

    I przy okazji druga sprawa - wspomniane wyżej rozporządzenie w par. 1 mówi:

    "Pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie złożenia
    następujących dokumentów:"

    I dalej są: kwestionariusz osobowy, świadectwo pracy, orzeczenie lekarskie
    stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy i inne dokumenty.

    Skoro _może_ zażądać, to chyba nie musi? Czy też są inne przepisy, które
    _wymagają_ np. trzymania świadectw szkolnych, dokumentów potwierdzających
    kwalifikacje i innych takich?

    P.

  • 2. Data: 2005-08-26 16:08:02
    Temat: Re: Ewidencja czasu pracy
    Od: n...@h...pl (Nina Liedtke)

    On Fri, 26 Aug 2005 13:01:22 +0000 (UTC), Paszczak <s...@h...pl>
    wrote in article <den3r2$7a6$1@proxy.provider.pl>:

    [...]
    > "Pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie złożenia
    > następujących dokumentów:"
    [...]
    > Skoro _może_ zażądać, to chyba nie musi? Czy też są inne przepisy, które
    > _wymagają_ np. trzymania świadectw szkolnych, dokumentów potwierdzających
    > kwalifikacje i innych takich?

    Czego wymagają przepisy, to nie wiem. Ale jak pracowałam w SGH, to kadry
    zażądały ode mnie wszystkich w/w dokumentów, po czym wykonały sobie z
    nich kserokopie i te kserokopie trzymały w mojej ,,teczce osobowej''
    (czy jak ją tam zwać), a oryginały dostałam z powrotem i trzymałam je w
    domu. Pani z kadr powiedziała, że te dokumenty są moją własnością i ona
    nie chce za nie odpowiadać w razie gdyby zaginęły albo uległy
    zniszczeniu (pożar).

    Z tego wnioskuję, że z wszelką pewnością nie istnieje przepis, który by
    wymagał od pracodawcy trzymania oryginałów dokumentów, stanowiących
    własność pracownika.

    HTH.

    Pozdrawiam
    Nina
    --
    Antonina Liedtke ____________________________ ______ _ ___
    http://hell.pl/nina/ ________________________ \`.,'/ _____ / |/ <_>__ ___ _

  • 3. Data: 2005-08-26 16:16:01
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > _wymagają_ np. trzymania świadectw szkolnych, dokumentów potwierdzających

    Ja korzystałam ze wzoru takiej ewidencji z poprzedniego ustroju. Wyglądał
    on w ten sposób:
    dni miesiąca 1 2 3 4 5 ...31 i RAZEM: godzin w m-cu
    w dół miesiące:
    II
    III
    IV itd
    Każdego dnia wpisuje się ilość przepracowanych godzin i podlicza
    przepracowane godziny na zakończenie miesiąca.
    W wolnym miejscu umieszczona jest informacja, co oznaczają wpisane literki :
    ch- chorobowe
    ur- urlop płatny
    nn - nie obecny nieusprawiedliwiony
    itd. Podpisów pracowniaka nie było.
    Co do dokumentów pracownika, to w interesie przede wszystkim pracodawcy
    jest, by takie dokumenty /kopie/ mieć.Do wyliczenia stażu do urlopu itd, a w
    razie wypadku, czy miał odpowiednie kwalifikacje do wykonywania danej pracy.
    Pozdrawiam
    Maria

  • 4. Data: 2005-08-26 16:30:40
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Nina Liedtke <n...@h...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Z tego wnioskuję, że z wszelką pewnością nie istnieje przepis, który by
    > wymagał od pracodawcy trzymania oryginałów dokumentów, stanowiących

    To tak - faktycznie jest napisane, że pracownik może zażądać oryginałów
    tylko do wglądu, a zatrzymać może tylko kopie.

    Chciałbym się jednak dowiedzieć, co mówią na ten temat przepisy, bo
    kłopotliwe jest zbieranie tych wszystkich papierów, kłopotliwe jest
    podpisywanie listy obecności każdego dnia (czy 20 dni z osobna na koniec
    miesiąca) - a wszystkie informacje, jakie dostaję są typu 'lepiej zebrać
    więcej, bo wtedy na pewno nie zabraknie' albo 'zawsze się podpisywało listę,
    więc trzeba podpisywać' albo 'na druczku z księgarni są miejsca na podpis,
    więc trzeba podpisywać'.

    Każda księgowa mówi co innego, bo ma inne przyzwyczajenia, a ja jednak
    chciałbym wiedzieć co mówią przepisy, a nie przyzwyczajenia księgowych.
    Bo z tego co widzę, to tych 'obowiązkowych' papierów jest niewiele.

    No i zastanawiam się też, czy nie trzeba tu stosować jakichś innych
    przepisów - np. w tym rozporządzeniu jest powiedziane, że pracodawca _może_
    żądać orzeczenia lekarskiego o braku przeciwskazań do pracy na tym
    stanowisku. Jeśli nie zażąda - czy grozi mu coś np. za zatrudnienie do pracy
    przy komputerze kogoś z chorym kręgosłupem czy dużą wadą wzroku?
    Czy to tylko kwestia umowy między pracodawcą a pracownikiem?

    P.

  • 5. Data: 2005-08-27 09:18:53
    Od: Pozoreusz <pozip@SPAM_TRAPop.pl>

    Nina Liedtke napisał(a):

> [...]

    > Z tego wnioskuję, że z wszelką pewnością nie istnieje przepis, który by
    > wymagał od pracodawcy trzymania oryginałów dokumentów, stanowiących

    Coś wtym rodzaju. ;-) Z treści § 1 ust. 3 rozporządzenia
    Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r.
    w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach
    związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych
    pracownika (Dz.U. z 1996 r., nr 62, poz.286):

    "Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie
    składanych dokumentów. Pracodawca może żądać od pracownika przedłożenia
    oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów
    albo kopii."

    wynika, że nie wolno pracodawcy tego robić. Natomiast gromadzenie kopii
    niezbędnych pwenych dokumentów w aktach osobowych pracownika, jest
    obowiązkiem pracodawcy.
    Wyżej wymienione rozporządzenie to bardzo dobry przepis. Zawiera
    dokładną instrukcję jak powinny wyglądać akta osobowe pracownika.

  • 6. Data: 2005-08-27 09:37:44
    Od: Pozoreusz <pozip@SPAM_TRAPop.pl>

    Paszczak napisał(a):

> [...]
    > więc trzeba podpisywać' albo 'na druczku z księgarni są miejsca na podpis,

    Sam, jako pracodawca, określasz sposób potwierdzania przez pracownika
    faktu przybycia pracownika do pracy - w tzw. informacji dodatkowej
    doręczanej pracownikowi w terminie 7 dni od zawarcia umowy o pracę.
    Możesz nie wprowadzać listy obecności w swojej firmie, natomiast
    ewidencję czasu pracy musisz. I nie jest to - jak dalej napisała Maria -
    tylko suchy zapis ile pracownik przepracował godzin danego dnia. Skąd
    np. będziesz później wiedział, czy mu sie należy dodatek za pracę w
    nocy? ;-) Ewidencja czasu pracy musi być rzetelna. Ale trzeba uważać,
    żeby nie wpakować się przez nią na minę... ;-)

    > Każda księgowa mówi co innego, bo ma inne przyzwyczajenia, a ja jednak
    > chciałbym wiedzieć co mówią przepisy, a nie przyzwyczajenia księgowych.
    > Bo z tego co widzę, to tych 'obowiązkowych' papierów jest niewiele.

    Księgowe - jak sama nazwa wskazuje - są od księgowania i jeszcze nie
    spotkalem żadnej, ktora sprawy osobowe pracowników (akta osobowe
    prowadziłaby dobrze) Nawet w przypadku najbardziej renomowanych biur
    rachunkowych to nie działa. Chyba, że profesjonalnie zajmują się
    sprawami osobowymi.

> [...]
    > przy komputerze kogoś z chorym kręgosłupem czy dużą wadą wzroku?
    > Czy to tylko kwestia umowy między pracodawcą a pracownikiem?

    Oj! Wiesz co, albo trollujesz, albo jesteś... Użyłbym tu obraźliwego
    epitetu, ale z trudnością się powstrzymałem. :-)

    Jeżeli Twój pracownik nie ma orzeczenia o braku przeciwwskazań do pracy
    na określonym stanowisku, to możesz odpowiadać za popełnienie
    wykroczenia przeciwko prawom pracownika (mandat do 1000 zł, albo przed
    sądem grodzkim do 5000 zł).A w przypadku jakiegoś nieszczęśliwego
    wypadku Twoja odpowiedzialność może się nie ograniczyć trylko do tego...
    (prokurator, odpowiedzialność cywilna, odszkodowanie z tytułu uszczerbku
    na zdrowiu - wypadek przy pracy...).
    Reasumując najprędzej dostaniesz od inspektora pracy grzywnę za brak
    orzeczenia lekarskiego u pracownika i za brak szkolenia bhp pracownika.

  • 7. Data: 2005-08-28 09:36:32
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Pozoreusz <pozip@spam_trapop.pl> wrote:
> [...]
    > Wyżej wymienione rozporządzenie to bardzo dobry przepis. Zawiera
    > dokładną instrukcję jak powinny wyglądać akta osobowe pracownika.

    Owszem, ale tam przy niektórych pozycjach jest napisane, że pracodawca
    _może_ wymagać od pracownika danych dokumentów, a przy innych, że akta
    osobowe _muszą_ zawierać dany dokument.

    W poprzednim poście pisałeś o odpowiedzialności w przypadku braku orzeczenia
    lekarskiego - z jakich przepisów ta odpowiedzialność wynika?

    Chciałbym sobie zrobić listę niezbędnych dokumentów opartą na konkretnych
    przepisach, a nie na gdybaniach księgowych. Taką, żeby niczego nie
    brakowało, ale też żeby nie babrać się ze zbędnymi papierami.

    P.

  • 8. Data: 2005-08-28 10:32:56
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Był 28 sierpień 2005 11:36, kiedy tajemnicza osoba przedstawiająca się
    jako Paszczak powiedziała:

    > W poprzednim poście pisałeś o odpowiedzialności w przypadku braku orzeczenia
    > lekarskiego - z jakich przepisów ta odpowiedzialność wynika?

    Np. art. 415 kc - jeśli coś się stanie. Jeśli skutkiem wypadku przy
    pracy albo choroby zawodowej jest powództwo o odszkodowanie pracownik
    _prawie zawsze_ zaczyna od tematu badań lekarskich.

    --
    Olgierd
    o...@j...org ||| gg: 3657597 |||