    From: Pozoreusz <pozip@SPAM_TRAPop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ewidencja czasu pracy
    Date: Sat, 27 Aug 2005 11:37:44 +0200

    Paszczak napisał(a):

    > Chciałbym się jednak dowiedzieć, co mówią na ten temat przepisy, bo
    > kłopotliwe jest zbieranie tych wszystkich papierów, kłopotliwe jest
    > podpisywanie listy obecności każdego dnia (czy 20 dni z osobna na koniec
    > miesiąca) - a wszystkie informacje, jakie dostaję są typu 'lepiej zebrać
    > więcej, bo wtedy na pewno nie zabraknie' albo 'zawsze się podpisywało listę,
    > więc trzeba podpisywać' albo 'na druczku z księgarni są miejsca na podpis,
    > więc trzeba podpisywać'.

    Sam, jako pracodawca, określasz sposób potwierdzania przez pracownika
    faktu przybycia pracownika do pracy - w tzw. informacji dodatkowej
    doręczanej pracownikowi w terminie 7 dni od zawarcia umowy o pracę.
    Możesz nie wprowadzać listy obecności w swojej firmie, natomiast
    ewidencję czasu pracy musisz. I nie jest to - jak dalej napisała Maria -
    tylko suchy zapis ile pracownik przepracował godzin danego dnia. Skąd
    np. będziesz później wiedział, czy mu sie należy dodatek za pracę w
    nocy? ;-) Ewidencja czasu pracy musi być rzetelna. Ale trzeba uważać,
    żeby nie wpakować się przez nią na minę... ;-)

    > Każda księgowa mówi co innego, bo ma inne przyzwyczajenia, a ja jednak
    > chciałbym wiedzieć co mówią przepisy, a nie przyzwyczajenia księgowych.
    > Bo z tego co widzę, to tych 'obowiązkowych' papierów jest niewiele.

    Księgowe - jak sama nazwa wskazuje - są od księgowania i jeszcze nie
    spotkalem żadnej, ktora sprawy osobowe pracowników (akta osobowe
    prowadziłaby dobrze) Nawet w przypadku najbardziej renomowanych biur
    rachunkowych to nie działa. Chyba, że profesjonalnie zajmują się
    sprawami osobowymi.

    > No i zastanawiam się też, czy nie trzeba tu stosować jakichś innych
    > przepisów - np. w tym rozporządzeniu jest powiedziane, że pracodawca _może_
    > żądać orzeczenia lekarskiego o braku przeciwskazań do pracy na tym
    > stanowisku. Jeśli nie zażąda - czy grozi mu coś np. za zatrudnienie do pracy
    > przy komputerze kogoś z chorym kręgosłupem czy dużą wadą wzroku?
    > Czy to tylko kwestia umowy między pracodawcą a pracownikiem?

    Oj! Wiesz co, albo trollujesz, albo jesteś... Użyłbym tu obraźliwego
    epitetu, ale z trudnością się powstrzymałem. :-)

    Jeżeli Twój pracownik nie ma orzeczenia o braku przeciwwskazań do pracy
    na określonym stanowisku, to możesz odpowiadać za popełnienie
    wykroczenia przeciwko prawom pracownika (mandat do 1000 zł, albo przed
    sądem grodzkim do 5000 zł).A w przypadku jakiegoś nieszczęśliwego
    wypadku Twoja odpowiedzialność może się nie ograniczyć trylko do tego...
    (prokurator, odpowiedzialność cywilna, odszkodowanie z tytułu uszczerbku
    na zdrowiu - wypadek przy pracy...).
    Reasumując najprędzej dostaniesz od inspektora pracy grzywnę za brak
    orzeczenia lekarskiego u pracownika i za brak szkolenia bhp pracownika.