    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 20 Jun 2013 20:50:47 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Eurobank oszukuje
    <Pine.WNT.4.64.1306172341210.2128@quad>
    <51bfffc2$0$1212$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1306200026280.3376@quad>
    <51c2b555$0$1259$65785112@news.neostrada.pl>

    On Thu, 20 Jun 2013, z wrote:

    > Jaki to jest problem to "0" i co ma do tego brak debetu?

    Bo TYLKO WTEDY nie ujawnia się na wyciągu fakt,
    że masz dług wobec banku.
    Jak masz limit debetowy, to bank może wydawać Twoje
    obligacje ;) "pod kreską", więc bez żenady weźmie
    sobie z Twojego konta ile tam jesteś mu (bankowi)
    winien - i w momencie jak to weźmie WIDZISZ TO
    NA WYCIĄGU.
    Jeśli nie uzgodniłeś z bankiem prawa do zadłużania
    swojego konta, to bank NIE MOŻE tego konta zadłużyć
    swoją decyzją.
    Zwróć uwagę: może się zdarzyć że na skutek błędu,
    ograniczeń technicznych, ograniczeń czasowych itede
    *TWOJA* dyspozycja spowoduje, że KTOŚ (osoba trzecia)
    pobierze z Twojego konta pieniądze.
    Wtedy "mówi się trudno" - pieniądze "nieprawnie"
    (niezgodnie z umową) wypłynęły na skutek Twojej decyzji
    i tyle, w cenniku jest zazwyczaj osobna pozycja odsetek
    należnych z takiej okazji.

    Ale, w odróżnieniu od "osoby trzeciej", bank *WIE*
    że umowa nie pozwala tego konta zadłużać.
    Po pierwsze, ma *prawo* nie dopuszczać do takiego
    zadłużenia (patrz wyżej - może się zdarzyć, że wydasz
    dyspozycję, a ona nie zostanie wykonana), ale co
    gorsza (dla banku) jakby spróbował zabrać DLA SIEBIE
    w wyniku WŁASNEJ DECYZJI jakieś pieniadze z tego
    konta, nie mają do tego żadnej podstawy ani z ustawy
    ani z umowy, nie wytłumaczy się przed sądem z faktu
    poprzez "nie wiedziałem"!
    Jakie "nie wiedziałem", skoro w umowie czarno na
    białym jest tekst że "nie przysługuje"?

    To jest taki sam przypadek, jak np. kiedy pracodawca
    chce potrącić jakąś należność z pensji pracownika.
    Dla istotnej większości przypadków NIE MOŻE tego
    zrobić!
    Musi uzyskać zgodę pracownika na potrącenie.
    Może iść do sądu i uzyskawszy tytuł egzekucyjny
    NASTĘPNIE potrącać przez komornika.
    Ale NIE MOŻE tego zrobić samowolnie!

    Bank również nie może...

    > Gdzie w ustawach jest napisane że na wyciągu nie można umieszczać takich
    > informacji?

    Wiesz że prawo oprócz ustaw składa się z "zasad prawnych"?
    No to przeczytaj powyższe.
    Wyciąg jest listingiem OPERACJI NA KONCIE.
    Kropka.

    Żaden przepis NIE ZABRANIA umieszczenia na TYM SAMYM
    świchu dodatkowych informacji - ale te informacje
    NIE BĘDĄ WYCIĄGIEM.

    > W podstawówce uczyli o liczbach ujemnych.
    > Jest mnóstwo sposobów poinformowania klienta o takiej sytuacji.

    JEST!!
    Toć ja tłukę jak w beton: NIE WNOSZĘ UWAG do oburzenia,
    że bank nie informuje klienta, że ów się pogubił i ma
    dług.
    Za to awanturuję się i podtrzymuję swoje stanowisko, że
    grubym nieporozumieniem jest żądanie, aby taka informacja
    pojawiała się NA WYCIĄGU!

    > Jeszcze raz:
    > Albo łajzy albo zrobili to celowo!!! ;-)

    Jest jeszcze trzecia, przyznaję że mało prawdopodobna
    możliwość, ale wykluczyć jej nie można.
    Że klient był powiadamiany, ale informację kazał
    wyrzucić do śmieci, tylko dlatego, że "to nie był wyciąg".

    Z tego powodu:
    - dobrze mieć świadomość że dług o którym mowa NIE NALEŻY
    do "listy operacji na koncie" (czyli tego co jest
    na wyciągu), więc sam punkt zaczepienia nie ma podstaw
    prawnych
    - zdać sobie sprawę, że nawet jakby istniał jakiś konsumencki
    nakaz "powiadomienia", na razie brakuje dowodu na fakt
    że bank nie powiadomił o zaistniałym stanie.
    Może się okazać, że klient się myli, wkurzy bank i zapłaci
    jeszcze (przegrywając proces o niesłuszne roszczenia)
    prawnikowi banku za "obsługę prawną" :]

    pzdr, Gotfryd