  • 1. Data: 2012-10-21 14:44:21
    Temat: Dyscyplinarka dla pracodawcy ?
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Wiadomo, że łamiąc przepisy KP można łatwo pożegnać się z pracą.

    Ale czy jeśli pracodawca łamie przepisy to czy pracownik, może
    się niezwłocznie zwolnić powołując się na łamane przepisy ?

    Np. brak szkolenia BHP, opóźnienia w wypłatach, fałszowanie dokumentów
    jak to jest ?

  • 2. Data: 2012-10-21 17:21:51
    Temat: Re: Dyscyplinarka dla pracodawcy ?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Radek D wrote:
> [...]
    > się niezwłocznie zwolnić powołując się na łamane przepisy ?
    >
    > Np. brak szkolenia BHP, opóźnienia w wypłatach, fałszowanie dokumentów

    tak jak napisales.
    W kodeksie pracy jak najabrdziej przewidzieli możliwość rozwiązania
    umowy o prace bez wypowiedzenia z winy pracodawcy.

  • 3. Data: 2012-10-21 21:02:06
    Od: z <z...@u...pl>

    W dniu 2012-10-21 14:44, Radek D pisze:
> [...]
    > się niezwłocznie zwolnić powołując się na łamane przepisy ?
    >
    > Np. brak szkolenia BHP, opóźnienia w wypłatach, fałszowanie dokumentów

    Poznaj najpierw przepisy.
    Później nie daj się zastraszyć dyscyplinarką za opuszczenie pracy.
    Pracodawcy robią wielkie oczy czy to z niewiedzy czy w chęci nacisku na
    delikwenta.
    Niewypłacanie wynagrodzenia w terminie, nieudzielenie urlopu do końca 3
    kwartału za rok poprzedni, BHP...
    to są powody do natychmiastowego rozwiązania umowy bez wypowiedzenia +
    ryczałt za zaległe urlopy + odszkodowanie za szkody!!! w wysokości
    wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.
    Wiem że to może być nowość dla pracowników ale takie są przepisy i można
    je stosować. Czasem wystarczy pochwalić się tą wiedzą i ostrzec o
    możliwości jej użycia :-)

    Orzecznictwo sądowe nawet stanowi że brak kasy na wypłatę jest dalej
    rażącym naruszeniem obowiązków pracodawcy a ryzyka biznesowego na
    pracownika przenosić nie wolno!!!

    PS.
    "
    Rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika
    bez wypowiedzenia z winy pracodawcy
    Informacje ogólne
    Natychmiastowe rozwiązanie umowy
    Rozwiązanie umowy przez pracownika bez wypowiedzenia jest szczególnym
    trybem ustania
    zatrudnienia. Powoduje on bowiem natychmiastowe rozwiązanie umowy o
    pracę, ale pociąga za sobą
    skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy przez pracodawcę
    za wypowiedzeniem.
    Kiedy można rozwiązać umowę
    Z natychmiastowego trybu rozwiązania stosunku pracy pracownik nie może
    korzystać dowolnie. Taką
    możliwość ma tylko w dwóch przypadkach, a mianowicie gdy:
    ? zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ
    wykonywanej pracy na
    zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym
    w orzeczeniu
    lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia i
    kwalifikacje zawodowe,
    ? pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków
    wobec pracownika.
    Rozwiązanie umowy z winy pracodawcy
    Chcąc skorzystać z tego szczególnego trybu rozwiązania umowy z winy
    pracodawcy z powodu
    naruszenia przez niego obowiązków wobec pracownika, należy wykazać
    łączne zaistnienie trzech
    przesłanek, a mianowicie, że nastąpiło naruszenie przez pracodawcę
    podstawowego obowiązku
    względem pracownika, naruszenie to zostało zawinione oraz że miało
    charakter ciężki (mówi o tym art.
    55 § 11 Kodeksu pracy).
    ZAPAMIĘTAJ
    Do podstawowych obowiązków, których naruszenie przez pracodawcę daje
    pracownikowi podstawy do
    rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym, zalicza się:
    ? obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
    ? terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia,
    ? udzielanie urlopów wypoczynkowych i innych zwolnień od pracy,
    ? przestrzeganie norm czasu pracy,
    ? ochrona pracy kobiet i młodocianych,
    ? szanowanie godności pracownika i innych jego dóbr osobistych,
    ? równe traktowanie pracowników i przeciwdziałanie mobbingowi.
    Najpierw ocena
    Zanim pracownik wystosuje pismo do pracodawcy, powinien dokonać
    wnikliwej oceny naruszenia
    swoich praw.
    Naruszenie to musi być bowiem ciężkie i jednocześnie zawinione przez
    pracodawcę. Chodzi tu o
    działanie lub zaniechanie pracodawcy nacechowane winą umyślną lub
    rażącym niedbalstwem, które
    przejawia się w skutkach odpowiednio dotkliwych dla pracownika.
    Nie tylko szkoda majątkowa
    Należy jednocześnie podkreślić, że naruszenie interesów pracowniczych
    nie musi polegać na
    wyrządzeniu szkody majątkowej. Chronionym interesem pracownika jest
    bowiem także jego
    bezpieczeństwo, zdrowie, godność lub prawo do wypoczynku.
    Naruszenie tych praw również uprawnia pracownika do niezwłocznego
    rozwiązania umowy o pracę.
    Jak napisać oświadczenie
    Oświadczenie o bezzwłocznym rozwiązaniu umowy o pracę przez pracownika
    powinno być
    przedstawione pracodawcy na piśmie i zawierać stosowne uzasadnienie.
    Na wstępie warto powołać się na przepis z art. 55 § 11 Kodeksu pracy,
    mówiący o uprawnieniach
    pracownika do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.
    Bez szczegółowego uzasadnienia
    Jeśli przyczyną skorzystania przez pracownika z tego trybu rozwiązania
    umowy jest niewywiązanie się
    przez pracodawcę z obowiązku przeniesienia pracownika w terminie
    wskazanym w orzeczeniu lekarskim
    do innej pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia i
    kwalifikacje zawodowe, pracownik nie
    musi szczególnie uzasadniać swej decyzji. Powodem natychmiastowego
    rozwiązania umowy o pracę jest
    bowiem ochrona zdrowia pracownika, a dowód stanowi orzeczenie lekarskie,
    które pracodawca
    zobowiązany jest respektować.
    Ze szczegółowym uzasadnieniem
    Natomiast gdy powodem rozwiązania umowy jest naruszenie przez pracodawcę
    podstawowych
    obowiązków wobec pracownika, uzasadnienie musi być szczegółowe i
    wskazywać obowiązki, których
    naruszenia dopuścił się pracodawca.
    Formalności
    Miesięczny termin
    Oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia musi być
    złożone przed upływem
    miesiąca od dnia, kiedy pracownik dowiedział się o zachowaniu pracodawcy
    uzasadniającym rozstanie
    się z nim w tym trybie.
    Rekompensata
    Jeżeli umowa o pracę została zasadnie rozwiązana, z winy pracodawcy,
    pracownik ma prawo domagać
    się stosownej rekompensaty.
    Pracownik ma prawo do odszkodowania, które należy się w wysokości
    wynagrodzenia za okres
    wypowiedzenia, jeżeli umowa była zawarta na czas nieokreślony lub w
    wysokości wynagrodzenia za
    okres 2 tygodni - w przypadku umów zawartych na czas określony lub na
    czas wykonywania określonej
    pracy. Prawo pracownika do odszkodowania nie ma jednak charakteru
    absolutnego i nie jest
    automatycznie powiązane z jego oświadczeniem o rozwiązaniu umowy o
    pracę. Stosowna rekompensata
    należy się pracownikowi tylko wówczas, gdy wskazane przez niego podstawy
    rozwiązania umowy o
    pracę faktycznie miały miejsce. Jeżeli więc w przekonaniu pracodawcy
    brak jest podstaw do
    zastosowania przez pracownika bezzwłocznego trybu zakończenia stosunku
    pracy, to może on oczywiście
    odmówić wypłacenia odszkodowania. Pracownik, który jest innego zdania,
    może natomiast dochodzić
    swoich racji w sądzie pracy, przy czym pracodawca w zainicjowanym przez
    pracownika postępowaniu
    sądowym może bronić się, że nie było podstaw do rozwiązania umowy o
    pracę bez wypowiedzenia.
    ZAPAMIĘTAJ
    Ewentualne zasądzenie na rzecz pracodawcy odszkodowania nie oznacza
    jednocześnie i automatycznie
    zwrotu z odsetkami wypłaconego pracownikowi odszkodowania, którego
    pracodawca może dochodzić
    według zasad prawa cywilnego.
    Błąd pracownika
    Jeżeli pracownik źle ocenił sytuację i rozwiązanie umowy o pracę w tym
    trybie okaże się nieuzasadnione,
    musi liczyć się z koniecznością zapłaty odszkodowania pracodawcy.
    W razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez
    wypowiedzenia
    pracodawcy przysługuje bowiem odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia
    pracownika za okres
    wypowiedzenia, a w przypadku rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas
    określony lub na czas
    wykonania określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2
    tygodni. O odszkodowaniu orzeka
    sąd pracy.
    WAŻNY ADRES
    Główny Inspektorat Pracy
    00-926 Warszawa
    ul. Krucza 38/42
    tel. centr. (0-22) 42-03-723
    fax (0-22) 625 47 70
    e-mail: k...@g...pl
    www.gip.pl
    PODSTAWA PRAWNA
    ? Art. 55 § 11, § 2, art. 611, 612 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks
    pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr
    21, poz. 94 z późn. zm.).
    ? Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z
    późn.zm.).

    "