  • 1. Data: 2002-04-17 21:38:46
    Temat: Dowolność licencji
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    1)

    czy licencjonowanie może zakładać pełną dowolność, w tym także
    sprzeczną z typowym prawem? Bo np. wiadomo, że na towary jest
    gwarancja, rękojmia, mogę je dalej odsprzedać, mogę z nimi robić, co
    zechcę. Natomiast licencje zakładają, ze można używać, jeśli się
    spełni tysiące warunków, nierzadko nie można wypożyczać, udostępniać,
    odsprzedawać...Mogą być czasowe... Mogą się stać nieważne, nawet
    jeżeli coś z nimi niezwiązanego się stanie (np. padnie sprzęt, z
    którym OEM był kupiony). Słowem -- tysiąc warunków, prawa kupującego
    niewielkie.

    2)

    Jak sprzedawać oprogramowanie na zasadzie licnecji właśnie?
    Czy mam pisać na fakturze ,,Licencja na program X''? czy też ,,program
    X"?
    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 2. Data: 2002-04-18 08:06:47
    Temat: Re: Dowolność licencji
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    > czy licencjonowanie może zakładać pełną dowolność, w tym także
    > sprzeczną z typowym prawem? Bo np. wiadomo, że na towary jest

    Licencja nie jest towarem, ani usługą. Pozwala jedynie na używanie czegoś
    (czy to jest logo czy program komputerowy czy też coś innego).

    > Jak sprzedawać oprogramowanie na zasadzie licnecji właśnie?
    > Czy mam pisać na fakturze ,,Licencja na program X''? czy też ,,program
    > X"?

    To zależy co chcesz sprzedać. Jeżeli chesz, by klient miał prawo używac
    program, to udzielasz licencji. Jeżeli chcesz sprzedać program np. jakiejś
    firmie programistycznej, tak aby miała prawo udzielać na niego licencji,
    rozwijać, modyfikować a Ty chcesz o tym programie zapomnieć to sprzedaj go i
    przenieś prawa autorskie (przynajmniej te zbywalne).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-04-18 08:32:23
    Od: Romek Bieda <r...@i...pl>

    On Wed, 17 Apr 2002 23:38:46 +0200, Tristan Alder
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    >Witajcie,
    >
    >1)
    >
    > czy licencjonowanie mo?e zak?adaae pe?n? dowolno?ae, w tym tak?e
    >sprzeczn? z typowym prawem?

    a co to jest nie typowe prawo :)))))))

    Bo np. wiadomo, ?e na towary jest
    >gwarancja, r?kojmia, mog? je dalej odsprzedaae, mog? z nimi robiae, co
    >zechc?. Natomiast licencje zak?adaj?, ze mo?na u?ywaae, je?li si?
    >spe?ni tysi?ce warunków, nierzadko nie mo?na wypo?yczaae, udost?pniaae,
    >odsprzedawaae...Mog? byae czasowe... Mog? si? staae niewa?ne, nawet
    >je?eli co? z nimi niezwi?zanego si? stanie (np. padnie sprz?t, z
    >którym OEM by? kupiony). S?owem -- tysi?c warunków, prawa kupuj?cego
    >niewielkie.
    Jedna rada nie kupuje dziadostwa w niebieskim kartonie. Licencje GPL
    lub BSD daja calkiem spore uprawnienia.

    A na serio. Podstawowa zasada prawa umów jest zasada swobody umów.
    Zatem strony maj? w zasadzie pe?n? dowolnoœc w ksztaltowaniu wiazecego
    je stosunku prawnego. Oczywiscie przepis zwiwra pewne ograniczenia,
    umowa nie moze byc sprzeczna z bezwzglednie obowi?zujacym przpisem
    prawa , naryszac zasadydy wspo?zycia spo?ecznego i w?asciwoœae
    kreowanego stosunku prawnego. W systemie prawnym mozna generalnie (
    teoretycy praw nie piszcie zaraz o innych podzia?ach :)) wyrozniae
    przepisy wzglednie i bezwzglednie obowiazujace. Te wzglednie
    obowiazujace znajda zastosowanei wtedy - kiedy strony inaczej nie
    postanowi? w umowei. Natomiast bezwzglednie obowiazujace bed? zawsze
    obowiazywac, nawet jezeli strony wprowadz? w umowie inny zapis ( taki
    zapis bedzie niewa?ny , jako sprzeczy z przepisami bezwzglednie
    obowiazujacymi)
    Przepisy prawa autorskiego dotycz?ce licencji to w wiekszoœci przepis
    wzglednie obowiazujace. Strony zatem mog? w umowie wskazac na ine
    postanowienia. (podobnie czesc przepisów k.c.) Jezeli natomiast umowa
    milczy w danej kwestii to przepisy te znajda zastosowanie.
    Dlatego tez, umowa licencji moze ograniczyae odpowiedzialnosc twórcy za
    szkod? spowodowana dzi??niem programu. Umowa moze okreslac sposób
    korzystania z programu, czas itp.
    Ale np. przepis praw autorskiego o kopi zapasowej jest przepisem
    bezwzglednie obowiazujacym, licencja nie moze zatem ograniczac
    uzytkownika w tworzeniu kopi zapasowej. Nawet jezeli taki zapis
    znajdzie sie w licencji to jest on niewazny .

    Pozdrawiam
    Romek
    www.prawnik.net.pl

  • 4. Data: 2002-04-18 15:08:09
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 17 Apr 2002, Tristan Alder wrote:

    > czy licencjonowanie może zakładać pełną dowolność, w tym także
    > sprzeczną z typowym prawem? Bo np. wiadomo, że na towary jest

    Licencja to umowa, a umowa nie może być sprzeczna z ustawą.

> [...]
    > jeżeli coś z nimi niezwiązanego się stanie (np. padnie sprzęt, z
    > którym OEM był kupiony). Słowem -- tysiąc warunków, prawa kupującego

    Ale przecież obowiązuje zasada swobody umów. Licencjobiorca może się
    zgodzić na takie czy inne ograniczenia pod warunkiem że świadczenie jakie
    w zamian uiszcza nie jest rażąco niewspółmierne.

    > Jak sprzedawać oprogramowanie na zasadzie licnecji właśnie?
    > Czy mam pisać na fakturze ,,Licencja na program X''? czy też ,,program
    > X"?

    To już pytanie księgowe, a nie prawne. Sprzedajesz program, a nie umowę,
    zatem i oprogramowanie księgujesz.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-18 16:17:59
    Temat: Re: Dowolno?ć licencji
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Thu, 18 Apr 2002 10:32:23 +0200, Romek Bieda
    <r...@i...pl> napisałbył:

    >a co to jest nie typowe prawo :)))))))

    Sam sobie to wyjaśniasz niżej...

> [...]
    >je stosunku prawnego. Oczywiscie przepis zwiwra pewne ograniczenia,
    >umowa nie moze byc sprzeczna z bezwzglednie obowi?zujacym przpisem

    O właśnie, o tym mówiłem...

> [...]
    >uzytkownika w tworzeniu kopi zapasowej. Nawet jezeli taki zapis
    >znajdzie sie w licencji to jest on niewazny .

    No tu poruszasz inny aspekt -- czyli wszelkie zabezpieczenia przed
    kopiowaniem są nielegalne? Kupiłem powiedzmy grę AlfaCentauri,
    skopiowałem i kopia nie dział... Sru do sądu?

  • 6. Data: 2002-04-18 16:18:10
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    <r...@i...pl> napisałbył:

> [...]

    >je stosunku prawnego. Oczywiscie przepis zwiwra pewne ograniczenia,
    >umowa nie moze byc sprzeczna z bezwzglednie obowi?zujacym przpisem

    O właśnie, o tym mówiłem...

  • 7. Data: 2002-04-18 16:18:27
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    <r...@i...pl> napisałbył:

> [...]

    >je stosunku prawnego. Oczywiscie przepis zwiwra pewne ograniczenia,
    >umowa nie moze byc sprzeczna z bezwzglednie obowi?zujacym przpisem

    O właśnie, o tym mówiłem...

  • 8. Data: 2002-04-18 16:18:43
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    <r...@i...pl> napisałbył:

> [...]

    >je stosunku prawnego. Oczywiscie przepis zwiwra pewne ograniczenia,
    >umowa nie moze byc sprzeczna z bezwzglednie obowi?zujacym przpisem

    O właśnie, o tym mówiłem...

  • 9. Data: 2002-04-19 01:11:04
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Apr 2002, Tristan Alder wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kopiowaniem są nielegalne? Kupiłem powiedzmy grę AlfaCentauri,
    >+ skopiowałem i kopia nie dział... Sru do sądu?

    A w jakiej sprawie, że tak spytam ??

    Nie. Ty możesz zrobić sobie kopię (i nikt ci tego nie może
    zakazać) ale producent nie ma obowiązku w tym pomagać.
    Była tu kiedys wykładnia, podobno cytat z profesora
    (uczelni): zabezpieczenie nośnika powoduje że crackowanie tego
    zabezpieczenia celem zrobienia kopii staje się LEGALNE.
    Wygląda rozsądnie :)
    (...i było trzeba Microsoftowi zabezpieczać XP ?? ;>)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-04-19 07:53:39
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Fri, 19 Apr 2002 03:11:04 +0200, Gotfryd Smolik - listy
    dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisałbył:

    > Nie. Ty możesz zrobić sobie kopię (i nikt ci tego nie może
    >zakazać) ale producent nie ma obowiązku w tym pomagać.

    Ale on ewidentnie przeszkadza... Robi niekopiowalne płyty...