  • 1. Data: 2002-04-17 18:22:26
    Temat: Ostatnia emerytura a opiekun prawny?
    Od: <t...@p...onet.pl>

    Witam!
    Mam moze niecodzienne pytanie, ale mam nadzieje, ze bedziecie mi mogli
    odpowiedziec. Mianowicie, chodzi o to, czy prawny opiekun osoby zmarlej ma
    prawo do odebrania z ZUSu emerytury za podopiecznego za miesiac w ktorym
    nastapila smierc? Jest to dla mnie dosyc istotne.
    Z gory dziekuje za odpowiedzi.
    Tommco

  • 2. Data: 2002-04-17 19:33:27
    Temat: Re: Ostatnia emerytura a opiekun prawny?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    > Witam!
    > Mam moze niecodzienne pytanie, ale mam nadzieje, ze bedziecie mi mogli

    sie tu porwał na odp.

    > odpowiedziec. Mianowicie, chodzi o to, czy prawny opiekun osoby zmarlej ma
    > prawo do odebrania z ZUSu emerytury za podopiecznego za miesiac w ktorym
    > nastapila smierc? Jest to dla mnie dosyc istotne.

    sądowi zaświadczenie dot. opieki ,które ci wydał sąd po ustanowieniu cie
    opiekunem..
    przekraczający zwykły zarząd majątkiem podopiecznego powinnieneś zwrócić sie
    do sądu o zgodę a nie do grupowiczów...
    sprawdzając zasadność wtedy prawdopodobnie Zus zrealizuje decyzje sądu ...

    sądu ...
    Być może Zus ma swoje odrębne przepisy w tej kwestii...
    Opiekun może żądać zwrotu nakładu i wydatków związanych z opieką roszczenia
    takie przedawniają sie z upływem lat 3 od ustania opieki
    Sandra

  • 3. Data: 2002-04-17 21:23:05
    Od: <t...@p...onet.pl>

    Dzieki za odpowiedz.
    Chcialbym wyjasnic kilka kwestii.
    Otoz przed smiercia otrzymywalem czesc renty (druga czesc otrzymywal, z moim
    posrednictwem, dom stalego pobytu, w ktorym mieszkala zmarla).
    Ja zalatwialem pogrzeb, wiec takze dostalem zwrot kosztow z zasilku pogrzebowego
    do wysokosci kosztow.
    W moim pytanie chcialem nie tyle polozyc nacisk na opieke prawna, ile na
    wyplacanie emeryturyza miesiac, w ktroym nastapila smierc. Z tego co pamietam,
    to jezeli zgon nastapil powiedzmy 1-go marca, to emerytura winna byc wyplacona.
    O to mi glownie chodzi.
    Dziekuje jeszcze raz i czekam na dopowiedzenia.

  • 4. Data: 2002-04-18 04:26:09
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

> [...]
    pamietam,
    > to jezeli zgon nastapil powiedzmy 1-go marca, to emerytura winna byc

    prawdopodobnie mówi o tym ale nie jestem pewna do końca Dz.U.z 83roku. Nr 10
    ,poz.49

    Tylko nie widze zbytnio podst. do wypłaty takiej renty po smierci , Zus
    zwraca koszty związane własnie z pogrzebem , do tej pory gdy podopieczny żył
    otrzymywałes rente , kodeks rodzinny dokładnie reguluje te sprawy ,
    sprawowanie opieki jest bezpłatne chyba ,że sie zwrócisz do sądu a
    domniemywam ,że doszło do pewnych ustaleń dlatego dysponowałeś rentą a teraz
    ????? Teraz nie ponosisz żadnych kosztów ,nie wykonujesz pracy na rzecz
    podopiecznego ...
    Jednak dopytaj w Zus ,nie chciałabym sie wypowiadać w tej kwestii . Z
    logicznego punktu widzenia nie powinieneś dostać , do przepisu tego nie mogę
    teraz dotrzeć ... Chociaż sama jestem ciekawa rozstrzygnięcia i pewnie
    zadzwonie do koleżanek z Zus-u.
    Pozdrowienia Sandra - :-) ziew

  • 5. Data: 2002-04-18 06:08:52
    Od: <t...@p...onet.pl>

    Witam jeszcze raz!
    Dzieki serdeczne. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy wiesz moze jak to jest
    w "normalnym" przypoadku. Czy jezeli osoba zmarla w miesiacu X, to czy za ten
    miesiac nie przysluguje jej jeszcze emerytura?
    Dzieki!

  • 6. Data: 2002-04-18 08:38:47
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    > Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    twoja wygasa i nie masz już żadnych uprawnień...
    Sandra

  • 7. Data: 2002-04-18 15:03:02
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 17 Apr 2002, Sandra wrote:

    > sądowi zaświadczenie dot. opieki ,które ci wydał sąd po ustanowieniu cie
    > opiekunem..

    Może trochę inna sytuacja - podpopieczny umiera, ZUS przysyła mu emeryturę
    - czy należy się zwrot proporcjonalny do okresu jakiego nie przeżył w
    danym miesiącu?

    Co z osobą która zaginęła, ale co do której nie można wydać stwierdzenia
    zgonu?

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 8. Data: 2002-04-19 04:42:45
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

> [...]
    emeryture ,czy rentę nie będąc bliską osobą zmarłego ,której już nie ma
    ...Jeśli chcesz wynagrodzenie za wykonaną pracę w miesiącu X ??? Zwróc się
    o to do sądu ,niech sąd ustali wynagrodzenie ,które będzie pokryte z tego
    ostatniego miesiąca ,który cie nurtuje ...
    Sandra

  • 9. Data: 2002-04-19 04:50:11
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    A co do osoby ,która zaginęła ??? hmm nie lubie gdybać a logika pomijając
    już prawo nakazuje zawiadomić o zaistniałej sytuacji i na pewno nie
    rozporządzać bezprawnie czyims dochodem ... / zawiesza sie wtedy wyplatę
    renty , emerytury /
    itd.itd .
    miec zgode sądu ...wydaje mi sie ,że temat wyczerpano ...
    Sandra