    From: "Kaizen" <x...@c...sz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Delegacja - jakie sa obowiazki pracodawcy
    Date: Fri, 29 Mar 2002 10:25:59 +0100

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:Pine.LNX.4.44.0203282309190.10613-100000@localh
    ost...

    > Tylko jeśli pracownik wykonuje w tym czasie pracę (np. kierowcy).

    Nie do końca. Jeżeli podróż odbywa się w normalnym czasie pracy, to zalicza
    się do czasu pracy niezależnie od tego, czy śpisz w wagonie sypialnym, czy
    prowadzisz samochód. Jeżeli odbywa się poza normalnymi godzinami pracy, to
    nie liczy się do czasu pracy, ale liczy się do czasu delegacji, za który
    przysługują diety.

    > Nie.

    Tak. Jeżeli jest to czas _pracy_ a nie podróży. Nie ma znaczenia czy
    pracujesz w siedzibie pracodawcy, czy na delegacji.

    > Co najmniej 8 godzin w warunkach zapewniających odpoczynek (a więc nie w
    > pociągu powrotnym, jeśli nie ma w nim miejsc sypialnych).

    Kiedyś znalazłem przepis, że jeżeli od powrotu z delacji do czasu normalnego
    rozpoczęcia pracy jest mniej niż 8 godzin przysługuje dzień wolny. Teraz
    jakoś nie mogę go znaleźć i nie wiem, czy dalej obowiązuje.

    > Na chłopski rozum nie, ale nie jestem specjalistą...

    Sprawdź, czy przypadkiem w regulaminie u pracodawcy nie ma zapisu, że
    polecenie wyjazdu musi być na piśmie. Jak Ci go pracodawca nie dostarczy, to
    nie masz prawa przebywać na delegacji ;)

    > AFAIK bez jego zgody nie.

    Tak, ale
    § 9. 1. Pracownikowi przebywającemu w podróży trwającej co najmniej 10 dni
    przysługuje prawo do przejazdu w dniu wolnym od pracy do miejscowości pobytu
    stałego lub czasowego na koszt pracodawcy.

    2. Za przejazd do miejscowości stałego lub czasowego pobytu i z powrotem
    przysługuje wyłącznie zwrot kosztów przejazdu środkiem transportu określonym
    przez pracodawcę.

    Dieta ma pokryć różnicę, pomiędzy kosztem wyżywienia w domciu, a na
    delagacji. Więc do tych 18 PLN musisz jeszcze dodać to, co wydałbyś w domu
    ;)

    Rozumiem, że za śniadanie płaci pracodawca, to i tak się należy cieszyć, bo
    AFAIK ma prawo odliczyć 15% diety za śniadanie.

    Polecam lekturę http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/del0205.html

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775