  • 1. Data: 2011-05-13 14:48:32
    Temat: Czynsz do wspólnoty a VAT
    Od: K_D_K <n...@i...com>

    Jestem na ryczałcie 3%
    Wynajmuje lokal od osoby prywatnej będącej płatnikiem VAT.
    Oprocz kasy za lokal place czynsz administracyjny (do wspólnoty ale
    płacę go włascicielce). Dzisiaj wlascicielka przyniosla mi pismo od
    wspolnoty gdzie jest oplata za czynsz. Wystawila mi tez fakture w
    wysokosci tego czynszu + 23%. Wiec wychodzi na to ze place jej czynsz +
    VAT mimo ze wspolnota każe sobie płacić czynsz bez 23% VATu
    Jak to jest? Czemu mam płacić + VAT skoro na rachunku od wspólnoty tego
    nie ma?

  • 2. Data: 2011-05-13 15:41:46
    Temat: Re: Czynsz do wspólnoty a VAT
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Zróbcie aneks do umowy najmu, że to najemca ma obowiązek opłacać miesięczne koszty
    eksploatacyjne w administracji.
    Korzystne i z uwagi na vat dla Ciebie, i na dochodowy dla niej.

    -----

  • 3. Data: 2011-05-13 15:43:49
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    W dniu 13-05-11 16:48, K_D_K pisze:
    > Jestem na ryczałcie 3%
    A co to ma do rzeczy?
    > Wynajmuje lokal od osoby prywatnej będącej płatnikiem VAT.
    Więc płaci ona VAT.
    > Oprocz kasy za lokal place czynsz administracyjny (do wspólnoty ale
    > płacę go włascicielce).
    Chyba nie ma czegoś takiego. Płacisz właścicielce, a co ona z tym robi,
    to jej sprawa. To jak skalkulowana jest opłata, jaką pobiera
    właścicielka - to wasza wewnętrzna sprawa. Mogłoby tam być np. 5x tyle.

    > Jak to jest? Czemu mam płacić + VAT skoro na rachunku od wspólnoty tego
    > nie ma?

    Takie są już uroki eurosocjalizmu i jego ukochanego VATu.
    f.

  • 4. Data: 2011-05-13 15:56:43
    Od: K_D_K <n...@i...com>

    W dniu 2011-05-13 17:43, Piotr Fonon pisze:

    > Chyba nie ma czegoś takiego. Płacisz właścicielce, a co ona z tym robi,
    > to jej sprawa. To jak skalkulowana jest opłata, jaką pobiera
    > właścicielka - to wasza wewnętrzna sprawa. Mogłoby tam być np. 5x tyle.

    no ale ona nie placi wspolnocie czynszu + vat tylko sam czynsz wiec
    czemu ja mam to placic z vatem 23% ?

  • 5. Data: 2011-05-13 17:22:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.05.2011 17:56), K_D_K wrote:

    > no ale ona nie placi wspolnocie czynszu + vat tylko sam czynsz wiec
    > czemu ja mam to placic z vatem 23% ?

    Być może dlatego że ona musi odprowadzić 23% od kasy którą od Ciebie
    przyjmie.

    Gdybyście mieli umowę skonstruowaną tak, że ty jej tylko czynsz (bo
    czynsz to jest to co najemca płaci wynajmującemu), a wspólnocie
    bezpośrednio opłaty eksploatacyjne, to *być może* udałoby się uniknąć
    VATu, ale to się muszą wypowiedzieć bieglejsi grupowicze.

    p. m.

  • 6. Data: 2011-05-13 17:35:25
    Od: K_D_K <n...@i...com>

    W dniu 2011-05-13 19:22, mvoicem pisze:
> [...]
    > bezpośrednio opłaty eksploatacyjne, to *być może* udałoby się uniknąć
    > VATu, ale to się muszą wypowiedzieć bieglejsi grupowicze.

    no ale chyba czynsz nie jest opodatkowany
    Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

  • 7. Data: 2011-05-13 18:31:17
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-05-13 19:35, K_D_K pisze:

    > no ale chyba czynsz nie jest opodatkowany
    > Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

    We wspólnocie nie ma czynszu. Sprawdź dokładnie, za co płacisz.

  • 8. Data: 2011-05-13 19:39:29
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.05.2011 19:35), K_D_K wrote:

    > no ale chyba czynsz nie jest opodatkowany

    Czynsz nie jest. Ale czynsz to jest to co płacisz wynajmującej.

    > Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

    Zaś to co jest na wykazie ze wspólnoty, to nie jest czynsz. Opłaty
    eksploatacyjne czy coś takiego.

    Chyba, że wynajmująca nie jest właścicielką mieszkania, tylko wynajmuje
    (i podnajmuje Tobie) - wtedy to może być czynsz.

    Tak czy inaczej - opłaty eksploatacyjne *być może* nie byłyby
    opodatkowane, gdybyś to Ty płacił je do wspólnoty. Ale ponieważ płacisz
    je wynajmującej, a *chyba* nie są przedmiotowo zwolnione z VATu, zaś
    wynaujmująca jest płatnikiem VATu - wtedy musi naliczyć VAT.

    p. m.

  • 9. Data: 2011-05-14 19:40:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2011, K_D_K wrote:

    > no ale chyba czynsz nie jest opodatkowany

    Jeśli ona od Ciebie pobiera VAT, to widocznie lokal wynajmujesz w celu
    DG - a taki czynsz *JEST* opodatkowany.
    Nie "chyba", ale na pewno (jest).
    Można oczywiście korzystać ze zwolnienia, ale wyłącznie podmiotowego,
    znaczy do limitu obrotu VAT.

    > Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

    Ale Ty mylisz (o czym już było) czynsz z różnymi innymi opłatami.
    Wcześniej czytałem .podatki i tam wpisałem ze dwa słowa - jakiś czas
    temu (na .podatki) pisałem dlaczego uważam, że wspólny worek "opłaty"
    jest niewłaściwy, i należy dla celów podatkowych *czasem* wypada
    go rozbić na drobne (i w jakiejś formie wspólnoty dane do "rozbicia"
    dają).

    IMVHO, najlepszym rozwiązaniem byłoby "przekazanie" tych opłat
    które można wprost na barki najemcy. Wtedy wynajmujący nie byłby
    w "łańcuszku zdarzeń" dla potrzeb VAT.
    Nie wątpię, że wspólnota może stawiać opór - w końcu to dodatkowa
    robota dla nich.
    Z kolei... z kolei powstaje wtedy pytanie, czy wspólnota czasem
    nie powinna doliczyć VAT :>
    IMO - powinna. CHYBA, że korzysta ze zwolnienie PODMIOTOWEGO,
    w co wątpię.

    Powodem jest fakt, że dla VAT:
    - wynajem na cele niemieszkalne jest opodatkowany (a nie zwolniony)
    - podstawą opodatkowania VAT wcale nie jest czynność cywilnoprawna,
    lecz skutki z nią związane, które w dużym skrócie można opisać
    jako "wydanie lub świadczenie".

    Co do opłat, uważam iż:
    - takie składniki, jak "za śmieci" w sposób oczywisty mogą być
    "przerzucone" na najemcę
    - takie składniki, jak "woda zużyta na cele budynku" (wspólne),
    wzbudzają wątpliwości, chyba jednak się nie kwalifikują
    - takie składniki, jak wszelkie postacie amortyzacji, w tym
    tzw. "fundusz remontowy", w sposób oczywisty nie mogą być
    dla celów podatkowych "przerzucone" na najemcę - najemca
    może je rzecz jasna płacić, ale jako że są obowiązkiem
    wynajmującego, stanowią jego przychód.

    Podstawą do takich tez są:
    - 1 i 3: Kodeks Cywilny (numerkami rzuciłem na .podatki,
    nie chce mi się ponownie sprawdzać)
    - 2: ustawa o własności lokali

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-05-14 19:44:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2011, K_D_K wrote:

    > Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

    Wspólnota może nie mieć swiadomości, że lokal jest wynajmowany na
    cele gospodarcze.

    I jest tu taka mała poręczna pułapka, dla wynajmujących, wspólnot,
    spółdzielni i innych takich: "na DG" wynajem jest opodatkowany, i żaden
    przepis nie uprawnia zobowiązanego do niewystawienia faktury (lub
    nieprowadzenia ewidencji uproszczonej dla celów zwolnienia) tylko
    dlatego, że NIE WIE iż najemca prowadzi DG (lub właściciel bądź
    posiadacz własnościowego prawa do lokalu wynajmuje w takim celu)

    :)

    pzdr, Gotfryd