  • 1. Data: 2007-09-21 11:02:43
    Temat: Czy zachowek przy dziedziczeniu ustawowym?
    Od: "forum.prawnikow.pl" <f...@p...pl>

    Powiedzcie jak Wy widzicie taką sprawę:

    Babcia przed śmiercią darowizną przenosi własność swojej nieruchomości na
    jedno ze swoich dzieci. To w zasadzie wyczerpało jej cały majątek.
    Babcia nie sporządza testamentu i sobie umiera.
    Po babci pozostaje dwoje spadkobierców ustawowych - ten jeden obdarowany i
    ten co został na lodzie.

    No i właśnie jak to jest z tym zachowkiem???
    Swego czasu pamiętam jak wpajali mi, że jak nie ma testamentu to i nie ma
    zachowku. Ale co z zachowkiem uzupełniającym (art. 991 par. 2)? Komentarze
    też wymijająco o tym piszą.

    Pogląd, że jak w akcie darowizny jest oświadczenie, że wolą darczyńcy jest
    niezaliczanie przedmiotu darowizny do schedy spadkowej - to nie ma problemu
    z zachowkiem - też wydaje się oderwany od podstawy prawnej, bo taki argument
    można wyciągać przy dziale spadku - ale chyba nie przy samym zachowku?

    Co Wy o tym sądzicie?

    -------------
    Forum Prawników - www.forum.prawnikow.pl - bezpłatne porady prawne

  • 2. Data: 2007-09-21 13:50:54
    Temat: Re: Czy zachowek przy dziedziczeniu ustawowym?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    forum.prawnikow.pl wrote:

    > No i właśnie jak to jest z tym zachowkiem???
    > Swego czasu pamiętam jak wpajali mi, że jak nie ma testamentu to i nie ma
    > zachowku.

    Źle ci wpajali.

    > Co Wy o tym sądzicie?

    Że osoba nieobdarowana ma trzy lata od momentu śmierci babci na
    upomnienie się o zachowek od osoby obdarowanej.

  • 3. Data: 2007-09-21 15:34:18
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    > Źle ci wpajali.

    > Że osoba nieobdarowana ma trzy lata od momentu śmierci babci na upomnienie
    > się o zachowek od osoby obdarowanej.

    witam

    Szanowny Witku - mógłbym prosić o podstawę twego ostatniego twierdzenia,
    gdyż art.1007 kc nic w tym zakresie nie mówi (mówi jedynie w przypadku gdy
    spadkodawca zostawia testament i dziedziczenie odbywa się na jego
    podstawie), a jak wynika z pytania nie chodzi o sytuację uzupełnienia
    zachowku
    jest to ważne, skoro pytający zapewne zamierza wystąpić do sądu, co wiąże
    się z dochowaniem terminu dochodzenia roszczenia o zachowek

    pzdr

  • 4. Data: 2007-09-21 17:46:19
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    krzysiek pisze:
> [...]
    > jest to ważne, skoro pytający zapewne zamierza wystąpić do sądu, co wiąże
    > się z dochowaniem terminu dochodzenia roszczenia o zachowek

    taki jest jeden z poglądów doktryny - analogia z art.1007 par 2.
    można się zgadzać albo nie... ;)

    KG