eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy wolno wykonywać kopie zapasowe zabezpieczonych płyt DVD? › Re: Czy wolno wykonywać kopie zapasowe zabezpieczonych płyt DVD?
    From: Dominik <D...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy wolno wykonywać kopie zapasowe zabezpieczonych płyt DVD?
    Date: Thu, 18 Aug 2005 11:43:39 +0200

    Roman Rumpel napisał(a):

    > Możesz sobie wykonać kopię, a nawet więcej - ile chcesz.
    > Zabezpieczanie przed kopiowaniem godzi w Twoje uprawnienia do tegoż
    > właśnie kopiowania i nikt nie moze Ci zarzucić, ze skorzystałes z
    > programu do omijania zabezpieczeń w celu wykonania kopii dla siebie.

    OK, ale skąd wynikają te uprawnienia? (poza faktem, że ich wykonywania
    kopii nie zabrania wprost KK ani Ustawa o prawie autorskim- zabronione jest
    tylko nielegalne rozpowszechnianie takich kopii).

    A co do zabezpieczeń, to pomijając fakt, że wymienione są tylko
    "urządzenia", zabronione jest tylko pokonywanie "skutecznych"
    zabezpieczeń (Art. 118 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.)

    Definicja?

    Art 6. p.11 Ustawy
    Skutecznymi technicznymi zabezpieczeniami są techniczne zabezpieczenia
    umożliwiające podmiotom uprawnionym kontrolę nad korzystaniem
    z chronionego utworu lub artystycznego wykonania poprzez zastosowanie
    kodu dostępu lub mechanizmu zabezpieczenia, w szczególności szyfrowania,
    zakłócania lub każdej innej transformacji utworu lub artystycznego wykonania
    lub mechanizmu kontroli zwielokrotniania, które spełniają cel
    ochronny.

    I teraz konkluzja: jeśli zabezpieczenie jest skuteczne (spełnia
    cel ochronny) to oznacza, że kopii wykonać nie można (fizycznie)- problemu
    nie ma.
    Jeśli kopię można wykonać, zabezpieczenie było nieskuteczne (nie
    spełnia celu ochronnego), czyli nie spełnia definicji Art 6.
    Ergo: prawo nie zostało naruszone przy sporządzaniu kopii- problemu nie ma :-)

    Genialne prawo :-)

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP