  • 1. Data: 2005-07-29 11:20:14
    Temat: Czy wolno wykonywać kopie zapasowe zabezpieczonych płyt DVD?
    Od: "Arek" <a...@w...pl>

    Czy na dzień dzisiejszy prawo pozwala wykonać na własny, prywatny użytek
    kopie zapasowe legalnie nabytych płyt DVD z filmami, jeżeli płyty te są
    zabezpieczone przez kopiowaniem?

    Pytam więc pośrednio także o korzystanie z programów służących do
    obchodzenia tych zabezpieczeń, właśnie w celu wykonania kopii zapasowej
    legalnie nabytej płyty.

    Na stronach poświęconych temu zagadnieniu można wyczytać wiele bzdur
    pisanych przez nastolatków, a mnie interesuje stan prawny.

    Przejrzałem aktualny, ujednolicony tekst Ustawy o prawie autorskim i nie
    znalazłem niczego na temat prawa do wykonywania kopii. To znaczy jest o tym
    mowa w artykule 75, ale tylko w odniesieniu do programów komputerowych.

    Zaś jeśli chodzi o programy do omijania zabezpieczeń, to chyba w ogóle nie
    zostało to uregulowane, bo w art.118 jest tylko mowa o "urządzeniach"
    służących do takiego omijania.

    Czy ktoś mógłby rozwiać moje wątpliwości?

  • 2. Data: 2005-07-29 12:15:04
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Arek <a...@w...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > Czy na dzień dzisiejszy prawo pozwala wykonać na własny, prywatny
    > użytek kopie zapasowe legalnie nabytych płyt DVD z filmami, jeżeli
    > płyty te są zabezpieczone przez kopiowaniem?

    > Czy ktoś mógłby rozwiać moje wątpliwości?

    Bardzo chętnie.
    Możesz sobie wykonać kopię, a nawet więcej - ile chcesz.
    Zabezpieczanie przed kopiowaniem godzi w Twoje uprawnienia do tegoż właśnie
    kopiowania i nikt nie moze Ci zarzucić, ze skorzystałes z programu do
    omijania zabezpieczeń w celu wykonania kopii dla siebie.

    PS Kładę nacisk na słowa "sobie" i "siebie".

    PPS Celowo pomijam stosunki towarzyskie wiązące się z dozwolonym użytkiem.
    Pytanie było o własny, prywatny użytek.

    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 3. Data: 2005-08-18 09:43:39
    Od: Dominik <D...@w...pl>

    Roman Rumpel napisał(a):

> [...]
    > właśnie kopiowania i nikt nie moze Ci zarzucić, ze skorzystałes z
    > programu do omijania zabezpieczeń w celu wykonania kopii dla siebie.

    OK, ale skąd wynikają te uprawnienia? (poza faktem, że ich wykonywania
    kopii nie zabrania wprost KK ani Ustawa o prawie autorskim- zabronione jest
    tylko nielegalne rozpowszechnianie takich kopii).

    A co do zabezpieczeń, to pomijając fakt, że wymienione są tylko
    "urządzenia", zabronione jest tylko pokonywanie "skutecznych"
    zabezpieczeń (Art. 118 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.)

    Definicja?

    Art 6. p.11 Ustawy
    Skutecznymi technicznymi zabezpieczeniami są techniczne zabezpieczenia
    umożliwiające podmiotom uprawnionym kontrolę nad korzystaniem
    z chronionego utworu lub artystycznego wykonania poprzez zastosowanie
    kodu dostępu lub mechanizmu zabezpieczenia, w szczególności szyfrowania,
    zakłócania lub każdej innej transformacji utworu lub artystycznego wykonania
    lub mechanizmu kontroli zwielokrotniania, które spełniają cel
    ochronny.

    I teraz konkluzja: jeśli zabezpieczenie jest skuteczne (spełnia
    cel ochronny) to oznacza, że kopii wykonać nie można (fizycznie)- problemu
    nie ma.
    Jeśli kopię można wykonać, zabezpieczenie było nieskuteczne (nie
    spełnia celu ochronnego), czyli nie spełnia definicji Art 6.
    Ergo: prawo nie zostało naruszone przy sporządzaniu kopii- problemu nie ma :-)

    Genialne prawo :-)

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP