    From: przypadek <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy muszę wysyłać rozwiązanie umowy dwa razy?
    Date: Thu, 21 May 2009 05:26:13 -0700 (PDT)

    On 21 Maj, 09:59, eost <"eost[NOSPAM]"@o2.pl> wrote:
    > W umowie najmu mieszkania, którą podpisałem z Najemcą mam taki zapis:
    > "Najemca wyraża zgodę na klauzulę natychmiastowej wykonalności
    > rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowego opuszczenia lokalu
    > będącego przedmiotem umowy w przypadku naruszenia warunków niniejszej
    > umowy, w szczególności niezapłacenia czynszu za pełny miesiąc najmu."

    Zasadniczo to jakieś dziwactwo. Klauzula "natychmiastowej
    wykonalności" ma jakieś znaczenie, jeśli ma określoną treść i zgodnie
    z art. 777 par 1. pkt 5) kpc jest podpisana notarialnie.

    Natomiast rozwiązanie umowy w powyższy sposób będzie niezgodne z art.
    11 ustawy o ochronie praw lok. i wobec tego nieważne, niezależnie od
    tego że masz to w umowie.

    Zgodnie z ta ustawą (i obowiązuje to wszystkie stosunki najmu, również
    okazjonalne) jeśli chodzi o niepłacenie to umowę rozwiązać można
    następująco:

    2. Nie później niż na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca
    kalendarzowego, właściciel
    może wypowiedzieć stosunek prawny, jeżeli lokator:

    2) jest w zwłoce z zapłatą czynszu lub innych opłat za używanie lokalu
    najmniej za trzy pełne okresy płatności pomimo uprzedzenia go na
    piśmie
    zamiarze wypowiedzenia stosunku prawnego i wyznaczenia dodatkowego,
    miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności,

    Czyli jeśli dobrze rozumuję mozna następnego nawet dnia po
    wymagalności czynszu za dany miesiąc wysłać wezwanie, wyznaczyć termin
    dodatkowy i czekać aż należności narosną do 3 miesięcy po czym
    wypowiedzieć na koniec przyszłego miesiąca. Dobrze rozumuję?

    > Czy po upływie terminu zapłaty (minęły dwa pełne miesiące), mogę wysłać
    > Najemcy rozwiązanie umowy ze skutkiem natychmiastowym i od razu uznać
    > umowę za zerwaną?

    nie, jw.

    Wiem, że nie będzie mógł jej odebrać (chyba, że mu
    > wyślę bezpośrednio do aresztu ;).

    on ma obowiązek poinformowania cię o zmianie miejsca zamieszkania.
    Jeśli tego nie dopełnił, ważny jest ten z umowy:

    Art. 6g:

    W okresie trwania najmu strony umowy są obowiązane informować się
    nawzajem na
    piśmie o każdej zmianie adresu swojego zamieszkania lub siedziby. W
    razie zaniedbania
    tego obowiązku korespondencję wysłaną na ostatni adres listem
    poleconym,
    za potwierdzeniem odbioru i nieodebraną, uważa się za doręczoną.