  • Data: 2004-08-10 08:35:47
    Temat: Re: !!!Czy mozna w Polse zawrzeć umowę po Angielsku!!!!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 10 Aug 2004, Marcin Debowski wrote:
    [...]
    >+ Co Ty wygadujesz? :) Wierne tłumaczenie to tłumaczenie wierne znaczeniowo.

    Niby tak.
    Ale w różnych językach jest np. całkiem sporo słów o "nieidealnie"
    pokrywających się znaczeniach - patrz utyskiwania polonistów
    nad przenoszeniem niektórych kontekstów "exactly" do polskiego :)

    >+ Tłumaczeniem dokumentów prawnych i technicznych powinni się zajmowac
    >+ profesjonaliści a nie tłumoki 20-to lecia. Zaskocz mnie (nie, nie jestem
    >+ profesjonalistą :) i podaj zdanie techniczne/prawnicze polskie którego nie
    >+ da się wiernie oddać w angielskim. Zastrzegam możliwość redakcji zdania
    >+ polskiego jeśli będzie ono wieloznaczne lub nieprecyzyjne :) Wtedy dopytam
    >+ Cię o intencje.

    I tu cię mam: będziesz usiłował zrobić tekst angielski "pod intencję".
    A jeśli "obowiązujący" będzie tekst polski - i strona będzie chciała
    wykazać że chodziło o tę drugą "intencję", tylko "ktoś źle przetłu-
    maczył" ?
    Zakładanie dobrej woli "z drugiej strony" może prowadzić do różnych
    skutków ubocznych :)

    [...]
    >+ Oczywiście, że nie muszą, ale jeśli robi to tłumacz a nie tumacz to mogą
    >+ być bardzo blisko.

    Zgoda. Ale nie można dać głowy że "dokładnie".
    W momencie kiedy obowiązuje zasada "liczy się to co zapisano"...

    >+ Zresztą jeśli istnieje potrzeba sporządzenia takiej
    >+ dwujęzycznej umowy (widzę powody dla której może zaistnieć), to powinna
    >+ być ona napisana pod kątem unikania wszelakich dwuznaczności.

    Nie zawsze da się je wykryć "przed" napisaniem.
    W końcu nasz Sejm dysponuje całkiem sporym aparatem urzędniczym...
    i jak widać nawet przetłumaczenie z polskiego na polski bywa trudne ;)
    (no, chyba że podejmujesz się sprawnie i jasno wyłożyć problem "7%
    VAT na okna z montażem" na przykład :))

    >+ Prawniczy
    >+ angielski jest równie "zabawny" jak prawniczy polski. Czasem lepiej
    >+ napisać to samo w mniej sformalizowany sposób.

    No dobrze. Ale jak druga strona CHCE mieć sformalizowane ? ;)
    "...ale my mamy wymogi narzucone przez konsorcjum" :>

    pozdrowienia, Gotfryd