  • 1. Data: 2005-05-14 15:52:46
    Temat: Czy moze nie wydac mi samochodu?
    Od: "Karola" <k...@p...fm>

    Handlarz sprowdzil mi auto i zawiozl je do swojego znajomego lakiernika do
    garazu zeby poprawic tam pare rzeczy. Mial zaplacic jemu za wszystko (1tys
    zl) a ja mialam odebrac gotowy samochod. Niestety handlarz powiedzial, ze
    nie ma teraz pieniedzy, a lakiernik powiedzial, ze nie wyda mi autka dopoki
    nie dostanie pieniedzy. Wszystko zalatwione bylo ustnie, "lakiernik" nie ma
    warsztatu tylko zrobil to w swoim przydomowym garazu (bez zlecenia, nie
    prowadz zadnej dzialalnosci itd.. po prostu praca na czarno po godzinach
    pracy).
    Jak moge odzyskac samochod, bo nie bede placila za cos za co mial zaplacic
    handlarz (tez nie ma firmy, osoba prywatna). Lakiernik ma wszystkie
    dokumenty od auta (umowa kupna sprzedazy, francuski dowod rejestracyjny na
    moje nazwisko, bo samochod zostal kupiony na mnie we francji i tam
    zarejestrowany na mnie).
    Moge po prostu wezwac policje i zmusic go do tego zeby wydal mi autko?

  • 2. Data: 2005-05-14 16:10:37
    Temat: Re: Czy moze nie wydac mi samochodu?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Karola" <k...@p...fm> napisał w wiadomości

    Prowadzenie lub nie przez lakiernika działalności gospodarczej tu
    niewiele ma do rzeczy, bowiem ma on prawo zastawu na rzeczy do czasu
    zapłaty za usługę. Brak wpisu do działalności gospodarczej to samo w
    sobie wykroczenie. Z reguły połączone z ukrywaniem dochodu przez
    skarbówką. No ale po pierwsze nie da się tego dowieść, zanim mu nie
    zapłacisz, czy czasem nie rozliczy przychodu w Urzędzie Skarbowym, a
    ponadto z jego poniekąd słusznym roszczeniem ma to niewiele wspólnego.
    Natomiast nie ma on prawa odmówić wydania dokumentów związanych z
    pojazdem. Wałkowaliśmy to ostatnio przy okazji świadectwa szkolnego,
    więc przejrzyj ten wątek.

    Teraz pozostaje kwestia udowodnienia kto, komu i ile ma za to zapłacić.
    umowy pisemnej nie ma. Logicznym wydaje się, że za malowanie płaci
    właściciel. Z tego co piszesz, to inaczej się umówiliście, ale jak tego
    dowieść? Może niech ten importer wystawi Ci weksel na to 1.000 zł, a Ty
    zapłać za lakierowanie. Będziesz miał roszczenie do importera.

    Niby można by było iść w kierunku oszustwa popełnionego przez importera,
    który działając wspólnie i w porozumieniu z lakiernikiem próbują
    wyciągnąć od Ciebie dodatkowe 1.000 zł. jakby takich pokrzywdzonych było
    kilku, to by przeszło. Ale z jednym pokrzywdzonym i bez dowodów, to nie
    warto moim zdaniem próbować, bo padnie.

    Ale ja na Twoim miejscu inaczej bym zagrał. po co walczysz z
    lakiernikiem. Zażądaj od importera wydania Ci pojazdu. To on przyjął
    zlecenie, a i pewnie wziął pieniądze. To, ze samochód sprowadził można
    dowieść na podstawie odprawy granicznej najpewniej. Zresztą o wiele
    prościej iść w tę stronę. Czyli imputować importerowi, że Cię oszukał,
    bo przyjął wynagrodzenie, wziął pieniądze, ale samochodu nie dostarczył.
    Bo on ma Tobie go dostarczyć, a nie swojemu koledze.

  • 3. Data: 2005-05-14 17:06:43
    Od: "Karola" <k...@p...fm>

    A jesli wezwe policje i powiem, ze dalam mu na przechowanie do czasu
    rejestracji autka, i ze nic nie wiedzialam, ze bedzie cos przy nim robil.. a
    teraz chce je odebrac, a on nie chce mi otworzyc garazu...
    Rozumiem lakiernika, ze chce zaplate, ale nie moze wymagac, ze ja bede
    wszystkim za wszystko placic. Niech dogaduje sie z importerem, a nie wymaga
    zebym to ja zaczela placic za rachunki importera. Dojdzie jeszcze moze do
    tego, ze bede placic za jego jedzenie i spanie..
    Co mi da weksel od importera? Zreszta szukalam i nie moge znalezc porzadneo
    weksla, a napisac jakikolwiek to potem moze okazac sie bezuzyteczne. Ma ktos
    jakis przyklad weksla dla osoby prywatnej ktory podpisze osoba prywatna. Co
    musi byc spelnione zeby weksel byl wazny? Jakis swiadek, notariusz? Importer
    nie pojdzie do notariusza znajac zycie..
    No i jesli bede miala weksel, zaplace za lakierowanie, a pieniedzy od
    importera i tak nie bede miala... to co dalej? Komu i gdzie skierowac sie z
    tym wekslem?

  • 4. Data: 2005-05-14 19:26:26
    Od: "jasi" <j...@p...onet.pl>

    > A jesli wezwe policje i powiem, ze dalam mu na przechowanie do czasu
    > rejestracji autka, i ze nic nie wiedzialam, ze bedzie cos przy nim robil..
    > teraz chce je odebrac, a on nie chce mi otworzyc garazu...
    ================================
    no to uważaj aby Ci na kark prokurator nie wsiadł za składanie fałszywych
    zeznań i wówczas ty będziesz miała problem
    > No i jesli bede miala weksel, zaplace za lakierowanie, a pieniedzy od
    > importera i tak nie bede miala... to co dalej? Komu i gdzie skierowac sie
    > tym wekslem?

    możesz później na jego podstawie wyegzekwowac pieniądze

  • 5. Data: 2005-05-14 20:36:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Karola" <k...@p...fm> napisał w wiadomości

    No to żądaj wydania samochodu od importera. Czego się czepiasz
    lakiernika? On chce za swoją pracę pieniądze i nie ma się co mu dziwić.

  • 6. Data: 2005-05-14 21:57:59
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Który to paragraf??
    JaC

  • 7. Data: 2005-05-15 08:49:29
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    666 napisał(a):
    > Który to paragraf??
    > JaC

    żaden, bo to nie prawo zastawu
    ale możliwość powstrzymania się ze spełnieniem świadczenia (wydania
    rzeczy) wynika z zasady jednoczesności świadczeń wynikających z umów
    wzajemnych, a taką jest umowa o dzieło - art.488§2 kc

    KG

  • 8. Data: 2005-05-15 09:22:39
    Od: "Karola" <k...@p...fm>

    ale nie bylo zadnej umowy o dzielo
    Importer sie delikatnie mowiac wypial, a lakiernik zatrzymal mi auto, ktore
    umowione mialo mechanika.
    Doskonale rozumiem lakiernika, ale jakim prawem zatrzymuje mi samochod skoro
    byla to jego umowa ustna z importerem.
    Czy Policja nie ma mozliwosci zmuszenia go do wydania auta?

  • 9. Data: 2005-05-15 09:24:44
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Ma, i fakt zapłaty lub nie nie ma tu znaczenia..
    JaC

  • 10. Data: 2005-05-15 09:35:22
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Karola napisał(a):
    > ale nie bylo zadnej umowy o dzielo

    "zawiozl je do swojego znajomego lakiernika do garażu żeby poprawic tam
    pare rzeczy. Mial zaplacic jemu za wszystko", a "Przez umowę o dzieło
    przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła,
    a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia." (art.626 kc)
    więc co to jest?
    pozostaje ewentualnie rozważenie kto z kim zawarł umowę...

    > Doskonale rozumiem lakiernika, ale jakim prawem zatrzymuje mi samochod skoro
    > byla to jego umowa ustna z importerem.

    a więc jednak była umowa :)

    KG