    From: Artur Golanski <A...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ma prawo mnie przeszukac ?
    Date: Tue, 22 Apr 2003 21:32:32 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pd80.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >A czy ewentualnie przed dalszą dyskusją mógłbyś przeczytać tytuł rozdziału,
    1. tnij post-y (litości, nie cytuj w całości-kto chce to przeczyta je)
    2. w tytule rozdzialu wymienia się, do tego po przecinku, kilka
    określeń
    3. jeśli na podstawie tytulu rozdzialu chcesz nadawac komuś
    uprawnienia, to ja rezygnuje z dalszej dyskusji. Przy okazji określ
    sobie uprawnienia Policji z tytułu rozdział: 'przepisy ogólne'

    >w którym jest zawarty ten paragraf? Myślę, że uprościłoby to kilka kwestii.
    Nawet przedszkolak słyszał: na podstawie art...paragrafu. Nigdy na
    podstawie tytułu rozdział itp.

    >Brak dowodu osobistego oczywiście NIE MOŻE być podstawą do sprawdzenia.
    To nie należało tego wcześniej pisać !

    >MOŻE być podstawą do zatrzymania w celu ustalenia tożsamości legitymowanego,
    Nikt tego nie kwestionuje, nie kwestionował i co ważniejsze nie o tym
    była mowa, ani pytanie.

    >Przeszukanie osoby jest czynnością opisaną w kpk i związaną nierozerwalnie z
    >procesem karnym.
    Bzdura ! Wystarczy samo zatrzymanie człowieka np. do wyjaśnienia
    zarzutów, sprawdzenia tożsamości. Zwalnia się po 48 godzinach i żaden
    proces karny ! (np. ktoś kogoś pomówił, niesłusznie oskarżył itd.)

    >Wówczas trudno mówić o przeszukaniu osoby, albowiem nie ma tutaj
    >zastosowania kpk.
    Każdego zatrzymanego należy przeszukać w celu sprawdzenia czy nie
    posiada np. broni lub narzędzi niebezpiecznych.

    >Jeśli uważasz, że to oczywiste, to wytłumacz to temu tłumowi, który co roku
    Ja piszę o obowiązującym prawie i nie jestem 'tłumaczem'.

    >Otóż zawartość cudzysłowu to par. 8 pkt. 1
    >powołanego przez Ciebie Rozporządzenia.
    Wiem, znam, sam tą nieścisłość poprawiłem. Jednak nie ma tam:
    >poddaje kontroli osobistej albo "sprawdza czy osoba
    Jest natomiast: 'Przystępując do zatrzymania osoby[..] policjant jest
    obowiązany: sprawdzić czy osoba...
    Nie ma: to lub to albo. W danej sytuacji ma 'sprawdzić'. A jak ?
    Stosując czyn prawny zwany przeszukaniem osoby

    >Na przejściu granicznym, to może kontroli osobistej dokonywać Straż
    >Graniczna i Celnicy, a nie Policja. Policja nie może, bo nie ma takich
    >uprawnień.
    Podaj zapis prawa, który zabrania tego Policji lub chocby napisano:
    " za wyjątkiem przejścia granicznego" (to eksterytorium RP ?).

    >prawnej nie ma nic wspólnego z dokonaniem lub nie czynności prawnej.
    Jednak nie powyższe nie przeszkodziło ci napisać:
    >niedostępnym na czas kontroli dla osób postronnych. [..]
    >niedostępne dla osób trzecich. Stąd też nie może to być kontrola osobista.

    >sprawdzenie to nie jest kontrola osobista.
    Ja tego NIE napisałem. Natomisat oczywiste dla każdego jest, ze
    policjant moze dokonac 'sprawdzenia' jedynie stosując czyn prawny
    zwany kontrolą osobistą lub przeszukaniem osoby.

    >Niestety to Ty mylisz pojęcia.
    Gdzie ? Czy nie napisałem, że zatrzymanie to pozbawienie wolności
    człowieka ? To co wymieniłeś, to właśnie zatrzymania w rozumieniu
    pozbawienia wolności.

    Artur Golański