    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ma prawo mnie przeszukac ?
    Date: Tue, 22 Apr 2003 18:52:03 +0200

    Obywatel powinien wykonywać polecenia policji, ale polecenia znajdujące
    uzasadnienie w obowiązującym prawie. No cóż, w praktyce różnie bywa, a i
    policjanci są różni. Stąd też w wypadku kontrowersji zawsze lepiej jest
    wykonać polecenie i później napisać skargę, niż polecenia nie wykonać. Jak
    się okaże, że jednak policjant miał rację, to przy skardze co najwyżej
    otrzymasz pisemną odpowiedź i tyle, a jak odmówisz wykonania, to z reguły
    "łapiesz" się na jakiś paragraf.

    Oklepywanie to po prostu takie moje określenie. Zasadniczo polecenie
    opróżnienia kieszeni ma jedną wadę. Policjant traci kontrolę nad
    sprawdzanym. Nigdy nie można mieć pewności, czy gość z kieszeni kurtki nie
    wyciągnie pistoletu zamiast portfela. No ale są różne szkoły w tej materii.
    Ponieważ żaden znany mi przepis nie określa, jak ma wyglądać to sprawdzenie
    / przeszukanie, więc w zasadzie pozostaje to inwencji policjanta. Zresztą
    zależy to również od okoliczności.

    Inaczej będzie się obszukiwać kobietę ubraną w obcisły ubiór, gdzie
    oklepywanie nie ma większego sensu bo i tak wszystko widać i w celu
    uniknięcia kłopotów czasami lepiej poprosić o opróżnienie torebki. Inaczej
    "dresiarza" w kapturze, po którym można się spodziewać wszystkiego. W
    szczególnych wypadkach obszukiwanego rozbiera się. Zraszacza przy
    podejrzeniu posiadania narkotyków, no ale coś takiego raczej wykracza poza
    ramy sprawdzenia na okoliczność posiadania broni.

    No i zupełnie inaczej zadziała pojedynczy policjant, który zatrzymał kilku
    podejrzanych i nie ma innego wyjścia, jak żądać opróżnienia kieszeni
    trzymając grupę na muszce, a inaczej, gdy w zatrzymaniu jednej osoby
    uczestniczy kilku policjantów.