    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Date: Sat, 7 Oct 2023 16:15:30 +0200
    <B6aTM.13822$zs26.1484@fx04.ams1> <_faTM.75929$07Jf.1841@fx12.ams1>
    <70ls4yhfpxvp$.1b0lw5hfiprln$.dlg@40tude.net>
    <ufjjdd$rql$2$Robert_W@news.chmurka.net>
    <1l7z2lkz2ovsw.91565igq0kl4$.dlg@40tude.net>
    <ufjoje$rql$3$Robert_W@news.chmurka.net>
    <1ozu7y5rhsdu5.mez1wiu3m42y$.dlg@40tude.net>
    <ufkb71$rq2$1$Robert_W@news.chmurka.net> <lfmTM.9$6sw7.5@fx15.ams1>
    <10vlhmxmk58gs.xng5vqbyfgnn$.dlg@40tude.net>
    <x0ITM.2704$a3p4.279@fx10.ams1> <ufocm6$54n$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <nl0UM.9598$6L_4.1701@fx14.ams1>

    > Myślę, że na to byli pewnie przygotowani. Nie chce mi się szukać, gdzie
    > to wyczytałem, pewnie w Rzepie, ale właśnie turecki sąd musiał coś
    > zatwierdzić.
    > A, mam:
    > https://www.rp.pl/przestepczosc/art39218681-kierowca
    -bmw-z-a1-mogl-zostac-zatrzymany-w-turcji-zdazyl-wyj
    echac-w-ostatniej-chwili
    > "Chodzi o to, że w Turcji czerwoną notę Interpolu (poszukiwania
    > międzynarodowe - przyp. aut.) musi zatwierdzić miejscowe Ministerstwo
    > Sprawiedliwości."

    W większości krajów poza Unią Europejską jest tak, ze ktoś musi
    stwierdzić, że dany dokument jest zgodny z miejscowym prawem. Tu
    wyjątkiem Unia Europejska bo stosuje się takie domniemanie, że dokument
    wydany przez członka jest ważny. Chodzi choćby o to, że nie każdy czyn
    będący przestępstwem w jednym kraju jest przestępstwem w innym.
    Przykładowo bigamia pewnie w Turcji mogłaby nie być przestępstwem. Albo
    szpiegostwo na rzecz Turcji.

    > Moje wątpliwości biorą się z tego, że całość wygląda mi mocno na
    > wyreżserowaną. W tak medialnej sprawie gdzie zaangażowana jest policja,
    > ministerstwo, nagle dwie (może więcej) duże gazety podają taką
    > informację powołując się na jakąś posłankę lewicy, Wyboracza załamuje
    > przy tym ręce że policja bezsilna, choć wiedzą dokłądnie gdzie jest, bo
    > gościu uciekł do DOminikany. To trochę tak, jakby adresatem tych art.
    > miał być sam poszukiwany a gazety nie chciały oberwać rykoszetem
    > powołując się na władze.

    I dlatego podchodzę do takich rewelacji sceptycznie. Nawet Shrek tak
    jakby zaniemówił i już nie chce się zakładać, ze go w Niemczech
    zatrzymają :-)

    > Bardziej podejrzewam, że redakcje gazet mogły tu działać w porozumieniu
    > z policją.

    Wątpię. Dość gardłowa sprawa. Nieoficjalnie im coś powiedzieć, to potem
    mają Cię "na sznurku". Oficjalnie, to nikt się nie zgodzi.
    --
    (~) Robert Tomasik