    From: Robert Szczygiel <R...@c...ch>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy dziecko poczete po smierci ojca...
    Date: Wed, 27 Feb 2002 09:38:02 +0100

    "Gwidon S. Naskrent" wrote:
    > Są dwie sytuacje: poczęcie przed śmiercią ojca lub po. Przy poczęciu przed
    > śmiercią dziedziczenie jest możliwe, o ile nasciturus urodzi się żywy. W
    > stosunku do niego termin do złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku nie
    > biegnie aż do momentu narodzin.

    Dzięki za wyjaśnienia. :)

    Pierwszy wniosek nasuwa mi się taki: nascitutur nie jest przez prawo
    uznawany za osobę żywą.

    > Przy poczęciu po śmierci dziedziczenie nie jest możliwe, ponieważ
    > spadkobiercą może być tylko osoba żyjąca (lub warunkowo nasciturus) w
    > chwili zgonu spadkodawcy.

    Tu z kolei nasuwają mi się takie pytania:
    - czy powyższa konstrukcja jest w prawie często używana (mam na myśli
    warunkowe przyznawania prawa gdy warunkiem jest zdarzenie niezależne
    od potencjalnego "prawobiorcy"), czy też jest to sytuacja wyjątkowa?
    - na jakiej podstawie prawnej przeprowadzane jest odzyskanie mienia
    (przykładowo: mojemu dziadkowi państwo skonfiskowało w 1946 roku
    gospodarstwo rolne, ja urodziłem się na pewno po jego śmierci, a mój
    ojciec już nie żyje)
    - czy można zapisać w coś w testamencie swoim potencjalnym
    spadkobiercom, tzn. "jeżeli moja córka będzie miała dzieci to im
    zapisuję... "

    Jak bardzo Ci się nie chce, to nie odpowiadaj, pytam z ciekawości.
    :-))

    RobTM:)

    --
    A poza tym mam nadzieje, ze pieklo jest puste...