  • Data: 2002-02-27 14:42:09
    Temat: Re: Czy dziecko poczete po smierci ojca...
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 27 Feb 2002, Robert Szczygiel wrote:

    > Pierwszy wniosek nasuwa mi się taki: nascitutur nie jest przez prawo
    > uznawany za osobę żywą.

    Nie jest, ale to nie przeszkadza mu być podmiotem praw i obowiązków. Dla
    strzeżenia ich ustanawia się kuratora - ponieważ rodzice nie mają jeszcze
    wladzy rodzicielskiej.

    > - czy powyższa konstrukcja jest w prawie często używana (mam na myśli
    > warunkowe przyznawania prawa gdy warunkiem jest zdarzenie niezależne
    > od potencjalnego "prawobiorcy"), czy też jest to sytuacja wyjątkowa?

    Pomijając przypadki składania oświadczeń woli za osobę nad którą sprawuje
    się opiekę lub kuratelę, ustawowo pod warunkiem można dokonać np. zapisu
    (art. 975 KC), a nic nie przeszkadza uzależnić go od okoliczności na którą
    nie ma wpływu zapisobiorca.

    > - na jakiej podstawie prawnej przeprowadzane jest odzyskanie mienia
    > (przykładowo: mojemu dziadkowi państwo skonfiskowało w 1946 roku
    > gospodarstwo rolne, ja urodziłem się na pewno po jego śmierci, a mój
    > ojciec już nie żyje)

    Prawdopodobnie na podstawie wykazanej ciągłości dziedziczenia, ale to
    pytanie z prawa administracyjnego, i nie moja działka.

    > - czy można zapisać w coś w testamencie swoim potencjalnym
    > spadkobiercom, tzn. "jeżeli moja córka będzie miała dzieci to im
    > zapisuję... "

    Nie, bo słowa "nie żyje" w art. 927 KC odnoszą się nie tylko do osób już
    zmarłych, ale też do jeszcze nienarodzonych (i niepoczetych), IMO.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)