    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy Prezydent Putin jest celem cywilnym czy wojskowym?
    Date: Fri, 5 May 2023 11:42:27 +0200

    On Fri, 5 May 2023 10:49:24 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Wiesz, nie mam zielonego pojęcia o prawie rosyjskim w takiej sprawie.
    > Rosja chyba nadal nie podpisała Konwencji Prawa Wojny. Pokłosiem było
    > rożne traktowanie przez Niemców jeńców rosyjskich i polskich, czy
    > alianckich. Rosjanie zresztą też konwencji w tym wypadku nie stosowali

    Nie podpisali, to nie musieli.

    > (rozstrzelanie naszych jeńców, czy mordowanie niemieckich). Niemieccy

    Mordowanie niemieckich chyba bylo ograniczone.
    Byl ten marsz spod Stalingradu, ale to Niemcow wina, ze ich 50 tys po
    drodze padło :-)

    > jeńcy budowali w ZSRR wiele inwestycji i niespecjalnie się publicznie o
    > tym mĂłwi, bo to niezbyt wygodny temat.

    MĂłwi sie calkiem otwarcie. Raz, Ĺźe konwencja dopuszcza prace
    jencow-zolnierzy. Oficerowie nie pracują, ale to Rosjanie mogli
    spokojnie olac.

    Dwa - to bardzo wychowawcze i denazyfikujące, jak muszą odbudować to
    co zniszczyli. Wiec i oficerowie powinni razem zap*.

    Mniej sie mówi jaki procent tych jenców wrócił, ale ci co wrócili
    jakos nie narzekali na masowe mordowanie.
    Świeże syberyjskie powietrze i niski poziom medycyny zrobiły swoje ...

    Taki podpadal by pod najmnika, i też nie miałby dobrze prawnie,
    ale masz racje - wtedy kazdy to terrorysta, a nie jeniec wojenny.
    No coż - zaczeło sie od aktu terroru, a nie wojny.

    Z tymi najemnikami okazuje się, że nie jest to takie proste, i
    w zasadzie dopuszczalne, Ukraina ma ich trochę.
    A Rosjanie wykorzystują przepisy, jak ich złapią - az raz brytyjski
    MSZ interweniował, bo rzekomy najemnik mial dwa obywatelstwa.

    > Po tym, jak po II Wojnie Światowej osądzono kilka osób za wywołanie
    > wojny wielu przywódców robi wszystko, by udawać, że to nie wojna, tylko
    > coś innego.

    Dodaj jeszcze, ze w przypadku USA wojne wypowiada/deklaruje Kongres.
    Prezydent nie ma takiego prawa, wiec kombinuje na róşne sposoby.

    Ale nawet sprzyjający Kongres jest ostrozny, i np w Wietnamie wojny
    nie było
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Tonkin_Resolut
    ion

    > Popatrz choćby na konflikt Rosyjsko-Ukraiński. Przez 8 lat
    > Rosja "macała" się z Ukrainą tylko po to, by pokazać, że to nie wojna.
    > Przecież gdyby pełnoskalowo weszli w 2014 roku, to "zachód" by palcem
    > nie kiwnął. Spokojnie mogli dojść do granicy ustanowionej kiedyś przez
    > Stalina i uznać, że to jest historyczna granica. Dali Ukrainie czas na
    > przygotowanie się do walki.

    Trudno powiedziec, co by wtedy "Zachod" zrobił, ale fakt - sama
    Ukraina nie bardzo gotowa do walki, wojsko jakby połowicznie
    prorosyjskie, władza niezbyt wyraźna, wyższe szarże wojskowe chyba
    bardziej prorosyjkie - wszak awansowane za poprzednich władz.

    Jakby sie wyklarował jakis ośrodek oporu, i o pomoc poprosił - moze by
    i dostał.
    Ale Zachodowi glupio tak troche popierac walkie przeciw "powstancom",
    co to sie demokratycznie zbuntowali.

    > Tego jest masa. Rację miał, ten który wymyślił, że "zwycięzców się nie
    > sądzi". Czy ktoś osądził Stalina za naszych oficerów? Albo aliantów za
    > bezsensowne spalenie Drezna pełnego uchodźców z ziem odzyskanych?

    Tam wiecej takich ataków było ... no coz, sami zaczeli.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_bombing_duri
    ng_World_War_II#The_British_later_in_the_war

    > Amerykanów za atak na Irak? Ale to takie grube nieosądzone zbrodnie.

    Ktory, pierwszy czy drugi?

    > Sadzę, że osoba bardziej interesująca się tematem spokojnie by znalazła
    > więcej przykładów.

    Hiroszima, Nagasaki, Tokio. I sporo innych
    https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_bombing_duri
    ng_World_War_II#U.S._bombing_of_Japan

    Przy czym Japonczycy, w odrĂłznieniu od NiemcĂłw, amerykanksich miast
    nie bombardowali.
    No - Niemcy tez nie, ale widac Londyn się wlicza :-)
    I za Warszawe zasłuzyli, i za Piotrkow.

    W Japonii jeszcze taka sprawa, ze domy z drewna i papieru - jedna
    bomba zapalająca niszczy wiele.

    J.