  • Data: 2023-05-05 13:56:10
    Temat: Re: Czy Prezydent Putin jest celem cywilnym czy wojskowym?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 5 May 2023 10:49:24 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Wiesz, nie mam zielonego pojęcia o prawie rosyjskim w takiej sprawie.
    > Rosja chyba nadal nie podpisała Konwencji Prawa Wojny. Pokłosiem było
    > rożne traktowanie przez Niemców jeńców rosyjskich i polskich,

    Jeszcze inne pytanie - czy Rosja ma prawo zatrzymac/zatopic na Bałtyku
    szwedzki (panamski?) statek, ktory wiezie do Gdyni sprzęt wojskowy dla
    Ukrainy?

    A czy Szwecja/NATO ma wtedy prawo zatopic zatrzymujący okręt ?
    :-)

    i jeszcze jakies dziwne zapisy widzę w konwencji haskiej V z 1907

    Artykuł 2.
    Zabronione jest stronom wojującym przeprowadzanie przez terytorium
    mocarstwa neutralnego wojsk lub taborów z amunicją lub z aprowizacją.

    Artykuł 7.

    Mocarstwo neutralne nie jest obowiązane utrudniać eksportu lub
    tranzytu na koszt jednej lub drugiej z wojujących stron, jako to:
    broni, amunicji i w ogóle tego wszystkiego, co może być użytecznym dla
    wojska lub floty.

    Czyli co - jak kupowac, to z dostawą do granicy?

    Artykuł 4.
    Na terytorium mocarstwa neutralnego nie mogą być formowane oddziały,
    przeznaczone do walki, ani otwieranie biur werbunkowych na korzyść
    wojujących stron.

    Artykuł 9.
    Wszelkie zarządzenia ograniczające lub wzbraniające, powzięte przez
    mocarstwo neutralne w związku z art. 7 i 8, winny być równomiernie
    stosowane względem stron walczących. Mocarstwo neutralne czuwać
    będzie, by uszanowano stosowanie tych zobowiązań przez towarzystwa lub
    osoby prywatne, posiadające kable telegraficzne lub telefoniczne, jak
    rĂłwnieĹź aparaty telegrafu bez drutu.

    J.