    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy Prezydent Putin jest celem cywilnym czy wojskowym?
    Date: Fri, 5 May 2023 10:49:24 +0200

    W dniu 05.05.2023 o 10:24, A. Filip pisze:
    > Czyli streszczając twoje stanowisko: jak winnych_tej_ akcji_złapią_
    > (ewentualnie będą sądzić) w Rosji to per analogia (raczej) będą sądzeni
    > jako terroryści? Czyja jurysdykcja tego racja? ?

    Wiesz, nie mam zielonego pojęcia o prawie rosyjskim w takiej sprawie.
    Rosja chyba nadal nie podpisała Konwencji Prawa Wojny. Pokłosiem było
    rożne traktowanie przez Niemców jeńców rosyjskich i polskich, czy
    alianckich. Rosjanie zresztą też konwencji w tym wypadku nie stosowali
    (rozstrzelanie naszych jeńców, czy mordowanie niemieckich). Niemieccy
    jeńcy budowali w ZSRR wiele inwestycji i niespecjalnie się publicznie o
    tym mówi, bo to niezbyt wygodny temat.

    > Ja dotąd pamiętam jedno doniesienie medialne jak Rosjanin (?) walczący
    > w Afganistanie wraz z Talibami_z wojskami USA_ , złapany w Afganistanie
    > miał proces USA jako "terrorysta". Przy czym pismaki opisały to tak że
    > wychodziło że terrorysta to "(każdy) uzbrojony wróg walczący USA"
    > choćby tylko atakował żołnierzy USA ofiarnie niosących pomoc braterską
    > (guilty by association?).
    > Wydaje mi się że (niektórzy?) lotnicy USA złapani w Japonii za 2WŚ mieli
    > tam procesy (przed kapitulacją Japonii) i byli skazywani.

    Po tym, jak po II Wojnie Światowej osądzono kilka osób za wywołanie
    wojny wielu przywódców robi wszystko, by udawać, że to nie wojna, tylko
    coś innego. Popatrz choćby na konflikt Rosyjsko-Ukraiński. Przez 8 lat
    Rosja "macała" się z Ukrainą tylko po to, by pokazać, że to nie wojna.
    Przecież gdyby pełnoskalowo weszli w 2014 roku, to "zachód" by palcem
    nie kiwnął. Spokojnie mogli dojść do granicy ustanowionej kiedyś przez
    Stalina i uznać, że to jest historyczna granica. Dali Ukrainie czas na
    przygotowanie się do walki.

    > Czyli precedensy "naciągania interpretacji i jurysdykcji" (chyba) są.jak
    > w mordę strzelił.

    Tego jest masa. Rację miał, ten który wymyślił, że "zwycięzców się nie
    sądzi". Czy ktoś osądził Stalina za naszych oficerów? Albo aliantów za
    bezsensowne spalenie Drezna pełnego uchodźców z ziem odzyskanych?
    Amerykanów za atak na Irak? Ale to takie grube nieosądzone zbrodnie.
    Sadzę, że osoba bardziej interesująca się tematem spokojnie by znalazła
    więcej przykładów.

    --
    (~) Robert Tomasik