    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy Pan jest inwalida ??
    Date: Wed, 09 Jun 2004 09:13:08 +0200

    Użytkownik Lesio5 napisał:
    > Użytkownik "tch" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zgodnie z tym tokiem rozumowania mieszkajac np. na osiedlu Za Zelazna Brama
    > nalezy umiec jesc paleczkami?

    O ile obowiązuja tam przepisy wymuszające zdanie egzaminu żeby jeśc, to
    owszem. ;-)
    Swoja drogą jedzenie pałczkami jest banalnie prost dla osoby która ma
    wszystkie palce jednej ręki sprawne. Mnie nauka zajęła jakies 10 minut.
    Zresztą widzialam kiedyś Wietnamczyka który nie miał dwóch palcow a i
    tak posługiwał się pałeczkami.

    Swoją droga przyłączę się do opinii, że niemożnośc nauczenia się obsługi
    manualnej skrzyni biegów to jakieś uposledzenie - fizyczne czy umysłowe,
    trudo powidziec, ale normalne to nie jest, patrząc na to jakie głąby
    potrafią poprawnie prowadzić samochód z manualna skrzynią biegów.
    Może kolega powinien sie przebadac czy przy takim stopniu uposledzenia
    może w ogóle prowadzić samochód? W końcu pisał że nie ma szans żeby się
    nauczył. Nie że nie chce mu się ale że nie da rady i już.

    To żaden wstyd, w końcu nie kazdy musi miec zdolność koordynacji
    ruchowej pozwalającą jednocześnie iśc i żuć gumę.
    Tyle że taka osoba nie powinna w żadym razie dostać prawa jazy! Nawet na
    melexa!
    Nie każdy musi miec prawo jazdy. Jest tyle osób ktore z poodu choroby
    nigdy nie dostana prawa jazdy - np. mój kolega, inteligentny i sprawny
    fizycznie cierpi na dziwna chorobe ktora powoduje że bez ostrzezenia
    zasypia na 10-15 minut. Nigdy prawa jazdy nie dostanie i pogodził sie z tym.

    Tak a propos - osoba nieplnosprawna ruchowo jeździ automatem lub
    samochodem inaczej modyfikowanym (automatyczne sprzęgło, sprzęgło
    "ręczne") dlatego, że 'zwykłym' samochodem najczęście po prostu nie ruszy.
    Jak ktoś nie może nacisnąć dwóch pedalów jednoczesnia a niezaleznie to
    po prostu nie pojedzie więc kwestia czy potrafi czy nie obsługiwac
    manualna skrzynie jest nieistotna. Nawet zawodowy kierowca po utracie
    nogi nie ruszy zwykłym samochodem z manualna skrzynią bez przerobek.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl