  • 1. Data: 2003-01-29 16:30:34
    Temat: Czas ważnosci dowodu osobistego
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@(USUN-TO)interia.pl>

    Ello:-))

    Z nudów, w przerwie miedzy zakuwaniem roznych waznych rzeczy, zerknelam
    sobie na stronkę http://www.mswia.gov.pl/spr_oby_do.html i tam wsród
    róznych bla bla bla znalazłam coś takiego cyt"Na jaki czas wydaje się dowód
    osobisty?
    Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. (...)Posiadacz dowodu
    osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie: 3. upływu terminu
    ważności dowodu osobistego. "

    No i jestem w kropce i mam dwa pytanka:-))
    1. czy to obowiązuje tylko te nowe dowody o wygladzie karty identyfikacyjnej
    czy też stare?
    2. nic tam nie znalazłam o sankcjach grożacych w przypadku posiadnia dowodu
    przeterminowanego. Są takowe?:-))

    HaNkA PrZeDaToWaNa

  • 2. Data: 2003-01-29 17:04:33
    Temat: Re: Czas ważnosci dowodu osobistego
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Przepisy z ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i
    dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960)

    Art. 36. 1. Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
    2. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest
    ważny 5 lat od daty jego wydania.
    3. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest
    ważny na czas nie oznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie
    dowodu osobistego z takim terminem ważności.

    Art. 40. Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument
    w razie:
    (...)
    3) upływu terminu ważności dowodu osobistego.

    Art. 55. Kto:
    1)uchyla się od obowiązku (...) wymiany dowodu osobistego,
    (...)
    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca(3) albo karze grzywny.

    > 1. czy to obowiązuje tylko te nowe dowody o wygladzie karty identyfikacyjnej
    > czy też stare?

    Przepisy ustawy dotyczące tej materii nie zmieniły się wraz z
    pojawieniem się nowych DO. Obowiązuje zatem zarówno w stos. do starych
    jak i nowych.

    > 2. nic tam nie znalazłam o sankcjach grożacych w przypadku posiadnia dowodu
    > przeterminowanego. Są takowe?:-))

    Zobacz art. 55 pkt. 5 ustawy

    Ale w sumie nie słyszałem o przypadku ukarania kogokolwiek za
    "przterminowany" DO.

    Jubei

  • 3. Data: 2003-01-29 17:07:52
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@(USUN-TO)interia.pl>

    Użytkownik "Jubei" <j...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Ale w sumie nie słyszałem o przypadku ukarania kogokolwiek za
    > "przterminowany" DO.

    Wlasnie ja tez nie - a widze głownie wsrod rodziny, ze dowody niektórych
    osob mają więcej lat niż ja i nadal sa w uzyciu w róznych urzędach i nikt
    nigdy tego nie zakwestionował

    HaNkA

  • 4. Data: 2003-01-29 17:13:24
    Od: "Majka" <m...@o...pl>

    Użytkownik "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@(USUN-TO)interia.pl> napisał w
    wiadomości news:b18vm9$2i8$1@news.tpi.pl...
    > Ello:-))
    "Na jaki czas wydaje się dowód
    > osobisty?
    > Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. (...)

    Jakiś czas temu musiałam wymienić dowód, w związku z czym mam juz ten nowy i
    na nim wyraznie pisze: Termin ważności dowodu osobistego/Expiry date:
    07.06.2011. Wazny jest więc przez 10 lat, a pózniej trzeba go wymienić.

    Pozdr
    Majka

  • 5. Data: 2003-01-29 19:30:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | 1. czy to obowiązuje tylko te nowe dowody o wygladzie karty
    identyfikacyjnej
    | czy też stare?

    Art. 57 tej ustawy: "Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości
    wydane w trybie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy
    zachowują swą ważność." - ponieważ nie określono terminu, więc są ważne
    bezterminowo, jednak przy jakiejkolwiek czynności powodującej konieczność
    zmiany zawartych w nim danych, będą podlegać wymianie na ogólnych zasadach.

    | 2. nic tam nie znalazłam o sankcjach grożacych w przypadku posiadnia
    dowodu
    | przeterminowanego. Są takowe?:-))

    Posiadanie takowego dowodu nie jest zabronione, ale art. 55 tej ustawy
    sankcjonuje uchylanie się od obowiązku jego wymiany. Jest to wykroczenie.

  • 6. Data: 2003-01-29 19:55:49
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 29 Jan 2003 18:04:33 +0100, Jubei <j...@f...pl>
    zakodował:

    >Przepisy z ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i
    >dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960)

    A dawniej? Moi rodzice maja jeszcze takie w twardych okładkach sprzed
    30 lat. Są ważne, czy nie??
    Na moim, też już nie najmłodszym (jeszcze bez korony) nie ma nic o
    tym, że ma jakiś termin ważności. Gdzie mogę znaleźć ustawy przed
    zmianami (bo ta na stronie sejmowej na pewno nie jest z 74r)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2003-01-29 20:00:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    A ile znasz osób, których ważność dowodu skończyła się? Przecież nowych nie
    wydają od 10 lat. Praktykę poznamy, jak minie te 10 lat.

  • 8. Data: 2003-01-29 20:23:50
    Od: "kapitan NEMO" <b...@w...pl>

    > A dawniej? Moi rodzice maja jeszcze takie w twardych okładkach sprzed
    > 30 lat. Są ważne, czy nie??

    Zapis, iż dowody osobiste są ważne 10 lat został wprowadzony nowelizacją
    ustawy o ewidencji ludności i
    dowodach osobistych, uchwaloną dnia 20 sierpnia 1997 r.
    Ta sama ustawa mówi jednocześni, że dowody osobiste wydane przed dniem
    wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2005
    r.

    pozdr.
    nemo
    (mechanik pokładowy)

  • 9. Data: 2003-01-29 20:26:39
    Od: "Hubert Suder" <h...@p...onet.pl>

    > Ale w sumie nie słyszałem o przypadku ukarania kogokolwiek za
    > "przterminowany" DO.

    Ale operacje i załatwienia na taki dowód mogą być niemożliwe.