    From: Jubei <j...@f...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czas ważnosci dowodu osobistego
    Date: Wed, 29 Jan 2003 18:04:33 +0100

    Przepisy z ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i
    dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960)

    Art. 36. 1. Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
    2. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest
    ważny 5 lat od daty jego wydania.
    3. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest
    ważny na czas nie oznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie
    dowodu osobistego z takim terminem ważności.

    Art. 40. Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument
    w razie:
    (...)
    3) upływu terminu ważności dowodu osobistego.

    Art. 55. Kto:
    1)uchyla się od obowiązku (...) wymiany dowodu osobistego,
    (...)
    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca(3) albo karze grzywny.

    > 1. czy to obowiązuje tylko te nowe dowody o wygladzie karty identyfikacyjnej
    > czy też stare?

    Przepisy ustawy dotyczące tej materii nie zmieniły się wraz z
    pojawieniem się nowych DO. Obowiązuje zatem zarówno w stos. do starych
    jak i nowych.

    > 2. nic tam nie znalazłam o sankcjach grożacych w przypadku posiadnia dowodu
    > przeterminowanego. Są takowe?:-))

    Zobacz art. 55 pkt. 5 ustawy

    Ale w sumie nie słyszałem o przypadku ukarania kogokolwiek za
    "przterminowany" DO.

    Jubei